12.jpg
معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home اخبار سرمقاله شهروندی جنبه ای مهم از اخلاق بشری
شهروندی جنبه ای مهم از اخلاق بشری فرستادن به ایمیل
یکشنبه, 23 آبان 1395 ساعت 10:52

در واقع شهروند زمانی می‌تواند حقوق خود را مطالبه نماید که از رشد فکری برخوردار و نسبت به آن حقوق آگاه باشد

 

 

 

 

شهروندی جنبه ای مهم از اخلاق بشری

نویسنده : مجتبی صالحی

http://up.khalkhalim.com/uploads/147902249058921.jpgیکی از جملاتی مهمی که به نوعی هر کسی انرا در زندگی خویش بر زیان جاری ساخته اینست که دانایی و دانستن ریشه بدبختی هاو عقب ماندگی هاست و انسان جاهل در هر زمانی راحت تر زندگی می کرده است ! ! !
فارغ از بحث های مهم روانشناختی و فلسفی که می توان در مورد این گذاره عجیب و غریب نمود، به راحتی با نگریستن در احوال سایر مردمان کره زمین می‌توان پی برد که این موضوع مغلطه ای بیش نیست و اتفاقاً ریشه تمام رفتار های هیجانی و آسیب رساننده به خود و دیگران ریشه در جهل و نبود معرفت به محیط و جهانی است که در آن زندگی می کنیم.

موضوع تغییرات پیش آمده در مهمترین پست های اجرایی شهرمان و داوری ها یا بهتر است پیش داوری هایی که این روزها شهروندان محترم خلخالی به خصوص در مورد بومی یا غیر بومی بودن مدیران انجام می دهند انگیزه ای شد تا به صورت مختصر در مورد مفهوم شهروندی که یکی از مهمترین جنبه های زندگی انسان می باشد توضیحاتی را ارائه نمایم.( تعاریف ارائه شدن در این نوشتار از سایت های اینترنتی بوده و صرفا جهت اشنایی با این مفهوم بوده است و ادعاهای نگارنده نیست این منابع در انتهای مطلب ذکر شده است)

شهروند کیست؟ :

اگر بخواهیم به لحاظ لغوی شهروند را تعریف نماییم باید گفت شهروند مرکب از دو کلمه «شهر» به معنای جامعه انسانی و «وند» به معنای عضو وابسته به این جامعه است. مفهوم شهروند به خودی خود و به صرف جمع شدن و تجمع افراد در کنار یکدیگر حاصل نمی شود بلکه این مفهوم در چارچوب و قلمروی جامعه مدنی شکل می گیرد.

در یونان قدیم پلیس یک واحد سیاسی مستقل بود که شهروندان در کنار بردگان و غیر شهروندان زندگی می کردند اما صرف سکونت افراد در شهر، آنها را از اختیار شهروندی که همانا حق مشارکت در اداره عمومی و حوزه سیاسی بود برخوردار نمی نمود. حق بهره مندی از این امتیاز تنها شامل حال کسانی می گردید که در کسب برخی فضایل خاص موفق بودند. برخلاف دوران باستان که موقعیت برده ها، رعیت ها یا اتباع بر سلسله مراتب و سلطه دلالت داشت امروز شهروندان رسماً از عضویت مشروع برابر در یک جامعه بهره مند می شوند.

شهروند یک انسان است و از حیوان و نبات بواسطه عقل و انسانیتش جدا می شود. شهروند در مفهوم فرهنگی کلمه، یک موجود اجتماعی است، در واقع شهروندی بیان یک هویت مشترک است و شهروند به همه اعضای جامعه بزرگی اطلاق می شود که عنوان یک فرهنگ را به خود می گیرد و از این منظر می توان عنوان شهروندی را به همه قلمرو و یک تمدن و فرهنگ سوق داد و گفت شهروند ایرانی، شهروند غربی و … به طور مثال شهروندی در فرانسه بیان هویت فرهنگی و تاریخی مشترک است بدین ترتیب شهروندان فرانسوی در میراثی همچون انقلاب، فرهنگ جهانی، اشغال یا مقاومت شریک هستند. شهروندی منحصر به شهرنشینان نیست بلکه روستائیان نیز شهروند محسوب می شوند. هر روزه شاهد گسترش مداوم پدیده شهرنشینی و سرازیری جویبارهای انسانی از روستاها به شهرها و بویژه شهرهای بزرگ هستیم و رفته رفته خود روستاها هم به شهر تبدیل می شوند. به طور کلی از واژه مرکب شهروند مفهوم انتزاعی مناسبی بدست می آید که به نوعی در خود بار عقلانی را داراست و بدین گونه بیان می شود:

• از پذیرش آگاهانه و مستدل نسبت به عضویت در جمع حکایت می کند که بر مبنای توجیهات عقلانی انجام گرفته باشد پس بر جهانگردی که در جامعه غیر خود باشد صدق نمی کند.

• قابلیت پذیرش در جمع و شمارش در ردیف دیگران را داشته باشد پس فقط شامل انسان می‌گردد.

• از وجود رابطه متقابل میان فرد و دیگران در یک جامعه حکایت می کند که دقیقاً شبیه نسبت زبانی میان شهر و وند است که موجب پیوند و رسانیدن معنا به شنونده می گردد و پیوندی معنوی میان شهروند و جامعه ایجاد می نماید که بیشتر از نوع فرهنگ و مشترکات انسانی است پس مهاجر رانده شده ای که به صورت پناهنده در میان جامعه ای دیگر به سر می برد شهروند آن جامعه محسوب نمی شود مگر آنکه مدت زیادی بگذرد تا پیوند بوجود آید.

از وجود تعهدات دو جانبه میان فرد و جامعه خبر می دهد که مهمترین آنها عبارتند از:

الف) حفظ، تقویت، بکارگیری، دفاع و پاسداری از اصول ارزشی جامعه که از سوی شهروند به رسمیت شناخته شده است.

ب) حمایت از شهروند و ارائه امکاناتی جهت رشد شخصیت اجتماعی و فردی شهروندان توسط جامعه

 

حقوق شهروندی :

لازمه پیشرفت و توسعه در یک کشور دو مسئله بسیار مهم است:

الف) آگاهی اشخاص از حقوقی که بعنوان یک شهروند دارند. در واقع شهروند زمانی می‌تواند حقوق خود را مطالبه نماید که از رشد فکری برخوردار و نسبت به آن حقوق آگاه باشد. از اینرو برای شکل گیری هویت شهروندی افراد باید حقوق را در جامعه بشناسند و به حقوق دیگران احترام گذارند و اطاعت از قواعد مشترک اجتماعی و برخورداری از حقوق و کسب، مبارزه برای تحقق آنها را آموزش یابند. از اینرو هدف نهائی جامعه امن و سالم تربیت شهروند مطلوب است. شهروند مطلوب کسی است که دانش ها، مهارت ها و نگرش هایی را که پایبندی و عمل کردن به آنها برای عموم شهروندان یک کشور لازم تشخیص داده شده کسب کرده باشد، آگاهی از حقوق سبب می گردد افراد در روابط خصوصی و اجتماعی، حقوق خود را بشناسند و با رعایت حقوق دیگران و قوانین و مقررات حاکم بر جامعه به جای زورگویی و ایجاد مزاحمت برای دیگران نه تنها حقوق حقه خود را حفظ کنند بلکه از قربانی شدن خویش نیز در برابر زور و ظلم و ستم دیگران جلوگیری کنند. در صورتیکه افراد از حقوق خود در روابط اجتماعی آگاهی داشته باشند با تلاش برای حفظ حقوق خود نسبت به رعایت حقوق دیگران و انجام تکالیفی که جامعه بر عهده آنان قرار داده احساس مسئولیت می‌کنند. شهروندان می توانند از طریق آموزش حقوق نسبت به معیار شناخت اعمال خوب و بدآگاهی یابند و عملکرد خود را ارزیابی نمایند که خود منجر به پیشگیری اجتماعی و کاهش جرائم می شود.

ب) استقرار نظم و امنیت در جامعه که تنها در سایه آگاهی از حقوق فردی و اجتماعی و احترام به قانون امکانپذیر است که همان قرار داد اجتماعی است. عدم آگاهی مردم نسبت به حقوق و تکالیف حقوقی شان مشکلات بیشماری برای مردم به طور کلی و برای جامعه بویژه مسئولین در برقراری نظم و امنیت فراهم می آورد. از اینرو افزایش آگاهی نسبت به حقوق شهروندی لازمه زندگی در جهان امروز و هدف مهم تربیت اجتماعی است. هابس در این خصوص می گوید همه مردم آنقدر عاقل هستند که درک کنند این واقعیت به نفع هیچکس نیست بنابراین با هم توافق می کنند که همه رفتارهای خودخواهانه خود را کناری نهند و این همان چیزی است که هابس «قرارداد اجتماعی» می نامد چراکه همه از بروز وضعیت جنگ هر یک علیه همه واهمه دارند.

هنگامیکه از حقوق شهروندی صحبت می شود صراحتاً نظام حقوقی و مجموعه مقررات داخلی یک کشور در کنار تعهدات بین ا لمللی مبنای حقوق شهروندی اعلام می شود. حقوق شهروندی به طور کلی عبارتست از مجموعه حقوق و امتیازاتی که به شهروندان یک کشور در چارچوب نظام حقوقی و اجتماعی آن کشور مبتنی بر کرامت انسانی و منع تبعیض به عنوان دو اصل بنیادی حقوق انسان ها و در جهت رشد شخصیت فردی و اجتماعی به شهروندان اعطا یا به رسمیت شناخته شده است.

واژه حقوق در این مفهوم به معنای تخصصی بوده و آن را باید حقوق و تکالیف مردم در قبال یکدیگر و در برابر دولت حاکم دانست. کانت در تشریح این وضعیت صفات زیر را خاص ذات یک شهروند و جزئی تفکیک ناپذیر از وی محسوب داشته است:

• اختیار قانونی: شهروند از هیچ قانونی اطاعت نمی کند مگر قانونی که خود با آن موافقت کرده باشد چه به طور مستقیم و چه از طریق نمایندگانش

• تساوی مدنی: به معنی اینکه شهروند با دیگران در وضعیت مساوی قرار دارد و هیچ تبعیضی نمی بایست نسبت به وی روا داشت.

• استقلال مدنی: هستی و تباهی شهروند در جامعه ناشی از گزینش افراد دیگر نیست بلکه نتیجه حقوق و استعدادهای خاص خود او به عنوان عضو جامعه مشترک المنافع است.

هر چند که مفهوم ارائه شده برای شهروند دائماً در حال تغییر است ولیکن وضعیت حقوقی شهروند نسبتاً ثابت است

تکالیف شهروندی :

ر این وضعیت حقوقی و نقش های اجتماعی، شهروند دارای تکالیفی می باشد. در اینجا می‌توان به طور سنتی حداقل سه مورد را که به شهروندان وابسته است بیان نمود:

• اعمال نزاکتی: که عبارتست از احترام به سایر شهروندان (از جمله نزاکت و ادب) و احترام به ساختمان ها و اماکن عمومی (از جمله وسایل حمل و نقل عمومی). این یک شناسایی دوجانبه میان افراد به نام احترام به شأن و منزلت فرد انسانی است که یک نوع اتحاد و هماهنگی را در اجتماع ایجاد می نماید.

• میهن دوستی: که به طور فردی شامل احترام به قوانین و مقررات معمول و همان آگاهی از تکالیف نسبت به اجتماع است. اگر بخواهیم کلی تر نگاه کنیم وطن دوستی در ارتباط با رفتارهای فعال شهروندان در زندگی روزانه واجتماعی است. هدف از اینگونه رفتارها برتری دادن به منافع عمومی بر منافع خصوصی است.

• تعاون و همکاری: که بسیار مهم است چون شهروندان در یک مفهوم کلاسیک افراد ساده‌ای نیستند که در کنار هم قرار می گیرند بلکه مجموعه ای از مردان و زنانی هستند که دارای یک قصد مشترک می باشند. تعاون و همکاری مرتبط با رفتار با دیگران است که نماینگر اصل برادری است. در این شرایط تعاون و همکاری شامل کمک به محرومان به طور مستقیم یا از طریق سیاست کلی (از جمله مالیات) می باشد. به عبارت دیگر شهروندان در قبال حقوق مدنی و سیاسی دارای تکلیف دفاع از کشور در مواقع تهدید دشمن، تکلیف پذیرش نقش هیأت منصفه در فرایند دادرسی و اعمال حقوق مدنی در محدوده مقرر در قانون می‌باشد. آنان در قبال حقوق اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی دارای تکلیف پرداخت مالیات برای انجام فعالیت های دولتی می‌باشند. به عبارت دیگر شهروندان مکلف به مشارکت های سیاسی (اعلام رأی خویش)، مشارکت اجتماعی (انجام تکالیف گروهی) و مشارکت فرهنگی (ایفای نقش در ساختار فرهنگی جامعه خویش) می‌باشند.

علاوه بر تحقق ویژگی های بارز، نسخه معاصر، جامعه مدنی و آیین شهروندی را در قالب چند اصل بر می شمارند، این اصول عبارتند از:

• اصل فضای مشترک: یعنی هیچ گروهی از شهروندان نباید قادر به انحصار فضاهایی در شهر باشند که برای بسیاری از گروه های دیگر اهمیت دارند مانند پیاده روها، آب و هوا، فضای مجازی شبکه اطلاع رسانی.

• اصل کالاهای عمومی: آن دسته از کالاها که فرد یا گروهی نمی تواند آن را به صورت شخصی تصاحب کند و پیش شرطی برای امکان حضور همه شهروندان در شهر و منطقه است مانند جاده ها وشبکه حمل و نقل، بهداشت عمومی، محیط زیست و … و این کالاها نباید در اختیار گروه خاصی باشد یا از جانب بخش خاصی از شهروندان دچار آسیب گردد.

• اصل سهامداری: تمام شهروندان، حق شکل دادن به شهر و استفاده از آن را دارند و در مقابل باید متعهد به حمایت از قواعد آن از طریق حمایت مالی با پرداخت مالیات ها باشند.

• اصل بی طرفی: هیچ شهروندی بر شهروند دیگر ارجحیت ندارد و مسئولان امور شهر باید بی غرض باشند و در کمک به منافع و ارزش‌های گروهی خاص در شهر بیش از حد مصر نباشد.

• اصل انصاف: در شهر و جامعه با موارد متفاوت و ناهمگون به طور یکسان رفتار شود.

• اصل نسخ پذیری: گروههایی از شهروندان، حق سلب آزادی برای عضویت اعضای خود در سایر گروهها یا خارج شدن از این گروهها را ندارند.

• اصل تساهل: از هیچ شهروند یا گروهی از شهروندان نمی توان انتظار داشت که باورهای دیگری را بپذیرد، با آنها به توافق رسیده یا از آنها حمایت نماید.

 

شهروند و شهرداری:

یکی از موضوعات اصل جامعه شناسی شهری، بررسی روابط متقابل شهروندان و شهرداری‌هاست. به طور کلی شهروندان در مواجهه با شهرداری ها ممکن است برخوردی توأم با مشارکت فعال، مشارکت منفعل و یا حتی انفعال پیشه کنند. واژه حقوق شهروندی در هیچیک از قوانین و متون حقوقی مربوط به شهرداری ها اعم از قانون بلدیه ۱۲۸۶ شمسی، قانون تشکیل انجمن ۱۳۲۰ شمسی، لایحه قانون شهرداری ۱۳۳۱ شمسی، متمم لایحه قانون شهرداری ۱۳۳۱ و قانون شهرداری ها ۱۳۳۴، قانون نوسازی و عمران شهری ۱۳۴۷ و … نیامده است و به جای واژه شهروندی از ترم های حقوقی دیگر همانند مردم، اهالی شهر، اهالی، ساکنان شهر، اهالی محل، عموم و … استفاده شده است. در واقع اهداف و برنامه هایی که از سوی شهرداری مطرح می شود باید با شرایط، ظرفیت‌ها و خواست های موجود در جامعه همخوانی داشته باشد. در غیر اینصورت بی توجهی به خواست ها و انتظارات شهروندان تنها باعث انفعال و ناامیدی و یا افزایش تنش و آشوب در سطح جامعه خواهد بود. در واقع موفقیت مدیریت شهری در گروه نهادینه شدن فرهنگ شهروندی در جامعه است. در واقع آگاه بودن به حقوق و وظایف خود و دیگران، احساس تعلق به سرزمین و ملت، احترام به قانون، آگاهی از هویت سیاسی و رفاه و آموزش در سطحی معین همگی مرتبط با مفهوم مدرن شهروندی هستند. به عبارت دیگر حقوق و وظایف شهروندی، مسئولیت شهروندی، نهادی شدن شهروندی، حقوق مدنی و اجتماعی شهروندی، مشارکت شهروندی، برابر سازی شهروندی، نهایتاً حمایت و ضمانت دولت برای تحقق شهروندی همگی باید در گفتمان حقوقی شهرداری ها و قانون شهرداری لحاظ می گردد.

شهروندان بطور پیوسته عملکرد شهرداری ها را ارزیابی می نمایند. در صورتیکه شهرداری ها کلیه حقوق شهروندی را رعایت نمایند و ارزیابی شهروند مثبت باشد، اعتبار مدیریت شهری افزایش می یابد و در صورت عدم رعایت حقوق و وظایف شهروندی و عدم توجه به مفهوم شهروندی، شهروندان انتظاراتی خارج از حیطه وظایف شهرداری ها خواهند داشت و یا اینکه شاهد از میان رفتن حقوق مسلم شهروندان خواهیم بود.

حضرت امام خمینی (ره) در خصوص رعایت شئونات و حفظ حقوق شهروندی به دولتمردان و توصیه نموده اند:

((...و به‌ مجلس‌ و دولت‌ و دست‌اندرکاران‌ توصیه‌ می‌نمایم‌ که‌ قدر این‌ ملت‌ را بدانید و در خدمتگزاری‌ به‌ آنان‌ خصوصاً مستضعفان‌ و محرومان‌ و ستمدیدگان‌ که‌ نور چشمان‌ ما و اولیای‌ نعم‌ همه‌ هستند و جمهوری‌ اسلامی‌ ره آورد آنان‌ و با فداکاری‌های‌ آنان‌ تحقق‌ پیدا کرد و بقای آن‌ نیز مرهون‌ خدمات‌ آنان‌ است‌، فروگذار نکنید و خود را از مردم‌ و آنان‌ را از خود بدانید و حکومت‌های‌ طاغوتی‌ را که‌ چپاولگرانی‌ بی ‌فرهنگ‌ و زورگویانی‌ تهی‌ مغز بودند و هستند را همیشه‌ محکوم‌ نمایید، البته‌ با اعمال‌ انسانی‌ که‌ شایسته‌ برای‌ یک‌ حکومت‌ اسلامی‌ است.))

 

نتیجه گیری :

امام على علیه السلام می فرمایند: آن گاه خداوند سبحان از جمله حقوق خویش ، حقوقى را میان بندگان بر یكدیگر واجب فرمود و آن حقّها را با هم برابر نهاد و واجب شدن حقّى را در مقابل گزاردن حقّى قرار داد ، حقّى براى كسى واجب نشود مگر آن كه در مقابلش حقّى به گردن او باشد .

 

واقعیت اینست که با رفتار های هیجانی و تاکید بیش ار حد و محافظه کارانه بر روابط قومی و قبیله ای در دنیای مدرن امروز نمی توان به درجات بالایی از موفقیت و آبادانی دست یافت . مدیرت بومی یا غیر بومی هنگامی اهمیت پیدا می کند که تک تک شهروندان خلخالی به حقوق و وظایف شهروندی خود آگاه بوده و با اتحاد در این مسیر به پیگیری مطالبات خود بپردازند که این امر نیز در سایه کسب آگاهی و دانش لازم و اعتماد به صاحب نظران امکان پذیر است .خوشبختانه اکنون در دانشگاه شهرمان رشته جامعه شناسی فعال می‌باشد که با استقبال از دستاورد‌ها و پژوهش‌های اساتید و دانشجویان همشهری خودمان می‌توانیم با دانش و آگاهی وظایف خود را برای آینده فرزندان شهرمان انجام دهیم تا نسل های بعدی محرومیت‌هایی که خودمان با آن مواجه بوده‌ایم را دیگر نبینند. با استقبال از تغییرات انجام شده و کسب آگاهی و یرهیز از رفتارهای هیجانی و ناصحیح و شناخت خویشتن و زیست بوم خود و با سلامت روانی می توان در شرایط سخت نیز دستاورد های مهمی داشت و مطمئن باشیم اگربا حقوق خود آشنا باشیم هیچ فرد یا گروه بد خواه نسبت به شهرمان خلخال مجالی برای دشمنی ورزیدن پیدا نمی کند.

نویسنده : مجتبی صالحی

منبع : http://shousha.ir/

https://fa.wikipedia.org/wiki/

 

 

http://www.khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/yashilweb.gif

 

 

یادداشت  

 
#1 salam 1395-08-23 14:44
salam. kheili khoob bood
kholase va mofid
tashakkor az aghaye salehi
mamnoonam
 
 
#2 حق شهروندی 1395-08-23 23:17
مدیریت سایت محترم از ارایه این مقاله متشکریم .اما من بعنوان یک شهروند بک سوال بزرگ دارم .حدود 3تا 4 درصد از9 درصد مالیات ارزش افزوده از یک آدامس 100 تومانی عوارض شهرداری است اما چراانتخاب شهردار شهر بر عهده مردم این شهر نیست و شهردار توسط استاندار یا عناصر سیاسی استان تعیین می شود در صورتی که اکثر مردم شهر از عملکرد 2 ماهه مهندس قلی زاده به عنوان سرپرست شهرداری راضی بودند اما شوراهای شهرمان شهردار نمی خواستند بله قربان گو می خواستند آیا جایی است به عنوان یک شهروند به انتخاب شهردار اعتراض داشته باشم !
 
 
#3 م 1395-08-23 23:40
با سلام
ممنون برای مقاله کامل و دقیقتون.
 
 
#4 م 1395-08-24 12:58
با سلام
ممنون برای مقاله کامل و دقیقتون.
 
 
#5 مجتبی صالحی 1395-08-25 15:23
با عرض سلام و تشکر از اقای شیر علیپور بابت انتشار این مطلب و فضایی که فراهم کرده اند تا ما خلخالیها صحبت های خود را بیان کنیم و در پاسخ به دوست عزیز باید گفت که این نقد شما یا سوال شما مربوط به به این موضوع نمی باشدو بنده در این نوشته صرفا به یک موضوع مهم حیات اجتماعی و اخلاقی اشاره نموده ام...پسندیده است که اگر به دنبال حقوق خود هستیم در ابتدای امر با شناخت خطوط قرمز در نقد هایمان از پنهان کردن نام خود دوری کنیم و سپس پیگیر حقوق خود باشیم..شما اکنون بدون نام خود نقد یا اتهامی را به شهرداری وارد کرده اید و انتظار پاسخگویی دارید؟؟ از ان مهمتر مسئول انتخاب شهردار طبق قانون فعلی شورا می باشد و انتخاب اعضای شورا در دست خود مردم..اگر رضایتی نیست در انتخابات میتوان این موضوع را پیگیری نمود.منظور بنده این بود که هیچ گروه و دسته ای چه در زندگی شخصی یا اجتماعی با بی تفاوتی نمی توانند به حقوق خود دست یابند و اکنون این فضای بی تفاوتی به موضوعات حتی بسیار پیش و پا افتاده از مهمترین عوامل پسرفت شهرمان می باشد..موفق باشید
 
 
+1 #6 محمد پورعزیزی 1395-08-26 08:46
با سلام، ضمن تشکر از دوست فرهیخته آقای صالحی؛
در خلخال در امور درمانی تاکنون نشنیده‌ام کسی بگوید چرا فلان دکتر غیربومی است؛ چون وظیفه پزشک فقط طبابت است و بس.
در امور آموزشی تاکنون نشنیده‌ام بگویند چرا فلان استاد دانشگاه غیربومی است؛ چون وظیفه استاد دانشگاه آموزش است و بس.
و ...
اما وقتی به پست های کلیدی منطقه همچون فرماندار و شهردار می‌رسیم ما ادعا داریم که به بنا به دلایلی خدمت نیروی بومی ارجح‌تر است؛ دلایل بی‌شماری در رابطه با ارجحیت نیروی بومی بر غیربومی می‌توان شمرد که شاید مجال بحث در اینجا نباشد.
اما در نهایت منظور اصلی نوشتار بنده این است که اگر در یک شهری مثل خلخال همه چیز بر اساس برنامه‌ریزی و قانون پیش رود خدمت نیروی بومی یا غیربومی در پست‌های کلیدی کم‌اهمیت خواهد بود؛ نکته دقیقا اینجا است که تقریبا هیچ برنامه‌ریزی دقیقی جهت اجرای وظایف این دو مدیر مهم صورت نگرفته است و ما ادعا می‌کنیم با توجه به تضاد بسیار شدید موجود در بین تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان و رهبران شهر؛ نیروی غیربومی زمان زیادی لازم دارد تا قادر به تشخیص مناسبات فرهنگی و اجتماعی رهبران شهر کند و عملا فرصت زمانی زیادی را صرف خواهد کرد و در انتها نیز معلوم نیست این مدیر غیربومی، مناسبات مورد نظر را درک کند یا نه.
ما ادعا داریم مهمترین پیش‌نیاز موفقیت یک مدیر در منطقه پرتنشی چون خلخال، درک آن مدیر از مناسبات فرهنگی و اجتماعی در منطقه است.
 
 
+1 #7 مجتبی صالحی 1395-08-26 16:33
با تشکر از جناب پور عزیزی بابت نظر لطفی که به بنده دارند من معتقدم اتفاقا همین شناخت برخی مدیر ها از روابط قومی و قبیله ای حاکم بر شهر در جای خود می تواند اسیبی بر تصمیم گیری های مهم باشد و از سوی دیگر مانعی بر سر راه نقد های سازنده نیز می باشد . در حالت کلی مدیر چه بومی یا غیر بومی در صورتی می تواند به وظایف خود عمل کند که همشهریان مطالبه گر حقوق خود باشند و این موضوع در فضای روانی حاکم بر روابط قبیله ای امکان پذیر نیست.. پیش شرط مطالبه گر بودن اشنایی و احترام گذاشتن به حقوق خود می باشد و در فضایی که به صورت کد خدا منشی بخواهد اداره شود نشانی از احترام به حقوق را نمی توان جست... اکنون نیز مدیران بومی بسیاری در خلخال بوده اند و هستند و در عمل اتفاق خاصی نیفتاده است..همین مناسبت فرهنگی که اشاره کرده اید خود در عمل مهمترین چالش بر سر راه تصممیم گیری ها می باشد.روند پسرفت خلخال را باید در قالب یک پروسه چندین ساله دید که با وضعیت فعلی و با این وضعیت مهاجرت اگر فکری به حال ان نشود وضعیت مطلوبی در انتظار نیست...سوال مهم اینست که بسیاری از نخبگان خلخالی که در پست های کلیدی یا در رتبه های بالای دانشگاهی قرار دارند به نظر شما به خاطر کمبود امکانات بوده که مهاجرت کرده اند یا از همین مناسبت های فرهنگی گریخته اند؟؟؟
 
 
+1 #8 سهند 1395-08-26 20:25
ممنون از مطلب مفیدتون امیدوارم همشهریهای عزیزم با دقت این مطلب رو مطالعه نمایند. ای کاش افرادی چون شما با شهرداری همکاری فکری داشته باشند.
 
 
+1 #9 محمد پورعزیزی 1395-08-27 12:24
با سلام؛ بنده از زاویه دید خود و بسیاری از همفکران خود به مساله دقت و توجه می‌کنم که قطعاً ممکن است نظراتی مخالف با نظرات بنده نیز وجود داشته باشد کما اینکه وجود هم دارد؛ اتفاقا وقتی از منظر تاریخی به مسئله نگاه کنیم یکی از دلایل اصلی فرار نخبگان که آقای صالحی به آن اشاره کردند، دقیقاً عملکرد همان کسانی بود که غیر بومی بودند؛ بنده در مورد نیات آنها قضاوت نمی‌کنم که حسن نیت داشتند یا نه؛ اما دقیقاً عملکرد همان‌ مدیران غیر بومی که این مناسبات را درک نمی‌کردند باعث شد منطقه دچار تنش شود که هنوز هم آن تنش‌ها به طور کامل برطرف نگردیده است؛ البته اینکه چرا به آن افراد غیر بومی اجازه میدان‌داری داده شد نیز شاید جای بحث در اینجا نباشد که البته به نظرم عامل اصلی میدان‌داری آنها نیز خود اهالی منطقه بود.
 
 
#10 علی م 1395-08-27 18:41
عرض سلام و سپاس و امتنان خدمت جناب صالحی

نکته ای که از نظر مدیران بومی و غیر بومی به نظرم می رسد ، تجربه ی حضور این افراد بر امور صدارت فرمانداری و شهرداری هاست.فارغ از هرگونه حب و بغض و تعصب بیجا باید خاطر نشان شوم که در امور شهرداری خلخال ، به جرات میتوان گفت که در بیست سال اخیر موفق ترین مدیران جناب مهندس موذنی و جناب جواد نعمتی بوده اند.فقط در مصداق جناب نعمتی و فعالیت ایشان در راس شهرداری ایراداتی اساسی و قدیمی از قبیل ترافیک شهری و جمع آوری آب های سطحی و مشکلات آب رو های شهر که در باران های سیل آسا موجبات ناراحتی شهروندان را فراهم می آورد ، تا حدود زیادی برطرف گردید و جدول کشی خیابان سی متری را تا زمان حضور بر راس امور پیگیر بودند و بعد از ایشان هم متاسفانه به بوته ی فراموشی سپرده شد.عملا دو شهردار بومی شهر ، توانستند عملکردی درخشان در کوتاه مدت از خود بر جای بگذارند چون شناخت ایشان و نوع تعاملی که با محیط اطراف خود داشته اند ، تعاملی شناختی و مفید بوده است.بلا شک در قیاس مابین مدیران ، در هر نقطه از کره ی خاکی مدیران بومی و همچنین مدیرانی که سابقه ی مدیریت در نهادهای ذیربط را دارند ارجح ترند. کنش و واکنش بین مدیران بومی و شهروندان با رعایت پاره ای ضوابط و شرایط ابتدایی و البته مهم ، نتایجی مثبت و انگیزشی فراوانی در پی خواهد داشت ؛ و در دیگر سو امر فوق برای مدیران غیر بومی ، ضمن وجود مرارت های فراوان و فعالیت های زمان بر جهت ایجاد شرایط فوق و نیز چالش هایی از قبیل عدم شناخت ، غریبه انگاری و به تبع آن اصطکاک در انجام فرامین و قوانین و بخشنامه های اداری ، دور از ذهن نبوده و به راحتی روی خواهد داد. ناآشنایی مدیر با حوزه جغرافیای محل خدمت خویش ، فرصت را برای فرصت طلبان و سود جویان نیز به راحتی فراهم خواهد کرد تا از آب گل آلود ایجاد شده در اثر عدم درک و بینش صحیح مدیران ارشد در بدو حضور در حوزه ی خدمتی خود ، ماهی خود را بگیرند و علنا ادامه ی کار را سخت و یا حتی غیر ممکن سازند.
 
 
#11 م صادقی 1395-08-28 16:05
کسی نیست به داد این مردم برسد
کشته شدن دو نفر در حادثه تصادف یک خودروی سواری با کامیون در مسیر خلخال به پول
جمعه ۲۸ ابان
 
 
#12 علی م 1395-08-29 15:47
نقل قول:
کسی نیست به داد این مردم برسد کشته شدن دو نفر در حادثه تصادف یک خودروی سواری با کامیون در مسیر خلخال به پول جمعه ۲۸ ابان


کاملا مطلبتون رو در جای صحیحش مطرح کردید.کدام یک از شهروندان فوق " رتننده ی پراید یا راننده ی تریلی " نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی ( حقوق شهروندی ) بی توجه بوده ؛ که یک چنین ضایعه ای باید اتفاق بی افتد. لزوما دولتها و مسئولین همواره دیوار کوتاه مقصر یابی نیستند ؛ بلکه در بیشتر اوقات ، رعایت و پایبندی به حقوق و وظایف شهروندی از جانب همگان جلوی این حوادث دلخراش را خواهد گرفت.حتی در بدترین شرایط هم وجدان اجتماعی تک تک عناصر اجتماع از شدت ضربات سهمگین اقتصادی و اجتماعی و روانی بر شهروندان خواهد کاست و این امکان پذیر نیست مگر با افزایش تعقل و دوری از هیجانات و استرس های بی مورد و غیر ضروری و همچنین نهادینه شدن آموزش های اجتماعی شهروندان.
 

اضافه‌ كردن نظر

** لطفا در قسمت تصویر امنیتی فقط نتیجه عمل ریاضی را درج بفرمایید و از نوشتن کل عبارت ریاضی خودداری فرمائید **


کد امنيتي
باز خوانی تصویر امنیتی

آمار سایت

logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید

خلخالیم را محبوب کنید