متاسفانه طی سال‌های اخیر مسئله ترافیک مورد توجه جدی مسئولین شهر خلخال قرار نگرفته است و تمهیدات لازم جهت حل معضلات پیش رو و کاستن از آن اندیشیده نشده است.

خلخالیم / جواد فرامرزی :شهر خلخال در کنار تمام مشکلاتی که با آنها دست و پنجه نرم می‌کند با پدیده نوظهوری به نام ترافیک سنگین مواجه شده است که پیدایش این موضوع مخصوصا در سال‌های اخیر حاصل تغییرات ایجاده شده در شهر در گذر زمان است. شهر به مثال یک موجود زنده هر روز و هر لحظه در حال تغییر و رشد و نمو است و اگر به خوبی به آن رسیدگی و توجه نشود بیماری گریبان آن را خواهد گرفت و رشد ناموزون و نامتقارنی خواهد داشت.

متاسفانه طی سال‌های اخیر مسئله ترافیک مورد توجه جدی مسئولین شهر خلخال قرار نگرفته است و تمهیدات لازم جهت حل معضلات پیش رو و کاستن از آن اندیشیده نشده است. این مشکل برای همه شهروندان رفته رفته ملموس شده و روز به روز بر شدت و حدت آن افزوده می‌شود .

عدم ایجاد کنارگذرهای مناسب شهری، تجمیع امکانات در تک خیابان اصلی شهر خلخال و نبود مسیرهای موازی، ضعف سیستم حمل و نقل شهری، عدم کنترل و نظارت بر تردد و توقف وسایل نقلیه شخصی، نبود پارکینگ عمومی در مرکز شهر و عدم احداث پارکینگ در ساختمان های بانک‌ها در خیابان اصلی، رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی بسیاری از شهروندان و چندین عامل ریز و درشت دیگر باعث شده تا در خیابان امام و معابر اطراف آن همواره شاهد راهبندان و ترافیک سنگین باشیم و این مشکل در روزهای پایانی هفته گریبان خیابان 22 بهمن را نیز می‌گیرد و قسمت‌های مختلف شهر عملا قفل می‌شود.

پروژه‌های کمربندی جنوبی شهر خلخال (یا همان فاز 4 جاده خلخال فیروز که اعتبار ملی دارد و در سایه بی تدبیری‌ها فرصت سوزی می‌شود) و احداث پل اللر باغی دو پروژه حیاتی هستند که باعث خواهند شد خلخال نفسی تازه کند و حجم چشمگیری از میزان ترافیک شهری را کاهش دهد ولی در این میان عدم پیگیری این دو پروژه مهم ازسوی مسئولین رده بالای شهرستان و متاسفانه پنهان ماندن کم کاری مسئولین از دید نهادهای نظارتی شهرستان خلخال و عدم توجه و برنامه ریزی دقیق و مهندسی مجموعه مدیریت شهری و تشخیص و رفع موانع مربوطه نیز در نوع خود جالب توجه و تعجب برانگیز است.

در حال حاضر در این فصل از سال که هیچ گردشگری به شهر اضافه نشده است راهبندان‌های داخل شهر خلخال کلافه کننده شده است. با ورود گردشگران در فصل بهار و با اضافه شدن خودروی گردشگران و میهمانان بیشتر به نظر می‌رسد خلاصی از این دردسر دشوار خواهد بود و اقدام سریع و فوری مسئولین در خصوص این مشکل را می‌طلبد.

فرآیند مدیریت اینگونه مشکلات از پیش بینی آغاز می‌شود و پیش بینی درست منجر به پیشگیری از بروز بحران می‌شود؛ به عبارت دیگر با آغاز فصل بهار ، ترافیک سنگینِ معابر شهر خلخال به معضلی بزرگ تبدیل خواهد شد و تا زمانی که برای بافت سنتی و مهندسی ناکارآمد شهری فکری اندیشیده نشود و تا زمانی که برخی از مسئولین نقشی خنثی در مقابل مشکلات شهر و مطالبات مردم داشته باشند با راه حل‌های مقطعی و پیش پا افتاده، برای درمان مشکلات شهرستان خلخال کاری از پیش نخواهد رفت.

در این برهه از زمان و تا دیر نشده است، لازم است فرماندار و اعضای شورای ترافیک شهرستان خلخال با جدیت تمام و بدون تأثیر گرفتن از برخی رفتارها و هجمه‌های غیراصولی و غیرفنی، با دید واقع بینانه و با اتکا بر نظرات فنی و کارشناسی صحیح راهکارهایی را برای برون رفت از شرایط موجود اندیشیده و با جدیت تمام اجرا نمایند.

لینک کوتاه: khalkhalim.com/d8155

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

نظرات (1)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام و عرض ادب
با نگاه کلی به شهر خلخال به نظر میرسد که کل پیشرفت این شهر قرار است بین فلکه گاز تا جلوی اداره پست اتفاق افتد و همه امکانات شهری در این محدوده اختصاص یابد. با این نگاه جمعیت خلخال کلیه خرید و تفریح خود را نیز چه سواره و چه پیاده در این محدوده کوچک دنبال میکنند. متعاقب این نگرش و فرهنگ این محدوده کوچک جوابگوی یک شهر با قدمت بالا را نخواهد داشت و ترافیک سنگین و صد مشکل دیگر...

با سلام و عرض ادب
با نگاه کلی به شهر خلخال به نظر میرسد که کل پیشرفت این شهر قرار است بین فلکه گاز تا جلوی اداره پست اتفاق افتد و همه امکانات شهری در این محدوده اختصاص یابد. با این نگاه جمعیت خلخال کلیه خرید و تفریح خود را نیز چه سواره و چه پیاده در این محدوده کوچک دنبال میکنند. متعاقب این نگرش و فرهنگ این محدوده کوچک جوابگوی یک شهر با قدمت بالا را نخواهد داشت و ترافیک سنگین و صد مشکل دیگر زاده ی همین تفکر بسته در فرهنگ شهرسازی است شاید پروژه های ناتمام چهره آزار دهنده باشد ولی چاره کار نیست . چاره کار فقط رشد متوازن شهر است بصورتی که با خارج شدن از روبروی مخابرات به طرف گیوی افت امکانات شهری و افزایش چهره فقیر در مناظر بصری با شیب تند اتفاق می افتد و نهایتا پارامترهای شهرسازی در سیمتری خلخال به حداقل ممکن تنزل می یابد و.......
محل ترافیک بالا در شهر خلخال سفره ی کوچکی است برای تغذیه جمعیت زیاد این شهر لطفا سفره را بزرگ کنید

ادامه مطلب
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: