از صبح امروز وضعیت کرونایی خلخال قرمز اعلام شده است و به دنبال آن و طبق مصوبات ستاد ملی کرونا، بغیر از مشاغل ضروری بقیه مشاغل باید تعطیل باشند؛ سری به بازار خلخال زدیم تا وضعیت رعایت پروتکل ها را ارزیابی کنیم.

مشاهدات میدانی خبرنگار خلخالیم حاکی از آن است که اکثر اصناف در خیابان‌های اصلی، مغازه‌های خود را بسته‌اند ولی در جلوی مغازه خود بصورت چند نفری ایستاده‌اند؛ با آنها هم‌صحبت شدیم و اکثرا از سیستم بانکی گله‌‌مند بودند و اعتقاد داشتند با اعلام وضعیت قرمز کرونایی، بانک‌ها از صبح امروز تماس‌های خود بابت پرداخت وام ها و عقب افتادن اقساط را بیشتر کرده‌اند.

یکی از فروشندگان پوشاک می گوید: با هزار امید و آرزو قبل از عید جنس آوردیم و اصلا بازار نداشتیم و الان که وضعیت قرمز اعلام شده نمیدانیم تکلیفمان چیست ولی به خاطر مردم مجبوریم رعایت کنیم، اما کاش بانک‌ها هم رعایت می‌کردند، من از صبح خونه بودم و با تماس بانک که اگر امروز قسطت را پرداخت نکنی چکت برگشت میخورد آمدم تا از دوستانم پول دستی بگیرم و قسمتی از قسطم را بریزم.

شیرآلات فروشی می گوید: کاش کرونا دست از سر ما بردارد، خلخال منطقه محرومی است و اکثر بازاریان با وام و مضاربه چک‌های خود را پاس میکنند و این تعطیلی کاش باعث ورشکستگی بازاریان نشود هرچند که بسیاری از بازاریان یک سال است شکست خورده اند.

یکی دیگر از بازاریان که لوازم خانگی می فروشد می گوید: ما ملزم به رعایت این قوانین هستیم و کاش در عید هم اجرا میشد تا به این روز نیافتیم ولی اکثر مشکل همکاران ما اینست که چرا بانک ها با اصناف همراه نیستند؟! دولت می‌تواند به‌راحتی سیستم برگشت چک و یا سیستم چکاوک و صیادی را تا فروکش کردن بحران معلق کند و این کمترین خدمت به اصنافی است که نهایت همکاری را با دولت و ستاد کرونا دارند و حداقل در مناطق قرمز، بانک‌ها جهت دریافت مطالبات خود به تماس‌های تهدیدآمیز و پیامک‌های اخطاریه دست نزنند، مطمئن باشید با این دو کار کلی می‌توان به اصناف کمک کرد تا با آرامش خود را پیدا کنند و وضعیت بحرانی را مدیریت کنند.

یکی دیگر از بازاریان میگوید: اصناف هم در اولویت واکسن باشند و تا موقعی که واکسن نباشد نمی‌توان از بازار انتظار داشت در همه شرایط همکاری کنند.

برنج فروشی میگوید: فقط خدا به ما رحم کند، جز او کسی نمیتواند این بحران را جمع کند.

و مغازه داری که یواشکی مغازه اش را باز میکند و کرکره را نصفه گذاشته است از او می پرسیم چرا مغازه را باز کرده و با عصبانیت پاسخ میدهد: چکار کنم؟! صبح خانه بودم از بانک زنگ زدن که قسط عقب مانده داری، در خانه به مشکل خوردم زدم بیرون، به خدا از کجا جور کنم؟!

این یک قسمت از مشاهدات کوتاه خبرنگار خلخالیم در بازار بود که اکثرا به مشکلات اقتصادی و بانکی اشاره داشتند و نکته جالب همکاری خوب مردم و اصناف با مصوبات ستاد ملی کرونا بود ولی انتظار داشتند سیستم بانکی کشور نیز با این مصوبات همراه باشد.

با یکی از کارشناسان اقتصادی صحبت کردیم و ایشان چنین عنوان کردند که:" با توجه به مشکلات اقتصادی که وجود دارد نمیتوان تصمیمات مناسبی در خصوص سیستم بانکی و اقتصادی کشور گرفت، ولی به خاطر اوج همکاری مردم، دولت می‌تواند در رنگ‌بندی‌های کرونایی، سیستم بانکی را هم در نظر بگیرد و طی مصوباتی رفتار بانک‌ها را با مشتریان خود تعیین کند بطور مثال در شهرهای نارنجی و قرمز، برگشت چک و ارسال اخطاریه ها و ... می‌تواند موقتاً معلق شود و ..."

با توجه به ضعف بنیه اقتصادی بازاریان در شهرها و مناطق کوچک کشور، از نماینده شهرستان و همچنین مسئولین رده بالای شهرستانی و استانی می‌توان انتظار داشت، پیگیر این شرایط بوده و در جهت وضع مقررات و دستورالعمل‌های جدید، جانه زنی‌های جدی با مسئولین رده بالای کشوری داشته باشند.

لینک کوتاه: khalkhalim.com/e0131

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: