در قرن ۲۱ تعریف سواد کاملا تغییر کرده است. از نظر صاحب نظران در قرن حاضر که به عصر ارتباطات معروف است برای تعامل و ارتباط، لازم است سواد‌های مختلفی داشته باشیم.

اگر سواد خواندن و نوشتن نداشتیم چه اتفاقی می افتاد؟ نه من می توانستم این مطالب را برای شما بنویسم و نه شما می توانستید این نوشته ها را بخوانید.

البته می توانستیم زندگی کنیم اما در روابطمان و ارتباط با اطرافیانمان دچار مشکل می شدیم.

سواد داشتن تا مدت ها همین نوشتن و خواندن معمولی بود؛ اما امروزه ممکن است ما با داشتن مدرک فوق لیسانس و دکتری هنوز بی سواد باشیم!

در قرن ۲۱ تعریف سواد کاملا تغییر کرده است. از نظر صاحب نظران در قرن حاضر که به عصر ارتباطات معروف است برای تعامل و ارتباط، لازم است سواد‌های مختلفی داشته باشیم.

 

انواع سواد از نظر یونسکو

از دیدگاه یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) سواد به ۶ دسته تقسیم بندی شده است.

 

سواد عاطفی :

سواد عاطفی یعنی توانایی برقراری روابط عاطفی با خانواده، همسر و دوستان به نحو شایسته؛ اگر بتوانیم احساسات و عواطف خود را درست بشناسیم و تشخیص دهیم و مدیریت کنیم یعنی سواد عاطفی داریم!

در دید اول داشتن سواد عاطفی کار آسانی است. اما فهمیدن اینکه چطور احساسات ما، روی رفتارها و مناسبات ما با دیگران تاثیر می گذارد و تفکر ما را تغییر می دهد واقعا پیچیده است.

سواد ارتباطی:

سواد ارتباطی یعنی توانایی برقراری ارتباط و تعامل با تمامی اعضای جامعه (آداب معاشرت و روابط اجتماعی مناسب)

یکی از نیازهای اولیه آدمها برقراری ارتباط با دیگران است. رشد ما آدمها در داخل اجتماع و در کنار بقیه شکل می گیرد. سواد ارتباطی به ما کمک می کند که زندگی اجتماعی سالمی داشته باشیم، چگونه به دیگران اعتماد کنیم و در نهایت خود را متعهد و مسئول اجتماع خودمان بدانیم.

سواد مالی:

سواد مالی یعنی توانایی مدیریت اقتصادی درآمد (چگونگی پس انداز، سرمایه گذاری و مدیریت هزینه ها)؛ سواد مالی عبارت است از دانش و درکِ مفاهیم و مخاطرات مالی، انگیزش و اطمینان برای به‌کاربستن چنین دانش و درکی.

این نشان می دهد افرادی می توانند زندگی بهتری داشته باشند که از دانش مالی مناسبی برخوردار باشند.

سواد رسانه ای:

سواد رسانه ای یعنی اینکه بدانیم کدام رسانه ها معتبر و کدام نا معتبر است؛ توانایی تشخیص وثوق اخبار و دیگر پیام های رسانه ای؛ سواد رسانه‌ای در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و انواع تولیدات آن‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.

سواد رسانه‌ای می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شوند؛ به کمک این دانش افراد به معادله متقابل و فعالانه‌ای وارد حواهند شد که در نهایت به نفع خودشان است.

به زبان دیگر، سواد رسانه‌ای کمک می‌کند تا از سفره رسانه‌ها به گونه‌ای هوشمندانه و مفید بهره‌مند شد.

سواد تربیتی:

سواد تربیتی یعنی توانایی تربیت فرزندان به نحو شایسته؛ خانواده مهم ترین عامل سازنده شخصیت کودک است. کودکان سال های اولیه عمر خودشان را که از نظر تربیتی مهم ترین سال‌های زندگی به شمار می رود در محیط خانواده سپری می کنند، به همین دلیل امر تربیت در این دوران باید کاملاً جدی گرفته شود.

اگر والدین در این دوران تربیت کودکان را امری ساده بینگارند و در تربیت آن‌ها سهل انگاری کنند، باید انتظار رفتاری ناصحیح و خلاف هنجارهای جامعه را از کودکان داشته باشیم.

بنابراین، بایستی به اهمیت تربیت کودک در دوران کودکی زیر سایه والدین آگاهی یافته و با بهره گیری از روش های مناسب فرزندانی شایسته تربیت کرد.

سواد رایانه ای:

سواد رایانه‌ای یعنی توانایی استفاده از مهارت های هفت گانه رایانه (ICDL)، مفاهیم پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده از رایانه و مدیریت فایل ها، واژه پردازی.

کار کردن با کامپیوتر و تجهیزات مشابه و انواع نرم افزارها و اپلیکیشن‌های مشابه نیاز به دانش دارد. به این دانش سواد رایانه‌ای گفته می‌شود.

این سواد برای زندگی در عصر حاضر لازم و ضروری است. چون بیشتر کارهای روزمره به این دستگاه گره خورده است. سواد رایانه‌ای به طور خاص بیشتر به کار کردن با رایانه برای انجام کارهای خانگی و اداری گفته می‌شود.

به علاوۀ اینکه افراد باید بتوانند نیازهای خود را از طریق شبکۀ جهانی اینترنت هم برطرف سازند.

یادگیری این سواد در عصر حاضر که بسیاری از کودکان و نوجوانان از دستگاه‌های کامپیوتری استفاده میکنند، برای والدین نیز بسیار ضروریست.

 

منبع : سایت فرزند سبز ( با کمی تلخیص و ویرایش و اصلاح )

 

از این پس سعی ما بر این خواهد بود که مطالبی تحت این ۶ سواد در قسمت آموزش سایت خلخالیم گنجانده شود، مطالب مرتبط با سوادهای تربیتی، عاطفی و ارتباطی تحت عنوان سواد زندگی و مطالب سواد های رسانه ای و مالی با عناوین مستقل منتشر خواهند شد.

لینک کوتاه: khalkhalim.com/cb324

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: