سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از مردم خواست تا هنگام روبه‌رو شدن با حیوانات وحشی در نقاط مسکونی، از نزدیک شدن یا تلاش برای مهار آنها و یا هرگونه اقدام خودسرانه خودداری کنند.

به گزارش خلخالیم به نقل از ایرنا، حسن قاسم‌پور تشریح کرد: مردم در صورت مشاهده حیوانات وحشی در نقاط روستایی و مناطق شهری از هر گونه رفتار خشن خودداری و برای مهار یا راندن حیوان از اقدام‌های خودسرانه پرهیز کنند.

وی افزود: حیوانات به هر دلیلی، از گرسنگی گرفته تا تحریک برخی افراد ممکن است وارد محیط‌های مسکونی شوند اما به هیچ وجه به نقاط مسکونی حمله نمی‌کنند و تهاجم از سوی حیوان به انسان صورت نمی‌گیرد؛ بلکه برعکس بیشتر انسان‌ها هستند که حیوانات را تحریک می‌کنند و آنها هم برای دفاع از خود، اقدام می‌کنند.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل یادآورشد: حضور حیوانات وحشی در مناطق مسکونی و حمله‌ور شدن آنها به انسان‌ها امری نادر است، مگر اینکه فرد یا افرادی حیوانی را مورد آزار قرار داده یا رفتار غیرحرفه‌ای نشان دهند که در این زمینه همکاران سازمان حفاظت محیط زیست می‌توانند حیوان مورد نظر را با کمترین آسیب به زیستگاهش هدایت کنند.

وی اضافه کرد: در حادثه تلف شدن یک قلاده خرس قهوه‌ای در روستای کنازق شهرستان نمین نیز همین شرایط حاکم بود؛ به این معنی که خرس مورد نظر هیچ گونه خسارتی به مزارع، دام‌ها و اشخاص وارد نکرده بود و مردم به صرف مشاهده خرس، به سمتش حمله‌ور شده و پس از خسته کردن حیوان، با تراکتور آن را متوقف کردند.

قاسم‌پور گفت: رفتارهای غیرحرفه‌ای روستاییان موجب وارد آمدن آسیب‌های جدی به حیوان شده بود، به طوری که همکاران سازمان حفاظت محیط زیست استان اردبیل جسد نیمه جان خرس را تحویل گرفتند که در نهایت حیوان تلف شد.

وی یادآور شد: در حادثه مشابه دیگر در شمال کشور نیز همین روند اتفاق افتاد، اجازه مداخله فنی و حرفه‌ای داده نشد و پیش از رسیدن نیروهای حفاظت محیط زیست به محل، یک قلاده پلنگ با شلیک مستقیم از بین رفت.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: در چنین مواردی همکاران سازمان حفاظت محیط زیست در محل حاضر شده و نسبت به بیهوش کردن حیوان اقدام می‌کنند؛ سپس حیوان از سوی دامپزشک معاینه شده و در صورت نبود مشکل، در زیستگاهش رهاسازی می‌شود.

وی تاکید کرد: مردم چنانچه به هر نحو ممکن با حضور حیات وحش مواجه شدند، بدون آسیب به حیوان و رفتار غیرحرفه‌ای، مراتب را به نزدیک‌ترین پاسگاه محیط‌بانی، اداره حفاظت محیط زیست یا شماره تلفن ۱۵۴۰ اطلاع دهند تا با رعایت اصول فنی و ایمنی، اقدامات لازم انجام شود.

لینک کوتاه: khalkhalim.com/cf7ca

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: