پرستو شکیب با موضوع: روایت داستان عاشقانه آذری "کرم واصلی"، در بخش اثر ساخته شده و با موضوع میراث ناملموس موفق به کسب مقام دوم رویداد هفته طراحی جواهر تهران شد و اثر این هنرمند برای نمایش، مجوز گرفت.

سومین دوره از رویداد دوسالانه هفته طراحی جواهر تهران با موضوع (میراث ناملموس) در آذر ماه ۱۳۹۸ به تصویب رسید و به توجه به شرایط کرونایی، در مهرماه 99 نمایش آثار انجام شد.

انگیزه هیئت داوران این رویدار هنری، صنعتی از انتخاب موضوع میراث ناملموس نیل به سه هدف اصلی بود:

۱- حفظ و اشاعه رسوم ، آداب ، خُرده فرهنگ هایی که از دیرباز در ایران به میراث رسیده و امروزه روبه فراموشی یا مورد هجمه فرهنگ های غیر بومی قرارگرفته اند.
۲- فراوانی اقبال از این موضوع از آنجایی دربرگیرنده جمیع کانسپت های رایج درآثار طراحانی بود که با موضوع فرهنگ، رسوم و مناسبتها در سالهای اخیر کار کرده اند.
۳- ترویج رویکرد روایتگری درایده پردازی و دیزاین به جهت تقویت مولفه بیان در خلق یک زیور به مثابه رسانه.

پرستو شکیب در گفتگو با خلخالیم گفت: بخشی از هویت فرهنگی هر ملتی در ادبیات آن نهفته است و داستانهای عامیانه بخش مهمی از میراث فرهنگی هر ملتی هستند. سرزمین ایران بویژه خطه‌ی آذربایجان گنجینه غنی از داستانهای عامیانه دارد که طی قرون متمادی خلق و نقل شده‌اند.

بنابراین با استفاده از پتانسیلی که در ادبیات وجود دارد، داستان عاشقانه‌ی (آصلی ایله کَرَم) یا اَصلی و کَرَم را به عنوان نمونه‌ی موردی انتخاب کرده و با بررسی جایگاه این داستان در فرهنگ و ادب عامه آذربایجان به استخراج قابلیتهای تصویری و عناصر نشانه‌ای آن پرداختم که در نهایت امر به طراحی و ساخت اثری به شکل یک گردن آویز با استفاده از تکنیکهای دواتگری، قلمزنی و مخراجکاری شد.

اثر مورد نظر در پنج بخش که با الهام از فرم حجمی سیب بوده و نمادیست از «قیزیل آلما» که دانه‌ی سیب آویزان از قسمت تحتانی، تداعی‌گر صحنه ‌ی تولد قهرمانان از آن بوده و روایت داستان را از آغاز تا سرانجام در ۴صحنه : آشنایی دو دلداده، سفر قهرمان، انتخاب اصلی از بین چهل دختر و وصالی که با هجران توام است را نشان میدهد.

خانم شکیب که دانش آموخته رشته هنرهای اسلامی از دانشگاه تبریز است، خطاب به نوجوانان و جوانانی که به رشته جواهر سازی علاقه دارند گفت : باید در وحله اول مطالعشونو تو این زمینه چه به لحاظ تئوری و چه به لحاظ بصری بالا ببرند؛ بعد دوره های مقدماتی و پیشرفته ساخت جواهرات رو بگذرانند؛ طراحی و خلاقیت و ایده پردازیم هم که تمام کننده کار است.

وی در خصوص رشته های دانشگاهی مرتبط با جواهر سازی گفت : واحدهایی در رشته های طراحی صنعتی که بیشتر طراحی کامپیوتری کار میکنند وجود دارد و همچنین رشته هنر اسلامی گرایش فلز که دو ترم روی زیورآلات دست ساز و جواهرات کار میکنند وجود دارند و البته خیلی تخصصی تر طبق مصوبه جدید شورای عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، طراحی جواهرات در لیست رشته های دانشگاهی داخل کشور نیز قرار گرفته است و علاقمندان میتوانند در این رشته های دانشگاهی هم تحصیل کنند.

لازم به ذکر است، خانم پرستو شکیب، همسر مجید عابدی اندبیلی، سازنده تندیس‌های مفاخر خلخال است که خود از هنرمندان ارزشمند و شاخص شهرستان خلخال محسوب می‌شود.

http://up.khalkhalim.com/uploads/160672925379541.jpg

 

http://up.khalkhalim.com/uploads/160672925385542.jpg

 

http://up.khalkhalim.com/uploads/160672629318894.jpg

 

http://up.khalkhalim.com/uploads/160672629322595.jpg

 

لینک کوتاه: khalkhalim.com/eaf26

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

نظرات (1)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
This comment was minimized by the moderator on the site

تبریک فراوان
این آثار بسیار زیباست
اگر امکانش هست روایت داستان عاشقانه ترکی کرم واصلی را در سایت قرار دهید
ممنونم

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: