با توجه به شرایط آب و هوایی خورش‎‎‎‎‎‎رستم تعداد محدودی از انواع درختان با شرایط منطقه سازگار می‎‎‎‎‎باشند که از جمله درختان مهم این منطقه می‎‎‎‎‎توان از درختان زالزالک (یئمیشان) نام برد که از مهمترین درختان سازگار و ماندگار در بخش خورش‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎رستم می‎‎‎‎‎‎باشد.

  خلخالیم / محمدکاظم عراقی هشجین، حتما توجه دارید هر منطقه یا منظره و جای دیدنی که در دنیای مجازی و سایر رسانه‎‎‎‎‎ها معرفی می‎‎‎‎‎‎‎شود در انک زمانی با حضور علاقه‎‎‎‎‎مندان و استفاده کنندگان از طبیعت از پای در می‎‎‎‎‎آید و در مدت کوتاهی زیبایی خود را از دست می‎‎‎‎‎‎دهد.

کارشناسان امر، دلایل زیادی برای این رویداد برمی‎‎‎‎‎‎‎‎شمارند از جمله آن‎‎‎‎‎‎‎ها عدم آموزش کافی به شهروندان، نگاه کوتاه مدت به ذخایر و زیستگاه‎‎‎‎‎های طبیعی توسط مردم، نداشتن باور و یقین به شکننده بودن طبیعت سودجویی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎هایی که فاقد آینده‎‎‎‎‎‎‎‎‎نگری است.

درختان از اجزا و اعضای ارزشمند طبیعت کشور می‎‎‎‎‎باشند و درخت زالزالک (یئمیشان) یکی از درختان پرثمر و با ارزش در مناطق کوهستانی است این روزها که میوه این درخت به دست می‎‎‎‎‎‎‎‎‎آید در یک همنوایی و همراهی بیرحمانه در دنیای مجازی و سایر ابزار اطلاع‎‎‎‎‎‎‎رسانی، از قلم‎‎‎‎‎‎فرسایی در مورد خاصیت دارویی گرفته تا اعلام نقاط رویشگاهی و از عکس‎‎‎‎‎های زیبا گرفته تا طبقه‎‎‎‎‎‎بندی گیاهی، طومار نابودی این درخت نیز نوشته و امضا می‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود.

اما افسوس که کسی از ضرورت حفظ، نگهداری، تیمار، کشت و توسعه آن سخنی نمی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎گوید و زالزالک‎‎‎‎‎‎‎‎های (یئمیشان) بخشی از منطقه هشجین دچار آفت دارواش شده است آفتی که قادر است درخت 200-300 ساله از پای در آورد.

ریشه این درختان قدیمی در میان دیمزارها با خیش و گاوآهن تراکتور در هنگام شخم آسیب می‎‎‎‎‎‎‎‎بیند، زارعین و رانندگان حتی یک حریم 5 متری برای محوطه و محدوده ریشه این درخت در نظر نمی‎‎‎‎‎‎‎گیرند، درختی که اجداد ما در هنگام درو محصول زیر سایه آن می‎‎‎‎‎‎‎نشستند، غذا می‎‎‎‎‎‎‎‎خوردند، چای می‎‎‎‎‎‎‎‎نوشیدند و دمی می‎‎‎‎‎‎‎‎آسودند.

اما این درخت با تمام نامهربانی‎‎‎‎‎ها هنوز هم در فصل بهار شکوفه می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎دهد، در تابستان سایه دارد و در پاییز میوه خود را بدون هیچ زحمتی و بدون هیچ منتی تقدیم می‎‎‎‎‎کند اما با یقین و اطمینان باید گفت که در قبال اینهمه بخشندگی انتظاری هم دارد؟ انتظار او چگونه از طرف ما پاسخ داده می‎‎‎‎‎شود؟ پاسخ و عملکرد ما چقدر به زندمانی و ادامه محصول دهی این درخت ارزشمند و مقدس کمک می‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند؟ قضاوت باشما..

لینک کوتاه: khalkhalim.com/ee60d

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: