بازار قلب تپنده اقتصاد هر شهر و منطقه ای است و اگر بنا به دلایلی بازار بخوابد یا شرایطی ایجاد شود که منجر به رکود در بازار شود، رشد و توسعه منطقه دچار اختلال و تاخیر خواهد شد.

مشکلات اقتصادی ناشی از شرایط تحریم و در کنار آن وضعیت ایجاد شده بخاطر پاندمی کرونا، شرایطی را فراهم کرده است که بازار خلخال در حالت نیمه جان به سر می برد.

میان بازاریان خلخال رفتیم و حرفهایشان را شنیدیم :

حسین بابازاده سیسمونی فروشی در گفتگو با خلخالیم گفت : با این وضع کرونایی کلاً فروش خیلی کمتر شده با تشکر از صاحب مغازه که اجاره را یک ماه گذشت کردند و در تمدید دوباره اجاره انصاف را رعایت کردند اما در پرداخت چک ها و قسط‌ها با مشکل روبرو هستیم؛ درصورت عقب افتادن قسط ها بانک ها با ضامن تماس می گیرند و چک ها هم درصورت کمبود موجودی برگشت داده میشود از طرفی هم در برخی کانال‌های فضای مجازی خلخال را قرمز اعلام می کنند که مردم فکر می کنند بازار تعطیل است که باید با این کانال ها برخورد شود.

اصغرمحمدی که موبایل فروشی دارد گفت: فروش کم شده و مشکل پرداخت قسط داریم و اینکه مردم روی آوردند به خرید های اینترنتی موبایل و لوازم جانبی، که خود مردم پس از خرید به ما مراجعه می کنند و مشخص میشود که اجناس با کیفیت کم ولی قیمت زیاد دستشان رسیده است.

 تیرداد برزگر سوپرگوشت دارد، به خلخالیم گفت: درصد کمی از فروش ما کم شده به هر حال مردم مجبورند مواد خوراکی را خرید کنند، در هرحال کرونا تاثیر خود را در بازار گذاشته است و یک نکته دیگر اینکه از نظر خرید دام زنده در خلخال در مضیقه هستیم.

حمید جهان آرا دارای سوپرمارکت گفت: فروش ما نسبت به پارسال نصف شده است و علتش کم شدن قدرت خرید مردم است. مشتری که کیسه های ۲۰ کیلویی برنج خرید می کرد الان دو کیلو برنج می خرد.

 محبوب رحیمی میوه فروش می گوید: در بحث پرداخت اجاره با مشکل روبرو هستیم، برخی میوه‌ها نسبت به پارسال واقعا چند برابر افزایش قیمت داشته، خرید نسیه و چک در میادین تره بار جمع شده است؛ حتما باید نقد خرید کنیم. الان ما ۴۰ میلیون تومان وام گرفته‌ایم تا نقد خرید کنیم، از طرفی پس از خرید در فروش مشکل داریم و این امر باعث شده در پرداخت اقساط کم بیاوریم.

در ادامه بازدید یکی از عزیزان صنف خیاطی گفت : در چند روز گذشته مراجعه کننده کم شده است و فقط مبلغ اجاره را در آورده ایم.
عزیز صاحب کافی نت : اجاره مغازه در نمی آید و به مشکل خورده ایم.
عزیز صنف آرایشگر: مغازه مال خودم است اما درآمدم به شدت پایین آمده است.
صنف فروشنده گوشی: چک ها برگشت خواهند خورد و اجاره مغازه را هم نمیتوانم بدهم.

بغیر از برخی اصناف و یا مغازه داران با سابقه و قدیمی معدود که از بنیه مالی کافی برخوردار هستند، مشکلات اکثر مغازه داران تا حدودی شبیه هم است و بسیاری از کسبه خلخال از عدم توان خود جهت پاس کردن چک‌ها و یا پرداخت اجاره خود نگران هستند، طوریکه رئیس اتاق اصناف خلخال به خلخالیم گفت: در آمد بسیاری از اصناف خلخال پایینتر از خط فقر است.

مشکلات اقتصادی حاکم بر کشورمان و ادامه شرایط رکود بازار، اتفاقات خوبی نیستند و چه بسا در این برهه، کاری از دست کسی هم بر نمی‌آید. با این حال اقدام به خرید شهروندان از بازار خود منطقه، مدارا کردن صاحب مغازه‌ها با مستاجران، و در ادامه همراهی بانکها و اداره دارایی از اصناف خلخال شاید بعنوان چندین راه حل میتواند، بازار نیمه جان خلخال را سر پا نگه دارد.

 

 

 

مصاحبه میدانی: محمدعلی کریمی، جواد فرامرزی
نگارش و انتشار گزارش : مسعود شیرعلی‌پور

 لینک کوتاه : khalkhalim.com/ff454

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: