ویدئوی اختصاصی سایت خلخالیم در باب آداب چهارشنبه سوری در خلخال قدیم از زبان مرحوم دکتر حسن احمدی گیوی

زیر مجموعه ها

كاش مي شد لحظه ها را پس گرفت

بازیهای بومی و محلی قلعه باشي خلخال ؛ فراموش شده در غبار بازیهای مدرن

 

امروزه بیشتر بازیها ، سرگرمیها و ورزشها در دنیای صنعتی و مدرن رنگ و جلوه ای تازه یافته و بسیاری از این رشته های اصیل و با هویت  ریشه در فرهنگ، باور و تاریخ نیاکانمان دارد

نیاز به بازی، عمومی و جهانی است و مرزهای سن ، جنس ، موقعیت اجتماعی ، پایگاه اقتصادی و جغرافیایی را درهم می شکند . هر ملتی برای خودبازی و سرگرمی دارد و همه انسان ها دوست دارند در کنار فعالیت های معیشتی و موظف خود به فعالیت هایی بپردازند که ریشه در خواست ها و تمایلات آنها داشته باشد بی آنکه ناگزیر باشند خود را گرفتار نتیجه بدست آمده بکنند. تغییر در شیوه های زندگی مردم ، گسترش شهرنشینی و صنعتی شدن و پیدایش  فن آوری های نوین بسیاری از بازیهای سنتی و بومی را یا منسوخ کرده و یا به حاشیه رانده است .

امروز اگر پرداختن به بازیهای سنتی و بومی اوقات فراغت مردم را پر نمی کند اوقات فراغت زندگی امروز را تلویزیون ، سینما و سایر دستگاه های صوتی وتصویری و  بازیچه های پیشرفته مکانیکی و الکترونیکی پر می کند .در دنیای امروز بازی در قالب ورزش ها ، کارهای نمایش و یا اسباب بازیهای وابسته به انگیزه سودآور است .

البته بخشی از شرایط پیش آمده  اجتناب ناپذیراست و انسان باید و به ناچار برای دست یافتن به فن آوری پیشرفته وزیستن در سایه آن بپردازد ولی آنچه که مسلم است اینست که انسان بدون روحیه بازی شاید نمی توانست به شکل امروزی تکامل یابد .

درست به همین دلیل و اهمیت و نقش بازیهای سنتی و بومی است که برخی از مردم و از جمله بعضی از مسئولین می کوشند با احیای بازیهای سنتی و ورزش های بومی - محلی شرایط لازم را برای رهایی و آزادی و لذت بردن از بازیهای خود انگیخته و آزاد برای خود و نسل جوان سرزمینشان فراهم آورند .

احیای بازی های بومی ، محلی بعنوان ورزش های محلی مي تواند در شناساندن فرهنگ قديم و اصيل ما و همچنين پيوند نسل جديد با نياكان بسيار مفيد باشد

با مروری بر گنجینه های تاریخی آذربایجان که بسیاری از آنها در سینه های پر از خاطره مردان کهن این سرزمین نقش بسته ، و تبلور شیرین آن دوران را در چشم پدر بزرگانی که در بازگو کردن هر جمله از خاطرات بازیهای محلی و دوران چوانی خود  آهی می کشیدند و شیرینی آن را زیر لب مز مزه می کرند ؛ می توان به راحتی احساس کرد .

 

فرهنگ و تمدن هر نسلي نشأت گرفته از آداب و سنن نياکان و پيشينيان آن مي باشد و پايه و اساس اجتماعي، فرهنگي و اعتقادي هر ملتي ريشه در اعتقادات و مسائل فرهنگي و اجتماعي اجداد آن سرزمين دارد و پرداختن به سنن و رسوم گذشتگان مي تواند ريشه هاي فرهنگي و اجتماعي اقوام و ملتهاي مختلف اين سرزمين پهناور  را براي نسل حاضر بازگو نموده و خلق و خو و روحيات آنان را زنده کند. اين مجموعه بخشي از بازيهاي محلي در شهرستان خلخال بوده كه خوانندگاه عزيز با تصحيح و تكميل آن بر غنا ي بازيهاي محلي دوران كودكيمان خواهند افزود

( صمد معبودی )

( برای مطالعه بر روی عناوین زیر کلیک کنید )