پروژه‌ای که جذب اعتبار نداشته باشد و یا اعتبار اندکی جذب کند به معنی این است که پیمانکار بابت کاری که کرده مبلغی دریافت نکرده است و طبیعتا پروژه به سمت تعطیلی پیش می‌رود و این یعنی فرصت سوزی.

تحریریه خلخالیم : بودجه کل کشور دارای ردیف‌های اعتباری مختلفی است که به هر پروژه اختصاص داده می‌شود، مثلا پروژه جاده خلخال-منجیل (کلور-درام) دارای ردیف اعتباری مستقل است که سالیانه مبلغ مشخصی به آن تخصیص داده می‌شود. آنچه که اهمیت دارد این است که مبلغ مشخص شده، روی کاغذ است و ارزش آن زمانی است که اصطلاحا «جذب» شود، یعنی از طرف سازمان برنامه و بودجه به پیمانکار پرداخت شود.

پروژه‌ای که جذب اعتبار نداشته باشد و یا اعتبار اندکی جذب کند به معنی این است که پیمانکار بابت کاری که کرده مبلغی دریافت نکرده است و طبیعتا پروژه به سمت تعطیلی پیش می‌رود و این یعنی فرصت سوزی.

در این مطلب تلاش می‌کنیم وضعیت جذب اعتبارات پروژه‌های کلور-درام، کمربندی شهر خلخال و تقاطع‌های غیرهمسطح جاده خلخال-فیروز، تونل الماس و سد هشجین را مورد بررسی قرار دهیم.

 ۱. جاده خلخال-منجیل (کلور-درام)

بهمن ماه ۱۳۹۹ اکبر بهنام‌جو استاندار وقت اردبیل در سفر خود به خلخال، از تخصیص فاینانس ۱۰۰ میلیارد تومانی بانک مسکن به پروژه خلخال-منجیل (کلور-درام) خبر داد، در آن سال مبلغ مذکور رقم بسیار قابل توجهی بود و می‌توانست جهش بزرگی در پیشرفت پروژه ایجاد کند.

با اینکه اقدامات اولیه فاینانس مذکور در سال ۹۹ انجام شد و در سال ۱۴۰۰ قرارداد آن بین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان کارفرما و بانک مسکن به عنوان سرمایه‌گذار منعقد شد و برای تایید نهایی به سازمان برنامه و بودجه ارجاع شد اما متاسفانه به دلایلی که ما از آن بی‌خبریم پیگیری‌های بعدی به موقع انجام نگرفت و متاسفانه پس از آن دولت مصوبه‌ای را اجرایی نمود که طی آن اعلام شد اعطای فاینانس فقط به پروژه‌هایی تعلق می‌گیرد که دارای پیشرفت حداقل ۷۵٪ باشند. در این خصوص سید غنی نظری نماینده خلخال و کوثر با انتقاد از این مصوبه اعلام کرد قرارداد فاینانس قبل از مصوبه ۷۵٪ قطعیت یافته است و قانون نباید عطف به ماسبق شود و خواستار مجوز سازمان برنامه و بودجه در این خصوص شد.

مبلغ فاینانس مذکور در سال ۱۳۹۹ به دلیل تورم حدود ۵۰٪ در حال حاضر شاید معادل ۵۰ میلیارد تومان سال ۱۳۹۹ ارزش داشته باشد و فعلا تا لحظه نگارش این مطلب، سازمان برنامه و بودجه مجوز فاینانس را ارائه نکرده است!

این در حالی است که طبق گفته محبوب حیدری مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل، امسال پروژه‌های باند دوم اردبیل-سرچم و مشگین‌شهر-سربند به ترتیب از فاینانس ۴۰۰ و ۱۵۰ میلیارد تومانی برخوردار شده‌اند که با نگاهی به وضعیت پروژه‌های مذکور می‌توان حدس زد که درصد پیشرفت آنها حتی به ۵۰٪ هم نمی‌رسد. اینکه چطور یک مصوبه در مورد یک پروژه اجرایی می‌شود و در مورد یک پروژه دیگر اجرایی نمی‌شود قابل تامل است.

اما در مورد میزان جذب اعتبارات از محل بودجه سنواتی مطابق با قانون بودجه سال ۱۴۰۱ که مبلغ ۳۰۵ میلیارد ریال بوده و همچنین بودجه از محل سفر ریاست جمهوری که حدود ۳۵۰ میلیارد ریال بوده، پیگیری‌های خبرنگار خلخالیم از منابع آگاه حاکی از این است که در سال ۱۴۰۱ تا لحظه نگارش این مطلب از مجموع حدود ۶۵ میلیارد تومان بودجه سنواتی و سفر ریاست‌جمهوری فقط ۵ میلیارد تومان جذب شده است. این در حالی است که پیمانکاران قطعات استان اردبیل (قطعات ۱ و ۲) حدود ۸۰ میلیارد تومان طلب دارند.

در حالی که فعالان فضای مجازی و مردم از میزان بسیار کم بودجه سنواتی انتقاد می‌کنند که ممکن است زمان احداث جاده را تا ۳۰ سال طولانی کند اما اغلب این نکته نادیده گرفته می‌شود که حتی همین میزان کم نیز به طور کامل جذب نمی‌شود.

 

۲. کمربندی شهر خلخال و تقاطع‌های غیرهمسطح جاده خلخال-فیروز

در مورد کمربندی جنوبی شهر خلخال که در تعطیلی مطلق قرار دارد طبیعتا نیازی به پرس و جو در مورد میزان جذب اعتبارات نیست چرا که تعطیلی مطلق آن نشان می‌دهد درصد جذب اعتبارات آن صفر بوده است و یا حداکثر صرف پرداخت طلب ۵ میلیارد تومانی پیمانکار آن شده است.

در مورد تقاطع‌های غیرهمسطح جاده خلخال-فیروز که عملیات اجرایی آنها از ۲ سال پیش متوقف شده نیز نیازی به پرس و جو نیست  و می‌توان حدس زد درصد جذب اعتبارات آن صفر بوده است.

 

۳. تونل الماس

این تونل هم که از حدود ۳ سال پیش به ردیف ملی رضوانشهر-میانه-میاندوآب ملحق شده است امسال را نیز بدون آغاز عملیات اجرایی سپری کرد و می‌توان گفت درصد جذب اعتبارات آن صفر بوده است.

 

۴. سد شهید عمران پستی هشجین

در مورد این سد که از سال گذشته ردیف‌دار شده است نیز هیچگونه عملیات اجرایی انجام نشده است و بنابراین این پروژه مهم نیز هیچ اعتباری جذب نکرده است.

 

این طرح‌ها جزو مطالبات مهم مردم منطقه هستند و مسئولین دست‌اندرکار بایستی علت جذب بسیار کم و یا عدم جذب اعتبارات مربوط را برای افکار عمومی روشن سازند.
 

لینک کوتاه: khalkhalim.com/b74d2

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: