روستاها از مهمترین پایگاه‌های تولید و رفع نیازهای اساسی جامعه هستند، بنابراین تقویت زمینه‌ها و توانایی‌های جامعه روستایی می‌تواند منجر به پویایی اقتصاد کشور شود. ضمن اینکه توجه به این مناطق به ویژه روستاهای کانونی می‌تواند تأثیر قابل توجهی در شاخص‌های کلان اقتصادی از جمله رشد اشتغال و کاهش فقر داشته باشد.

یکی از برنامه‌ها برای تقویت اقتصاد و اشتغال روستاییان، اجرای طرح «هر روستا یک محصول» است که طی چند سال گذشته اجرای آن کلید خورده و تا امروز در ۱۶۰ روستای کشور در استان‌های مختلف مزیت‌ها و محصولات استراتژیک شناسایی شده است.

در طرح هر روستا یک محصول، منظور از مزیت روستا، درک دقیق فعالان روستایی از مزیت رقابتی هر روستا و تبیین اینکه هر روستا واجد چه مزیت‌های رقابتی خاصی به عنوان منبعی برای تولید و ارزش آفرینی است، این قبیل مزیت‌ها می‌تواند زمینه ساز رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار در روستا باشد.

در قالب این طرح برای توسعه کسب و کار روستای هدف، ظرفیت سازی می‌شود، به این معنا که طی آن افراد، گروه‌های محلی، نهادهای دولتی و بخش خصوصی مسئولیت‌های جدیدی در مسیر رفع مشکلاتی مانند رونق تولید و ایجاد اشتغال بر عهده می‌گیرند.

روستاهای هدف، کلیه مناطق روستایی کشور هستند که دارای مزیت‌های مختلف رقابتی و تولیدی بوده و با تکمیل زنجیره تولید یک محصول خاص، امکان صادرات به دیگر مناطق کشور و سایر کشورها وجود داشته باشد.

 

برندق، روستای بادام زمینی

یکی از روستاهایی که طرح یک روستا، یک محصول در آن اجرا شده است، روستای برندق شهرستان خلخال در استان اردبیل است که به نام روستای بادام زمینی معروف است. ساکنان این روستا واقع در منطقه کوهستانی خلخال به کار کشاورزی، باغداری و دامداری مشغولند. برندق با جمعیت ۱۳۰۰ نفری نزدیک به ۴۰۰ خانواده روستایی را در خود جای داده است.

چهار سال پیش یعنی در سال ۹۴ در روزهایی که صندوق کارآفرینی امید ایجاد و توسعه مشاغل خرد و کوچک را آغاز کرد، اولین درخواست کشت و پرورش بادام زمینی از روستای برندق به صندوق رسید.

 

امکان فراوری محصول بادام زمینی در خلخال فراهم شد

 

مطابق این درخواست، بررسی ظرفیت‌های منطقه‌ای از جهت آب و هوا، بررسی توانمندی‌های نیروی انسانی منطقه برای پرورش بادام زمینی، بررسی بازار فروش محصول و روش‌های فرآوری و بسته بندی بادام در دستور کار قرار گرفت و اولین گام گفتگو و مکاتبه با جهاد کشاورزی استان اردبیل و شهرستان خلخال برای اعلام نظر در خصوص وضعیت جوی و آمادگی زمین‌های روستا برای کشت بادام زمینی برداشته شد.

صندوق کارآفرینی امید تاکنون قریب به ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه در قالب ۱۰۷ پرونده تسهیلاتی در این روستا پرداخت کرده است که در نتیجه ۱۲۸ نفر اشتغال ایجاد شد و امروز نام روستای برندق به عنوان روستای بادام زمینی و روستای بدون بیکار در میان همه روستاهای استان می‌درخشد.

 

منبع ‌: تیتر شهر

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: