سپیدی برف، این نعمت زیبای الهی وقتی بر کوه‌های سربلند و دره‌های عمیق خلخال می‌نشیند، جانمایه خوشحالی و شادابی چهره‌های مردم می‌شود، آن هم در زمانه‌ای که فریاد مردم از بیداد کرونا و تورم و بی‌آبی و خشکسالی و... بلند است.

خلخالیم / ساعد وثوقی، این روزها که برف سپید، پس از سال‌ها بطور کم‌سابقه‌ای، گنجینه طبیعت بام آبی آذربایجان را پوشانده و افق‌ها و کرانه‌های دوردست تپه‌ها و دشت‌های زرخیز منطقه را لبریز از یکرنگی و پاکی و سفیدی کرده، موج خوشحالی و رضایت قلبی را از لطف بی‌کران پروردگار بر چهره‌های مردم صبور و نجیب خلخال می‌بینیم و خداوند را به خاطر این همه لطف سپاسگزاریم.

خوشبختانه مردم خلخال در طول تاریخ، بارش برف را بعنوان نعمتی بی‌بدیل همواره تماشا کرده و زندگی و مسیر خود را از میان دره‌های پربرف و ارتفاعات یخی، کوچه‌ها و تنگه‌های باریک و حتی پشت‌بام‌ خانه‌های کاهگلی در فصول سرد، با استفاده از ابزارها و تجهیزات منطبق بر زمانه خود گشوده‌اند، تا امروز که رسیده‌اند به عصر تکنولوژی.

حالا اما با وجود فن‌آوری‌های گسترده و توسعه بی‌نظیر علم و دانش، سال‌هاست که این مردم نازنین در حسرت داشتن تجهیزات و ابزارهای کافی برای پاک‌سازی خیابان‌ها و کوچه‌ها از برف و در پی آن، یخبندان هستند.

از طرفی، طی سالیان طولانی، کمبود و گاه نبود این تجهیزات موجب ایجاد مشکلات متعدد و حتی تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و ارتباط میان مردم شهر و روستا و بدتر از آن، تهیه مایحتاج اولیه زندگی طی روزهای متمادی شده و علی‌رغم تلاش جانانه کارکنان سازمان‌های مربوط از جمله شهرداری، نارضایتی عمیق مردم را از عملکرد مسئولان در مواجهه با برف و سرما در منطقه خلخال به دنبال داشته است؛ مسئولانی که در مواقع بحران انگار سر زیر برف کرده و سکوت مطلق پیشه می‌کنند و بهار و تابستان که می‌شود فیلشان یاد هندوستان می‌کند و در آن حال و هوای خوش، وعده‌های رنگینی از اختصاص بودجه و خرید ماشین‌آلات و پایان مشکلات در زمستان سر می‌دهند: "من آنم که رستم بود پهلوان".

همین سال ۹۸ بود که در هنگام  بارش برف 80 سانتیمتری در خلخال و بسته شدن راه‌ها و قطع شدن ارتباطات مردم در دهکده جهانی امروز، فهرست بزرگی از مسئولان، از بخشداری‌ها و شهرداری‌های شهرستان گرفته، تا استاندار و رییس سازمان برنامه و بودجه وقت، مثل همیشه ابتدا از کمبود تجهیزات برف‌روبی و نمک‌پاشی و... در شهر کوهستانی خلخال ناله‌ها سر دادند و آنگاه از اختصاص بودجه‌های کلان و خرید ماشین‌آلات رنگ به رنگ و مدل به مدل سخن گفتند.

حالا که این روزها دوباره کوهی از مشکلات برای مردم از زیر برف کوچه و خیابان و راه و بیراه سر برآورده و خیلی‌ها برای خرید نان هم نتوانسته‌اند از خانه خود بیرون بروند و دوباره برف پاک، نادرستی وعده‌ها را آشکار کرده، عده‌ای تازه یادشان افتاده که تجهیزات‌مان هنوز کافی نیست و بودجه نداریم و از این دست سخنرانی‌ها و ...

آقایان مسئول آگاه باشید که تکرار وعده‌ها و مشکلات ناشی از یخ‌زدگی و لغزندگی جاده‌ها خیابان‌ها، پیاده‌روها، میادین و صدمات مالی و جانی ناشی از یخبندان، مردم را آزرده و دلزده کرده و بجاست که مسئولان ارشد شهرستان، بخصوص اعضای شورای شهرها و روستاها، شب‌ها و روزهای‌شان را با جدیت به هم‌ پیوند بزنند و به جای بازی در زمین رسانه‌ها و سیاست، با همدلی و هماهنگی صدایشان را به گوش مدیران ارشد استانی و کشوری برسانند و در پی جذب اعتبارات و تهیه تجهیزات از استان و پایتخت باشند و مطالبات مطرح شده را به کرات و حتی با حضور فیزیکی در ارگان‌های استانی و کشوری پیگیری کنند و نگذارند نعمت عظیم برف به نقمت و نارضایتی مردم تبدیل شود.

لینک کوتاه: khalkhalim.com/e643a

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: