مدیرجهاد کشاورزی خلخال از ارائه حمایت‌های مالی ویژه به مجریان طرح‌های آبیاری نوین در این شهرستان خبرداد.

به گزارش خلخالیم به نقل از ایرنا ، محمد شادخاطر روز پنجشنبه در آئین بهره‌برداری از طرح آبیاری تحت فشار روستای بفراجرد خلخال گفت: در راستای مصرف بهینه آب کشاورزی ۸۵ درصد از هزینه طرح‌های آبیاری تحت‌فشار و کم‌فشار کشاورزان منطقه از سوی دولت و بصورت کمک بلاعوض تامین می‌شود.

وی اظهارکرد: امسال  ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان زیرپوشش آبیاری نوین تحت فشار قرار می‌گیرد و ترویج فرهنگ استفاده از روش‌های آبیاری نوین در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان قرار گرفته است.

به گفته وی ، در سال گذشته طرح آبیاری تحت فشار در  ۱۳۹ هکتار از اراضی خرد کشاورزی این شهرستان اجرا شده و هم‌اکنون نیز این طرح در ۷۵ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خلخال در حال اجرا  است.

 مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: با توجه به وضعیت جوی و شرایط خشکسالی و کاهش میانگین بارندگی‌ ، توسعه بخش کشاورزی خلخال نیازمند استفاده از روش‌های آبیاری نوین و مکانیزه شدن کشت و برداشت است.

وی افزود: سالانه بیش از ۳۶۰ میلیون مترمکعب آب از طریق منابع آبی خلخال تولید و بیشترین سطح آب تولیدی بدون استفاده از دسترس منطقه خارج و وارد رودخانه قزل‌اوزن شده و از طریق این رودخانه به سمت دریای خزر روانه می‌شود.

شادخاطر بیان کرد: بیش از ۲ هزار هکتار از اراضی واقع در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن خلخال قابلیت کشت و زرع دارد که استفاده از این اراضی مستعد مورد غفلت قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال اظهارکرد: در راستای اقدام عملی برای استفاده بهینه از اراضی کشاورزی حاشیه قزل‌اوزن،  اقدام لازم برای اجرای طرح آبیای کم‌فشار برای ۳۵ هکتار از ۱۵۰ هکتار اراضی کشاورزی در اختیار یکی از کشاورزان منطقه در روستای منامن بخش خورش‌رستم در حاشیه این رودخانه صورت گرفته است.

 هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از مجموع ۴۵ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی خلخال را باغ‌های میوه تشکیل می‌دهند، باغ‌های میوه واقع در بخش خورش‌رستم و همچنین باغ‌های واقع در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن بیشترین سهم تولید محصولات سردرختی و میوه باغ‌های نیمه‌گرمسیری از جمله انار ، انجیر ، زیتون ، انگور و پسته این شهرستان را تشکیل می‌دهند.

 

لینک کوتاه:khalkhalim.com//f9bba

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: