مخاطب گرامی خلخالیم با ارسالی مطلب زیر، به انعکاس گوشه ای از دغدغه‌های کشاورزان و باغداران منطقه پرداخته و با ارائه پیشنهاداتی خواستار اجرای راهکارهای مناسب برای منطقه شدند.

حسین بخشی اسکستان:

با اهدای درود وسلام خدمت مدیر وادمین کانال وزین خلخالیم
روزگاری خلخال تبعید‌گاه بود و حتی یک راه آسفالت به مقصد خلخال وجود نداشت اما خدای را شاکریم با وجود نقص‌های فراوان وضعیت در چند سال اخیر قابل رشد و تأمل بوده است.

بنده با افتخار به سرزمین مادریم خلخال و خصوصا روستای اسکستان عشق می‌ورزم و تعلق خاطر دارم و دوست داریم ماها که روزگاری بعلت محدود بودن منابع مالی برای کار به شهرهای دیگر مهاجرت کردیم و پدران ما همیشه برای کار بصورت انفرادی بیشتر سال را در غربت بسر می‌بردند با توجه به رشد باغداری و کشاورزی منطقه و بعلت زرخیز بودن منطقه شاهرود، فعالیت خویش را در منطقه انجام دهیم.

امیدواریم مسئولین عزیز شهر خلخال جهت رفع دغدغه‌های باغداران، کشاورزان و دامداران بکوشند. با توجه به اینکه منابع آبی محدود است جهت ایجاد و نگهداری باغ‌های انبوه از جمله درختان گردو  و انواع میوه‌جات از اداره جهاد کشاورزی و وزارت نیرو جهت احداث سد در منطقه شاهرود مساعدت لازم را مبذول بفرمایند.

بنده امسال به جهاد کشاورزی خلخال مراجعه کردم برای آبیاری قطره‌ای باغات که شرایطی را بیان کردند که از حد خارج بود. کارشناس محترمی که شرایط را بیان کرد اذعان داشت جهت دریافت تسهیلات اولا باغ باید دو هکتار مساحت داشته باشد دوما آنها آبیاری مکانیزه قطره ای را خواستار بودند این درحالیست که اکثر باغات روستای اسکستان زیر یک هکتار است و یک کشاورز یا باغدار از کجا صدمیلیون آورده داشته باشه که بتواند درختانش را با وجود آب کم سرزنده نگهداری کند؟

مشکل ما مکانیزه کردن نیست مشکل ما این است که آب از مبدا که چشمه‌ها هستند وقتی شروع می‌شود تا به باغات که برسد حدودسی درصد می‌ماند درحالیکه اگر لوله گذاری چه از معابر عمومی و چه در معابر خود باغات بشود نهایت ده درصد هدر رفت خواهد داشت و اینکه منطقه سردسیر و بارش برف باران درفصول سرد سال قابل اعتنا است و می‌شود با ایجاد سد این آبها را در این فصول جمع آوری و انبار نمود و در بهار تابستان استفاده بهینه نمود.

به نظر بنده اداره کشاورزی بدون بهانه با ایجاد مخازن ارزان قیمت نظیر تانکرهای ده هزار لیتری و وامهای کم از ده الی سی میلیون تومان می‌تواند قدم بسیار بزرگی را بردارد امیدوارم عنایت کنید این پیام را به گوش مسئولین خلخال برسانید؛ حقیقتا الان منطقه مستعد مهاجرت معکوس هست و می‌شود از ظرفیت گردشگری بخاطر آب و هوای بی‌نظیر در فصول گرم و برف فراوان در فصول سرد و جاذبه های بیشمار اقلیمی استفاده  نمود و رونق اقتصادی را به منطقه آورد.

موفق باشید حسین بخشی از روستای اسکستان

لینک کوتاه: khalkhalim.com/a4d09

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: