اخبار بخش مرکزی شهرستان خلخال

مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: طرح بهره‌برداری کوتاه مدت زراعت چوب با استفاده از نهال صنوبر سازگار با شرایط جوی منطقه در این شهرستان اجرا می‌شود.

به گزارش خلخالیم به نقل از ایرنا ، محمد شادخاطر در مراسم گرامیداشت روز مزرعه از معرفی سیستم بهره‌برداری کوتاه مدت تولید چوب صنوبر خبرداد و اظهارکرد: این طرح ابتدا در منطقه خوجین خلخال آغاز و متناسب با شرایط جوی در سایر مناطق اجرا خواهد شد.

او افزود: بر اساس برنامه‌ریزی مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل نهال‌های صنوبر توزیع شده در سال‌های گذشته در این شهرستان رشد قابل قبولی در مدت کوتاه داشته و می‌توان به آینده توسعه زراعت چوب صنوبر در این منطقه امیدوار بود.

شادخاطر گفت: علاوه بر توزیع هزاران اصله نهال صنوبر در سال‌های گذشته با هدف توسعه زراعت چوب صنوبر در خلخال امسال بیش از ۹۲ هزار اصله نهال صنوبر از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در بین صنوبرکاران بصورت رایگان توزیع شده است.

یونس رستمی‌کیا ، محقق بخش تحقیقات جنگل‌ها و مراتع استان اردبیل نیز در این مراسم با اشاره به ضرورت و اهمیت کاشت صنوبر در اراضی مستعد  استان گفت: طرح بهره‌برداری کوتاه مدت تولید صنوبر با هدف جلوگیری از بهره‌برداری بی‌رویه از عرصه‌های جنگلی ، قاچاق چوب و تامین نیاز سلولوزی کارخانه صنایع چوب استان اجرا می‌شود.

وی اظهارکرد: مشخصه‌های رویشی کلن‌های قابل استفاده در سیستم‌های بهره‌برداری کوتاه مدت تولید چوب از قبیل تـوان جسـت‌دهی زیـاد از محـل ریشـه و یقـه ، تحمل سایه جانبی برای رشد سریع در کشت انبوه،  قطــر زیــاد شــاخه‌ها ، عدم حساسیت به آفات و بیماری‌ها و  نســبت کــم (درصد) پوســت بــه چــوب از مزایای توسعه زارعت صنوبر در اراضی مستعد کشاورزی استان است.

دوره آموزشی مراسم روز مزرعه با عنوان سیستم بهره‌برداری کوتاه مدت تولید چوب صنوبر با حضور محققان ، کارشناسان اجرا و ترویج، مروجان و جمعی از صنوبرکاران منطقه برگزار و آخرین دستاوردهای تحقیقاتی در خصوص نحوه تهیه نهال، آماده‌سازی بستر کاشت و روش احداث سیستم بهره‌برداری کوتاه مدت به شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی ارائه شد.

لینک کوتاه:khalkhalim.com/cdb61

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: