پسماند و نحوه مديريت آن از مبدا توليد تا دفع و كنترل آن چالشي است كه همچنان در شهر خلخال پابرجا بوده و سلامتی عمومي جامعه را تهديد مي كند.

بیش از 10 سال از تصویب سایت جدید زباله خلخال در اراضی شیخ جانلو می گذرد و همان موقع حدود 80 میلیون تومان بابت مطالعات این طرح هزینه شده است؛ ولی این سایت درصدی پیشرفت نداشته و همچنان چالشی برای شهرداری خلخال است

محل دفع زباله قدیم (کرنو) دیگر توان انباشت زباله را ندارد؛ آتش زدن زباله و تولید گازهای سمی مورد اعتراض اهالی قرار گرفت که خوشبختانه توسط شهرداری مدیریت و کتترل شده و فعلا از آتش زدن خبری نیست.

ولی این به این معنا نیست که دیگر به سایت زباله جدید نیازی نیست! اخیراً شهرداران و شورای اسلامی خیلی بیشتر از گذشته درگیر مسأله سایت زباله بودند و حتی یک بار بصورت جدی توسط خانم جوادی، شهردار وقت خلخال، اقدام شد که با تحریک برخی عوامل و واکنش مردم روستای یلوجه علیه خانم شهردار مواجه شدند، اقدامی که میتوانست برای همیشه معضل سایت زباله را فیصله دهد ولی با عدم همکاری برخی از اعضای شورای تامین شهرستان، ناکام ماند.

 

دادستان و دادگستری خلخال وارد موضوع شدند

اوایل دی ماه 97 در جلسه‌ای رئیس، دادگستری ضرب الاجل یک ماهه برای استفاده از سایت جدید تعیین کرد؛ مهلت یک ماهه تبدیل به 12 ماه شده و هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

27 دی 97 مسعود امامی یگانه مدیرکل وقت امور شهری استانداری در جلسه پسماند خلخال اعلام کرد که پرونده 10 ساله پسماند خلخال بزودی بسته می شود؛ باز هم یک سال گذشته ولی پرونده هم چنان باز است.

5 شهریور 98 در مراسم رونمائی از طرح جامع شهری توسط خانم جوادی شهردار وقت اعلام نمودند که نقشه و اجرای طرح عملیاتی سایت جدید به بخش خصوصی واگذار گردیده است؛ خانم جوادی با رای شورای شهر برکنار شد، سرپرست و شورای شهر هنوز هیچ اقدامی انجام نداده‌اند و بعد از گذشت 4 ماه از مشاور هم خبری نیست.

3 مهر 98 سعید سهند مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در جلسه‌ی پسماند اشاره کرد که زباله های خلخال تهدید بر علیه مردم بوده و بار ها تذکرات لازم داده شده ولی شهرداری به اخطارها بی اعتنا بوده است.

 

اینها فقط قسمتی از سخنان مطرح شده در خصوص انتقال سایت زباله خلخال بوده و بارها طی سالهای گذشته، به مردم خلخال وعده داده شده ولی در عمل سخنرانی‌ها و برگزاری جلسات در این خصوص، جنبه تکراری به خود گرفته و متاسفانه چاره ساز نبوده است.

با گسترش محدوده شهری و مخصوصا حاشیه نشینی، قطعا در آینده وجود سایت زباله کنونی در داخل محدوده شهری میتواند به یک معضل بزرگتر تبدیل شود و تا دیر نشده، مسئولین باید هر چه زودتر اقدامات اساسی در این خصوص انجام دهند.

سایت جدید زباله با فنس کشی و اجرای طرح تفکیک زباله و بازیافت مواد و دفع اصولی زباله و در کل با اجرای استانداردهای لازم برای یک سایت زباله، میتواند بدون ایجاد مشکلات زیست محیطی برای منطقه، برای همیشه به معضلات سایت کنونی زباله پایان دهد، و این نیازمند همت جدی مسئولین ما بوده و لازم است با اطلاع رسانی درست و اصولی مزایای سایت جدید، اجرای آن تسهیل شود.

 

محمدعلی کریمی ؛ مسعود شیرعلی‌پور

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: