رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: اجرای طرح سرشاخه کاری گردو در خلخال با موفقیت همراه بوده است.

به گزارش خلخالم خلیل نیکشاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح با هدف کاهش میزان خسارات ناشی از سرمازدگی درختان گردو از طریق سرشاخه کاری و پیوندزنی ارقام گردوی مقاوم در مقابل سرما و دیر برگ‌ده در بهار اجرا می‌شود.

او اظهارکرد: جهاد کشاورزی استان تاکنون بیش از ۱۰ هزار پیوندک گردوی مقاوم در مقابل سرما را تهیه و بر روی درختان سنتی گردوی خلخال پیوند زده است که قالب درختان پیوند خورده ببار نشسته و محصول گردو از سال دوم پیوندزنی از این درختان برداشت شده است.

نیکشاد ، پیشگیری از سرمای دیررس بهاره در باغ‌های گردوی خلخال آغاز شده و در سال آینده نیز ادامه عملیات اجرایی این طرح با بهره‌گیری از کارشناسان امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی ادامه خواهد یافت.

وی تشریح کرد: پیوندک‌های تهیه شده برای اجرای این طرح از باغ مادری گردو در استان قزوین تهیه و تامین شده و سرشاخه کاری گردو بر روی ارقام نامرغوب بذری آسیب‌پذیر در مقابل سرمای دیررس بهاره صورت گرفته است.

او گفت: علاوه بر افزایش مقاومت درختان گردو در مقابل سرما و دیرگل دهی و برگ دهی درخت در فصل بهار افزایش محصول به هشت تن در هکتار همراه با ارتقای سطح کیفیت تولید از جمله مزایای اجرای طرح سرشاخه کاری گردو است که توسط کارشناسان خبره مدیریت جهاد کشاورزی همراه با آموزش باغداران اجرا می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه احداث باغ‌های جدید گردو در خلخال با استفاده از نهال‌های با محصول با کیفیت و مقاوم در برابر سرما در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی خلخال قرار گرفته است، افزود: امسال ۲۰ هکتار باغ گردو پیوندی از رقم تجاری چندلر در مناطق مستعد پرورش باغ‌های گردوی احداث شده است.

نیکشاد تشریح کرد: سرمای اردیبهشت سال گذشته ۱۰۰ درصد محصول گردوی باغ‌های خلخال را از بین برد و خسارات سنگینی به باغداران گردو وارد کرد و برای افزایش مقاومت درختان گردو در مقابل سرمای دیررس بهاره علاوه بر اجرای طرح سرشاخه کاری گردو ۲ هزار و ۲۰۰ اصله نهال اصلاح شده گردوی چند لر در اواخر سال گذشته و بهار امسال در بین باغداران توزیع شد.

شهرستان خلخال در جنوب اردبیل با بهره‌مندی از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ گردو بزرگترین قطب تولید گردوی استان اردبیل است.

لینک کوتاه: khalkhalim.come/e40b9

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: