طی هفته گذشته و با هماهنگی قبلی دیداری داشتیم با مدیر جدید اداره جهاد کشاورزی خلخال و سئوالاتی را پیرامون حوزه کشاورزی خلخال و در راستای دغدغه‌های روستائیان و کشاورزان منطقه با ایشان مطرح کردیم.

مصاحبه اختصاصی خلخالیم با محمد شادخاطر کلور، مدیر جدید اداره جهاد کشاورزی خلخال:

سئوال 1- کار استخرهای معیشتی در دست احداث در چه مرحله ای است و چقدر زمان برای تکمیل آنها باقیست

در مورد استخرهای معیشتی کشاورزی طبق اولویت بندی و با انجام مطالعات فنی پیش خواهیم رفت. استخرهای نیمه کاره انجام خواهد شد و سپس پروژه های جدید را شروع خواهیم کرد. همچنین پایاب استخرها نیز در دست کار است و بعضی نهرهای آب روستاهای کلی بمساحت کل 110 هکتار، چنارلق بمساحت 132 هکتار، مجره بمساحت 112 هکتار ، انهار روستای بفراجرد بمساحت 218 هکتار، نهر کهریز هشجین بمساحت 12 هکتار و اراضی پایاب پمپاژ طهارمدشت بمساحت 84 هکتار و اراضی پایاب سد نساز بمساحت 97 هکتار مطالعه شده و به شرط آورده مردمی، جهاد نیز به مبلغ 7.700.000 تومان برای هر هکتار کمک بلاعوض دولتی پرداخت و طرح ابیاری کم فشار (انتقال آب از طریق لوله گذاری انهار) اجرا خواهد کرد. در خصوص اجرای روشهای دیگر سیستمهای نوین ابیاری نیز کمکهای بلاعوض دولتی تعلق گرفته و براساس نرم جدید برای اجرای هر هکتار سیستم آبیاری موضعی (قطره ای) مبلغ 22750000 تومان و آبیاری بارانی مبلغ 11500000 برای هر هکتار کمک بلاعوض پرداخت خواهد شد. آورده مردمی نیز بر اساس مطالعات و برآورد هزینه برای هر طرح متغیر میباشد. لازم به ذکر است که جهت تامین آورده بهره برداران در صورت تمایل بهره بردار این مبلغ از طریق تسهیلات بانکی نیز قابل تامین می باشد و بدون واریز سپرده با سود 12 و 16 درصد و باز پرداخت تا 5 سال پس از طی مراحل اداری پرداخت میگردد.
میزان کمک بلاعوض دولتی که برای روستاهای فوق تصویب شده طبق نرم جدید افزایش یافته و به شرح زیر میباشد.
1. میزان کمک بلاعوض برای روستای کلی از 770 میلیون تومان به 847
2. کمک بلاعوض برای روستای مجره از 784 م به 862 م
3. کمک بلاعوض برای روستای چنارلیق از 924 م به 1016
4. کمک بلاعوض برای روستای نساز از 679 م به 747 م
5. کمک بلاعوض برای روستای طهارمدشت از 588 به 647
6. کمک بلاعوض برای نهر کهریز هشتجین از 85 م به 94 میلیون تومان
7. کمک بلاعوض برای روستای بفراجرد از 1529 میلیون تومان (یک میلیاردو پانصدو بیست و نه میلیون تومان) به 1682 (یکمیلیاردو ششصدو هشتادو دو میلیون تومان) افزایش یافته

-در بحث نهرهای عمومی سوالی مطرح هست در مورد نهرهای داخل شهر هیرو که دو نهر اکنون فعال است ولی در وضعیت نامناسبی قرار دارد. چه برنامه ای برای این نهرها دارید؟

درباره این نهرها در قسمتهایی از این انهار طی سالهای گذشته بندهای انحرافی و قسمت کوتاهی از نهرها نیز کانال کشی شده است ولی با توجه به سیاستهای جدید وزارتخانه جهت ادامه و تکمیل این انهار صرفا میتوان از سیستم آبیاری کمفشار استفاده نمود که مستلزم اینست که بهره برداران پیشقدم شوند به شرط آورده نقدی جهاد نیز بخش اصلی هزینه را تامین و کار را اجرا خواهد کرد.

 

سئوال 2- دامداران خلخال با مشکل تهیه خوراک دام مواجه هستند. افزایش سهمیه خوراک دام به چه صورت امکانپذیر است؟

سهمیه شهرستانها بر اساس آمار تعداد جمعیت واحد دامی سال‌های گذشته تقسیم و تخصیص می یابد. با عنایت به پیگیری‌های مکرر و ابلاغیه جدید دستورالعمل توزیع نهاده ها بر اساس تعداد شناسنامه های دام و دامهای هویت گذاری شده، تمام تلاش ما بر انجام و اتمام طرح و پروژه ملی هویت گذاری دام کشور می باشد تا ضمن مشخص شدن تعداد دام موجود و واقعی شهرستان احقاق حق شده و سهمیه شهرستان افزایش یابد.
تا این تاریخ نزدیک به 10 هزار دام سنگین و 60 هزار دام سبک هویت گذاری شده و تمام تلا‌ش شهرستان خلخال بر انجام کامل طرح هویت دام می باشد و از تمام دامداران انتظار می رود ضمن همکاری در این پروژه ملی با ماموران هویت گذاری همکاری نمایند تا از این راه احقاق حق نموده و به افزایش سهمیه نهاده های دامی شهرستان کمک نمایند.
در ارتباط با سایر نهاده ها در 8 ماهه گذشته 1000تن جو دامی 600 تن ذرت دامی 150 تن کنجاله سویا و 1500 تن انواع کنسانتره علاوه بر 1350 تن سبوس گندم جذب شهرستان گردیده است که در مقایسه با سال های گذشته که دامداران هیچگونه رغبتی برای جذب آنها نداشته اند انجام شده. این مدیریت تمام تلاش و هم خود را بر بهبود روش‌های تغذیه دامهاو افزایش سهميه های تخصیصی گذاشته است

 

سئوال 3- مشاهده میشود که در روستاها و همچنین در اطراف شهر بناهای احداث شده در زمینهای زراعی و باغی تخریب میشوند دلیل این کار چیست؟

یکی از وظایف اصلی جهاد کشاورزی حفظ و صیانت اراضی زراعی و باغی است. مستحضر هستید که زمین، این نعمت خداوندی محدود است و نمی توان زمین تولید کرد!!! ما باید پاسخگوی نسل آینده نیز باشیم و اگر کسی بخواهد تغییر کاربری بدهد باید در این زمینه نسبت به کسب مجوزهای قانونی لازم اقدام نماید و در صورت داشتن شرایط  لازم حتما در مزرعه یا باغ مجوز احداث بنا به متراژ مشخصی داده خواهد شد؛ در غیر اینصورت هرگونه تغییر کاربری در اراضی و باغی تخلف محسوب میشود و ما ملزم به تخریب هستیم.

 

سئوال 4- تخصیص ماشین آلات کشاورزی در زمینه تغییر الگوی کشاورزی سنتی به کشاورزان به چه صورت است؟

در سالهای گذشته به صورت میانگین، سالانه 10 دستگاه ماشین آلات کشاورزی در شهرستان توزیع شده است. امسال آقای نظری نماینده خلخال طبق رایزنی که با وزیر انجام داده قرار است سهمیه خلخال چند برابر شود. در صورت تخصیص سهمیه جهاد در اولین فرصت با شناسایی متقاضیان اقدام به توزیع خواهد کرد.

صحبت‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ماشین آلات به افرادی غیر از کشاورزان واگذار می‌شود؛ آیا این حرف‌ها میتواند درست باشد؟ و شرایط دریافت آنها چگونه است ؟

به هیچ وجه؛ واگذاری ماشین آلات کشاورزی به افراد غیر کشاورز غیر ممکن است چون متقاضی باید شرایط لازم را داشته باشد و از دو تا فیلتر عبور کند که یکی جهاد کشاورزی است و دومی بانک؛ اگر از فیلتر جهاد عبور کند از فیلتر بانک نمی تواند؛ و اما شرایط لازم برای متقاضی ۱- دارای نسق یا سند زراعی یا باغی یا دارای مجوز و پروانه در یکی از زیر بخشهای کشاورزی از فبیل شیلات یا امور دام و ... باشد و یا شرکت فعال حقوقی ثبت شده کشاورزی باشد. ۲- اگر نسق بنام پدر فوت شده اش باشد، انحصار وراثت رسمی داشته باشد. ۳-دارای گواهینامه ویژه تراکتور باشد و یا تعهدنامه محضری مبنی بر اخذ گواهی نامه مذکور باشد، مساحت مورد نیاز برای انواع تراکتورها را دارا باشد، و علیرغم شروط مختلف حتی تعهد نامه عدم فروش به مدت ۵ سال؛ ممکن است فردی تراکتور گرفته اقدام به فروش کند که توسط بانک پیگیری و جریمه می شود

 

5- پیشرفت کار زیرساخت شهرک گلخانه چگونه است؟ به غیر از اداره آب و فاضلاب و شرکت گاز
سایر استعلامات از جمله تخصیص آب و برق با موفقیت انجام گرفته و مبلغ 4 میلیارد تومان بودجه برای انجام زیرساختها برآورد شده است که از این مبلغ 400میلیون از اعتبارات شهرستانی تخصیص داده شده است . در صورت تخصیص کل مبلغ انشا الله کار زیرساختها شروع و انجام خواهد شد.


6- مشاهده شده که برخی زمین داران سودجو جاده های بین مزارع را غصب میکنند طوری که ماشین آلات کشاورزی امکان عبود ندارند. نقش جهاد در زمینه جاده‌های بین مزارع چیست؟
جهاد در این زمینه نقش اجرایی دارد و نظارت بر جاده‌های بین مزارع بر عهده دهیار و شوراهای روستایی میباشد. خلاء قانونی در این موضوع وجود دارد و باید قانونی تصویب شود تا به جهاد کشاورزی اجازه نظارت بر جاده های بین مزارع را بدهد.


7- سوال آخر اینکه چه برنامه‌های راهبردی در پیش دارید ؟

برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داریم تا کشاورزی را از حالت کشاورزی معیشتی به کشاورزی اقتصادی سوق دهیم. تغییر الگوی کشت و ترویج راههای مقرون به صرفه مد نظر است.
در نظر داریم چندین طرح را اجرا نماییم. طرحها با توجه به پتانسیلهای هر منطقه متفاوت خواهد بود:
ترویج کشت گل محمدی، کشت زعفران، زرشک بی دانه، سنجد، عناب، پسته، زیتون و گیاهان دارویی. شعار هر روستا یک گلخانه مقیاس کوچک را پیش خواهیم برد. به این ترتیب 30 هکتار گلخانه در خلخال خواهیم داشت.
اصلاح ارقام گردو به صورت ارائه نهال یارانه ای و همچنین اصلاح نژاد گردو از طریق سرشاخه کاری نیز انجام میگیرد و در آینده نیز با قدرت ادامه خواهد یافت.
طرح توسعه باغات که مطالعات اجمالی در سال 1384 انجام شده و با قول مساعد استاندار محترم در خصوص تامین اعتبار مطالعات تفصیلی و اجرای طرح در آینده نزدیک شروع خواهد شد.
اصلاح نژاد دامهای سنگین و سبک در دستور کار است؛ طرحهایی در زمینه صندوق خرد زنان و مشاغل خانگی انجام خواهیم داد؛ از همه مهمتر در جهت تغییر نگاه کشاورزان در قالب نظام نوین کشاورزی و همچنین برای تحقق طرح نظام نوین ترویج کشاورزی تلاش خواهیم کرد.

مصاحبه: یوسف یعقوبی
انتشار : مسعود شیرعلی‌پور

لینک کوتاه: khalkhalim.com/b13b0

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: