پس از انتشار خبر تاسیس کارخانه فروسیلیسیوم در سایت خلخالیم، یکی از شهروندان ساکن در مرکز کشور با ما تماس گرفت تا از صحت و سقم این خبر اطمینان حاصل کند، این شهروند عزیز و دلسوز با توجه به اینکه خودشان در این زمینه متخصص بوده و اشراف کامل به موضوع دارند، احداث کارخانه فروسیلیسوم در خلخال را یک اتفاق فوق العاده عنوان کرد و دقایق زیادی پشت تلفن با شور و اشتیاق فراوان در خصوص مزایا و قابلیت‌های بالای این کارخانه توضیح داد ...

بنا به گفته این دوستمان، این یک کارخانه مادر بوده و بسیاری از شهرها و استان‌ها برای احداث آن التماس می‌کنند و قطعا منتظر هستند که مسئولین خلخال کمی کوتاهی کنند تا سرمایه گذار را در هوا بزنند. ایشان ضمن رد هرگونه مشکلات زیست محیطی این کارخانه، التماس میکرد که شما را به خدا از مردم خلخال بخواهید که چنین فرصت طلایی را از دست ندهند و اجازه ندهند برخی ها با جوسازی های نادرست، فرصت توسعه خلخال را بسوزانند. به دنبال این تماس و کسب اطلاعات بیشتر و با همکاری این شهروند گرامی که نخواستند نامشان درج شود، مطلب زیر جهت استحضار شهروندان گرامی و با هدف آشنایی بیشتر با این صنعت آماده شد

( مطلب حاضر در سایت قدیمی خلخالیم و در ۲۶ آذر 1398 منتشر شده است و بنا به ضرورت، مجددا در این برهه بی کم و کاست و حتی بدون اضافه کردن کلمه‌ای بازنشر می‌شود تا عموم شهروندان و مسئولین گرامی در جریان باشند که چه فرصت مغتنمی در جهت توسعه صنعتی در خلخال پیش آمده است و اگر خدای نکرده این طرح به ثمر ننشیند، اهالی شریف و آگاه خلخال در جریان باشند که چه فرصت گرانبهایی بخاطر عدم پیگیری و بی‌مسئولیتی برخی مسئولین و شهروندان ما در این منطقه سوخت می شود)

 

به نام آنکه جان را فکرت آموخت

گزارش

 فرآیند تولید، بهداشت و محیط زیست کارخانجات فروسیلیسیم

تاریخچه صنعت:

به طور کلی فرو آلیاژ ها که، آلیاژهای فروسیلیسیم نیز در این رده بندی قرار می گیرند تا قبل از سال های 1900 میلادی مانند ذوب کانه های آهن در بوته های گرافیتی و در کوره های زمینی همراه با کک و سایر مواد لازم صورت می گرفت که در این روش تولید فروآلیاژهایی با عیار بالای 25 درصد وجود نداشت که با ساخته شدن ژنراتور ها و ایجاد صنایع تولید نیروی برق، تاریخچه تولید فروآلیاژ ها تکامل گسترده تری یافت و امکان تولید فروسیلیسیم های با عیار 72 درصد به بالا در این روش فراهم گردید، اما مشکلات جدیدی در زمینه محیط زیست بوجود آورد که با توجه به ارزشمند بودن این ماده و وابستگی سایر صنایع مادر به این صنعت، تولید آن را متوقف نکرد ولی دانشمندان دنیا را برآن داشت که جهت پیشگیری از بروز مشکلات محیط زیستی طراحی سیستم های غبار گیر برای این کارخانجات را آغاز نمایند که سرانجام بعد از گذشت چندین سال موفق به طراحی سیستم های غبارگیر های کیسه ای (BAG FILTER) با کارایی بالا و میزان غبار گیری99 درصد شدند و سازمان بین المللی حفاظت از محیط زیست، استاندارد هایی را برای این صنایع در دنیا تدوین و لازم الاجرا نمودند که بعد از نصب این سیستم های غبار گیر و پیاده سازی استاندارد های زیست محیطی در کارخانجات فروسیلیسیم این صنایع جزء صنایع سبز محسوب شدند.

در حال حاضر فروسیلیسیم تنها در کوره های قوس الکتریکی تولید می شود و روش های دیگر منسوخ شده است.

بخش اول: معرفی صنعت و مزایای آن

معرفی صنایع فروآلیاژ در ایران:

- کارخانه فروآلیاژ ایران - اولین کارخانه فروسیلیسیم احداث شده در کشور - در نزدیکی روستای مومن آباد و 18 کیلومتری شهرستان ازنا - استان لرستان.

- کارخانه فروآیاژ ایران – 18 کیلومتری سمنان

- فروسیلیسیم غرب پارس -4 کیلومتری شهر جوکار – استان همدان

- کارخانه فروسیلیسیم آذرخش – طرح توسعه ای فروسیلیسم غرب پارس – شهرستان ملایر – استان همدان

- کارخانه فروسیلیسیم کاوه - شهرک صنعتی کاوه شهرستان ساوه – 14 کیلومتری شهر ساوه - استان مرکزی

- کارخانه فروسیلیسیم خمین - شهرک صنعتی خمین -12 کیلومتری شهرستان خمین - استان مرکزی

- کارخانه آلیاژ سازان اشتهارد - شهرک صنعتی اشتهارد 8.7 کیلومتری شهر اشتهارد- استان البرز

- کارخانه فروآلیاژ هامون گستر - 37 کیلومتری شهرستان کاشان - استان اصفهان

 

لازم به‌ ذکر می باشد که فواصل این کارخانجات به صورت تقریبی و حدودی می باشد و مطابق با google map تدوین شده است.

با توجه به نیاز روز افزون صنایع داخل و خارج از کشور به فروسیلیسیم به عنوان اکسیژن زدا در صنایع فولاد و جوانه زا در صنایع چدن، به یکی از صنعت های سودآور تبدیل شده است که با توجه به میزان زیاد تقاضا برای این محصول از طرف صنایع داخل و خارج از کشور، صاحبان این صنعت را برآن داشته که برای افزایش ظرفیت به طرح های توسعه ای روی آوردند.

این صنعت جزء صنایع اصلی محسوب می شود به طوری که تمام صنایع چدن و فولاد کشور به این ماده ارزشمند نیازمند می باشند و در صورت نبود محصول فروسیلیسیم تولید فولاد و چدن با کیفیت عالی امکان پذیر نخواهد شد.

ایران بزرگترین صادر کننده فروسیلیس منقطه:

فروسیلیس آلیاژی از آهن و سیلیس محسوب می شود که به 2 دسته عمده فروسیلیس دارای بیش از 55 درصد وزنی و کمتر از 55 درصد وزنی سیلیس تقسیم می شوند. هر چند سیلیس به وفور در پوسته زمین یافت می شود، اما امکان تولید اقتصادی فروسیلیس به علت گران بودن انرژی برق در تمام کشور ها وجود ندارد و این امر برخی از کشور ها را در زمره صادرکنندگان و برخی دیگر را در زمره وارد کنندگان قرار داده است که در نمودار های زیر بزرگترین صادر کنندگان فروسیلیس در دنیا مشاهده می شوند و اکثر این کشور ها دارای منابع و ذخایر عظیم سیلیس در دنیا هستند و ایران هنوز در تولید فروسیلیسیم به پای کشورهای تراز اول دنیا نرسیده است و همین امر نشان از ظرفیت و نیاز بالای ایران در احداث این کارخانجات را اثبات می کند و ایران یکی از کشور های دارای معادن غنی سیلیس در دنیا می باشد که یکی از این معادن در شهرستان خلخال موجود می باشد.

هدف از ارائه نمودار بالا در این گزارش نشان دادن میزان رقابتی بودن تولید فروسیلیسیم و توسعه روز افزون این صنعت در دنیا می باشد که نه تنها سبب آلودگی محیط زیستی نمی شود بلکه با پیاده سازی سیستم های روز دنیا به عنوان صنایع سبز و سازگار با محیط زیست نیز محسوب می شود که در ادامه به معرفی سیستم های کنترل آلودگی محیط زیست خواهیم پرداخت.

ایران در جایگاه هجدهم بین صادر کنندگان فروسیلیس دنیا قرار دارد که امید می رود تا با راه اندازی واحد های جدید مانند کارخانه فروسیلیسیم خلخال با ظرفیت 45000 تن در سال این مقام را با روندی صعودی همراه کند. نقش ایران در صنایع فروآلیاژ بیشتر صادر کننده بوده و کشور در صدد است با گسترش کارخانه های تولید فروسیلیس خود، وظیفه تامین حجم عظیمی از فروسیلس منطقه و کشور های همسایه مانند هند و بالاخص ترکیه را بر عهده گیرد بنابراین باید بتواند از پتانسیل بالای خود استفاده کند.

لازم بذکر می باشد که با توجه به پتانسیل های جغرافیایی شهرستان خلخال همچون نزدیکی با کشور ترکیه می تواند نقش موثرتری در امر صادرات به این کشور پر مصرف فروسیلیس باشد و از سایر کارخانجات تولید فروسیلیسیم کشور پیشی بگیرد و امید است که شاهد راه اندازی این صنعت بزرگ در شهرستان خلخال باشیم که با افتتاح این صنعت با ظرفیت تولید بیش از 45000 تن محصول در سال، به یکی از بزرگترین کارخانجات تولیدکننده فروسیلسیم کشور تبدیل خواهد شد.

این صنعت به شدت به نیروی انسانی وابسته است و یک مجموعه صنعتی تولید فروسیلیسیم با ظرفیت اسمی 12000 تن در سال قابلیت ایجاد شغل به طور مستقیم و غیر مستقیم برای 300 نفر را دارا می باشد.

حال با در نظر گرفتن آمار بالا و یک حساب کتاب سر انگشتی می توان نتیجه گرفت که با بهره برداری کارخانه فروسیلیسیم 45000 تنی شاهد ایجاد زمینه اشتغال برای 1200 الی 1500 نفر از جوانان توانمند، تحصیل کرده و متدین شهرستان خلخال خواهیم بود.

لازم بذکر می باشد که فرآیند جذب این تعداد از نفرات با بهره برداری تمام فازهای این طرح امکان پذیر خواهد بود.

نیروی انسانی مستقیم شامل افرادی هستند که به طور مستقیم در امر تولید دخالت داشته و شامل کارگر، مهندس، تکنسین، راننده ماشین آلات و ... می باشند و به صورت نیروی کار قراردادی در صنعت فعالیت می نمایند و طبق قانون کار جمهوری اسلامی ایران حقوق ماهیانه دریافت می نمایند.

نیروی غیر مستقیم شامل افرادی هستند که وظیفه پشتیبانی از نیروی کار مستقیم را داشته و در تامین مواد اولیه و تجهیزات مصرفی کارخانه دخالت خواهند داشت.

افتتاح این صنعت در شهرستان خلخال موجب رشد سایر صنایع وابسته و رونق کسب و کارهای ریز و درشت در شهرستان خواهد شد.

صنایع و کسب و کار های مرتبط با کارخانجات تولید فروسیلیسیم:

- صنف آهن فروشی جهت میلگرد و لوله های دمش اکسیژن

- صنف برق کاران و فروشندگان تجهیزات و ادوات برقی

- صنف ابزار و یراق و فروشندگان تجهیزات مکانیکال شامل پمپ های آب صنعتی و جرثقیل های سقفی و...

- صنف لوازم ایمنی شامل کلاه، کفش، دستکش ایمنی و سایر لوازم مصرفی مرتبط با شغل های کارخانه.

- صنف فروشندگان لوازم و تحریر و تجهیزات اداری شامل میز و صندلی و ...

- صنعت چوب جهت پخت پاتیل و عایق کردن بخش الکتریکال کارخانه

- صنعت ساختمان سازی و مصالح ساختمانی

- صنعت غذایی و رستوران ها با توجه به 24 ساعته بودن کارخانه (تامین غذای سه وعده کارگران)

- صنف رانندگان و حمل و نقل جهت جابجایی کادر اداری و کارگری کارخانه از محل سکونت به کارخانه و بالعکس

و ...

و در نهایت رونق تمامی صنف های موجود در شهرستان‌های خلخال و کوثر به لحاظ رونق اقتصادی که این کارخانه میتواند برای منطقه به ارمغان بیاورد

 

این ها بخش کوچکی از مزایای ساخت و راه اندازی کارخانه فروسیلسیم با ظرفیت 45000 تن در شهرستان خلخال می باشد که امید است که با اجرایی شدن این طرح شریان های اقتصادی شهرستان خلخال جان بگیرند.

بخش دوم: روش های رایج تولید فروسیلیسیم

در حال حاضر تولید فروسیلیسیم و سیلیسیم فلزی در دنیا با استفاده از روش کوره های قوس الکتریکی قوس مخفی (submerged arc furnace) صورت میگیرد. دراین روش مواد اولیه با دانه بندی های مشخص پس از توزین و مخلوط شدن توسط لوله های بار دهی و یا ماشین بار دهی با استفاده از سیستم انتقال مواد یا نوار نقاله به ساختمان کوره هدایت و هاپر ها در طبقه آخر ساختمان کوره پر شده و طبق برنامه و زمان بندی متالوژیکی به داخل کوره شارژ می شوند و پس از گذشت زمان معینی که معمولا با توجه به شرایط کوره ها انتخاب می شود فرآیند تولید فروسیلیسیم به اتمام رسیده و دهانه های کوره باز شده و برای عملیات ریخته گری آماده می شود.

محصولات کارخانه:

 

فرو سیلیسیوم، Fesi2 (محصول اصلی)                              غبار میکروسیلیکا ( محصول فرعی)

 

شایان ذکر است که فرآیند تولید فروسیلیسیم با تولید مقدار زیادی گاز و غبار همراه است که در درجه ی اول جهت حفظ سلامت اهالی و محیط زیست منطقه و همچنین جهت بهره برداری از ارزش های اقتصادی غبار، نصب سیستم غبارگیر امری اجتناب ناپذیر است.

 

بخش سوم: خطرات بهداشتی و محیط زیست غبار میکروسیلیکا

1-3- خواص فیزیکی و شیمیایی میکروسیلیکا (خطرات بهداشتی)

میکروسیلیکا از نظر ساختار و مشخصات فیزیکی آمورف بوده و با ذرات سیلیس متصاعده از کارخانجات سنگبری، ماسه ریخته گری، واحد های سند بلاست و معادن سنگ سیلیس که ساختار کریستالی داشته و منشاء بیماری های ریوی می باشد متفاوت بوده و ایجاد بیماری های حاد ریه نخواهد کرد.( بر اساس گزارش آژانس بین اللملی تحقیقات سرطان (IARC) پودر میکروسیلیکای آمورف در گروه 3 جلد 68، سال 1997 خطرناک نمی باشد).

میکروسیلیس ، یا بخار سیلیس ( CAS-No. 69012-64-2) نوعی آمورف از گرد و غبار سیلیس است که بیشتر در فیلترهای BAG HOUSE به عنوان فرعی محصول سیلیکون و فروسیلیکون جمع آوری می شود. در این مقاله خواص فیزیکی و شیمیایی مهم میکروسیلیس به طور خلاصه بیان شده و از این نتایج برای ارزیابی میکروسیلیس از منظر ایمنی و محیط زیست بهداشت (HSE) استفاده می شود. میکروسیلیس از ذرات کروی تشکیل شده است که اندازه ذرات آن به طور متوسط 150 نانومتر است. خواص شیمیایی و فیزیکی این محصول معدنی نسبت به سایر پلی مورفهای سیلیس بی آمورف و کریستالی متفاوت است. بیش از 500000 میلیون تن میکروسیلیس به صنعت ساختمان در سراسر جهان فروخته می شود و در سیمان الیاف، بتن ، حفاری چاه های نفت، نسوز و حتی در پلیمرها استفاده می شود. میکروسیلیس حاوی مقادیر کمی از اکسیدهای فلزات سنگین و رسوبات آلی است که از مواد اولیه طبیعی منشا گرفته اند. از آنجا که غلظت این ناخالصی ها بسیار کم است ، میکروسیلیس با سیاست های شرکت و مقررات بین المللی مطابقت دارد. اثر سیلیس کریستالی در میکروسیلیس به دلیل سطح پایین و اندازه بزرگ ذرات، خطری برای سلامتی، برای سیلیکوز و برای سرطان ریه نیست. طبق آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC)، بر خلاف سیلیس کریستالی ، شواهد کافی برای سرطان زایی دود سیلیس وجود ندارد. به منظور ارزیابی خطرات احتمالی بهداشتی از نظر میکروسلیس و رعایت مقررات بین المللی از دیدگاه یک متخصص بهداشت حرفه ای، باید بخش هایی از اطلاعات را از تکنیک های مختلف تحلیلی جمع آوری کرد. قرار دادن این قطعات به یک تصویر منسجم منجر می شود. تمام شواهد نشان می دهد که میکروسیلیس هنگام استفاده به عنوان توصیه، محصول خطرناکی نیست.

طبق آئین نامه (CLP) NO1272/2008 (EC) میکروسیلیکا در طبقه بندی مواد خطرناک برای سلامت انسان قرار نمی گیرد و در کل میکروسیلیکا یک غبار نامطلوب با درجه مسموم کنندگی پایین است که حداقل تهدید را برای بیماری های ریوی ایجاد میکند.

 2-3- لوزی خطر مواد شیمیایی چیست؟

با توجه به گسترش تنوع استفاده از مواد شیمایی و خطرناک در صنایع، که به طور چشمگیری در جهان صنعتی رو به افزایش است، لزوم آشنایی همگان با این مواد و خطرات آن ها را آشکار می سازد. تولید کنندگان مواد شیمیایی به منظور آگاهی مصرف کنندگان از خواص و خطرات آنها موظف اند نکات ایمنی و خطرات بهداشتی تولیدات خود را در بروشور ها و دفترچه های راهنما چاپ کنند و در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند و همچنین باید بر روی بسته بندی ها، نشانه اختصاری در مورد خطرات محتویات قید شود. این نشانه ها در سطح جهانی شناخته شده است و میزان شدت خطرات مواد را مشخص می کند. به این ترتیب مصرف کنندگان در یک نگاه می توانند اطلاعات اولیه را در مورد آن کسب کنند.

جدول کدهای مورد استفاده

 

 

کلیه اطلاعات مربوط به خطرات مواد شیمیایی بطور اختصار در یک شکل چهار گوش یا لوزی خطر چاپ می‌شود این لوزی به چهار قسمت تقسیم و هر کدام با رنگ خاصی که مشخص کننده نوع خطر است مشخص می‌شود. برای مشخص کردن میزان شدت وضعف هرکدام از این خطرات برای هر لوزی اعداد صفر تا چهار تعریف شده است این اعداد برای هر نوع خطر بطور جداگانه تعریف شده است و افراد را از نوع و شدت خطر مواد آگاه می‌سازد.

لوزی خطر غبار میکروسیلیکا نیز به شرح ذیل می باشد و بیانگر این موضوع است که این ماده از نظر بهداشتی، اشتعال پذیری و همچنین واکنش پذیری در درجه بندی مواد شیمیایی با خطر کم قرار دارد و درحین مواجهه نزدیک آن فقط استفاده از ماسک ضد غبار کافی می باشد و استفاده از ماسک فقط برای اپراتور های بسته بندی این غبار توصیه می شود.

 

 

3-3- خطرات زیست محیطی میکروسیلیکا:

از نظر محیط زیست نیز، میکروسیلیکا یک ماده معدنی است که در محیط زیست تجزیه نمی شود که طبق استاندارد های سازمان هماهنگ جهانی HGS4 ماده خطرناک و مضری برای محیط زیست محسوب نمی شود.

امروزه شیوه های غبارگیری بکار گرفته شده در صنایع گوناگون دارای تنوع زیادی از نظر طراحی، شیوه عملکرد، روش بهره برداری، فضای مورد نیاز، هزینه های سرمایه گذاری، محدودیت های اجرایی، ملزومات نگهداری و تعمیرات می باشند که هر یک از این شیوه ها مزایا و معایب خاص خود را دارا می باشد که در این بخش به نحوه کار کرد این مدل سیستم ها می پردازیم.

4-3-شیوه های فیلتراسیون غبار خروجی ( Micro silica ) از دودکش های کارخانه فروسیلیسیم:

مکانیزم بکار گرفته شده در این نوع غبارگیر همان شیوه متداول عبور گاز حامل غبار از میان کیسه های فیلتر و بجا ماندن غبار پشت کیسه ها می باشد.این شیوه یکی از متداول ترین، کار آمد ترین و مقرون بصرفه ترین شیوه های جمع آوری غبار در صنعت شناخته شده است. امروزه با استفاده از این روش، رسیدن به راندمان غبارگیری بالغ بر 99 درصد نیز، امکان پذیر شده است.

 

اجزای اصلی تشکیل دهنده سیستم غبارگیر های کیسه ای:

- ساختمان غبار گیر و محفظه کیسه ها

( BAG house)

- فیلتر ها و شیوه های فیلتراسیون

( FABRIC FILTERS & CONFIGURATION)

- مکانیزم تمیز سازی کیسه ها

(Bag cleaning mechanism)

 

 

 

 

 

 

اجزای اصلی ساختمان غبار گیر در صنعت فروسیلیسیم
Bag house

*  کیسه های غبار گیر و متعلقات نصب

*  اجزای سیستم تمیز سازی کیسه ها

*  قیف های جمع آوری غبار

*  دیواره های میانی و محیطی سلول های غبار گیر

*  کانال های عبور و تقسیم گاز حامل غبار

 

گاز های حامل غبار از یک سو وارد ساختمان غبار گیر شده و پس از بجا ماندن غبار، گاز های عاری از غبار از سوی دیگر خارج می گردد. فشار لازم جهت عبور گاز، توسط فن اصلی تامین می گردد

 

 

 

 

انواع ساختمان های غبار گیر (Bag House filter) با توجه به نحوه اعمال فشار فن:

 

1. محفظه غبار گیر با فشار مثبت: (POSITIVE PRESSURE BAGHOUSE)

در این ساختار، گاز ها حامل غبار توسط فن به درون غبار گیر دمیده می شود، به عبارت ساده تر، فن اصلی قبل از محفظه غبارگیر و در سمت گاز حامل غبار قرار دارد و در این شیوه پره های فن در معرض عبور گاز حامل بار قرار می گیرند.

 

 

2. محفظه غبار گیر با فشار منفی: ( negative pressure baghouse)

در این ساختار، گاز ها عاری از غبار توسط فن از غبار گیر مکیده می شود، به عبارت ساده تر، فن اصلی بعد از محفظه غبارگیر و در سمت گاز عاری از غبار قرار دارد. در این شیوه پره های فن در معرض عبور گاز عاری از غبار قرار می گیرند.

 

 

 

 

 

روش‌های جمع آوری غبار در فیلترهای کیسه ای :

 

1- فیلتراسیون درونی (interior filtration)

  • در این شیوه، گاز حامل غبار از درون کیسه های غبار گیرعبور داده شده و ضمن بجا ماندن غبار درون کیسه،گاز عاری از غبار از سطح کیسه ها خارج می گردد .
  • به منظور مجزا ساختن محیط درونی و بیرونی کیسه ها از صفحه سلولی استفاده می شود.

 

2- فیلتراسیون بیرونی (exterior filtration)

  • در این شیوه، گاز حامل غبار از سطح بیرونی کیسه های غبارگیر عبور داده شده و ضمن بجا ماندن غبار در سطح کیسه، گاز عاری از غبار از درون کیسه ها به خارج می گردد .

 

مکانیزم تمیز سازی کیسه ها (Bags cleaning mechanism)

منظور از تمیز سازی کیسه ها، تخلیه غبارات جمع آوری شده از درون کیسه ها یا بیرون کیسه می باشد تا کیسه مجدد برای بار گیری آماده گردد.

تمیز سازی کیسه های غبار به سه روش متدوال زیر صورت می پذیرد:

• لرزانش

• فوران ضربه ای

• دمش هوای معکوس

بعد از تخلیه غبار کیسه های ساختمان غبار گیر با استفاده از سیستم فن دمنده غبار ها به داخل سیلو ها نگهداری هدایت می شوند و توسط اپراتور بسته بندی و آماده فروش می گردد و در نتیجه صاحبان صنایع فروسیلیسیم غبار میکروسیلیس را به عنوان محصول فرعی این کارخانه بفروش می رسانند و ارزش اقتصادی بالایی دارد به گونه ای که با درآمد ناشی از فروش این غبار می توان مخارج جاری این کارخانه را تحت پوشش قرار داد.

هزینه تاسیسات غبارگیر به کار رفته در کارخانه، به ازای هر کوره بیش از 10 میلیارد تومان می باشد که بیشترین هزینه صرف شده برای فیلتر در کلیه صنایع فلزی و غیرفلزی است.

صرف این هزینه بالا برای فیلتراسیون به سه دلیل بهداشتی، زیست محیطی و اقتصادی است. در وهله اول سلامت مردم شریف منطقه خلخال و ملاحظات زیست محیطی برای سرمایه گذاران و گروه مهندسین مشاور از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین رهاسازی غبار میکروسیلیکا به جو از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست زیرا هر تن میکروسیلیکا در بازار مطابق قیمت سال گذشته 420 هزار تومان ارزش دارد. لذا غبار تولیدی توسط سیستم غبارگیری فوق پیشرفته جمع آوری شده و ضمن تضمین سلامت کارکنان شرکت و مردم منطقه، به بازار عرضه خواهد شد.

میکروسیلیکا که بخش عمده گرد و غبار تولیدی کوره های قوس الکتریکی را در صنایع فروآلیاژ تشکیل می دهد، ماده ای ارزشمند است که در صنایع متعددی کاربرد دارد. در کارخانه فروسیلیس خلخال، به طور ماهانه، به ارزش حدود 350 الی 400 میلیون تومان میکروسیلیکا جمع آوری شده و به بازار عرضه خواهد شد. این ماده در تولید بتن با استحکام بالا، ژل های سیلیکاتی آب بندی، لوازم آرایشی و سد سازی کاربرد دارد. به طوری که ساخت سد های بتنی بدون استفاده از میکروسیلیکا به عنوان افزودنی میسر نیست.

 

امید است این گزارش توانسته باشد اطلاعات علمی مفیدی را در خصوص فرآیند تولید، بهداشت و محیط زیست صنعت فروسیلیسیم در اختیار همشهریان عزیزمان در جهت همیاری و همدلی بیشتر با مسئولین دلسوز و محترم شهرستان خلخال فراهم کرده باشد.

به امید رونق کسب و کار در شهر عزیزمان خلخال

پاییز 1398

توضیحات مدیر سایت : با عرض سلام و ادب خدمت دوستان و همشهریان گرامی؛

مطالب فوق توسط تیم خلخالیم و با مصاحبه و جمع آوری اطلاعات دقیق از شخص مطلع تهیه شده است و به خوبی مؤید این نکته است که کارخانه فروسیلیسیوم در حال حاضر به خاطر رعایت کلیه استانداردهای جهانی و فیلترینگ اصولی، هیچگونه مشکل زیست محیطی ندارد، ولی در عوض چه به لحاظ اشتغال مستقیم و چه به لحاظ فرصت‌های اشتغال غیرمستقیم که در منطقه ایجاد میکند، قطعا میتواند به نقطه عطف توسعه منطقه تبدیل شده و توسعه اقتصادی منطقه را به همراه داشته باشد.

لازم به ذکر است که برای مجموعه خلخالیم، تنها چیزی که اهمیت دارد، ایجاد شرایط سریع اشتغال برای جوانان جویای کار در منطقه و در نهایت حرکت سریعتر منطقه به سوی توسعه اقتصادی و فرهنگی است و اصلا مهم نیست که توسط چه کسی و یا چه گروهی این شرایط ایجاد شود، هر شخصی بانی اینگونه کارها باشد دستش را به گرمی می فشاریم و حمایت میکنیم و امیدواریم این پروژه توسط هر مقام و مسئول آتی که در شهرستان حضور خواهد یافت، با جدیت پیگیری شده و به نتیجه برسد و با سرمایه گذار این پروژه نهایت همکاری صورت گیرد و قطعا ما نیز حامی خواهیم بود.

به برخی از افراد معلوم الحال که این روزها به ظاهر نقش دایه های نگران سلامتی جوانان و اهالی منطقه را بازی میکنند هم باید گفت آیا کار کردن در کنار خانواده و در کارخانه فروسیلیسوم با مشخصاتی که در بالا توضیح داده شد، برای جوانان مشکل ساز است یا کار کردن در عسلویه با محیطی به شدت آلوده و سمی یا کار کردن بر بالای داربست‌های فلزی شهرهای جنوبی که هر چند وقت یک بار باید خبر جان باختن یا معلولیت دائمی یکی از جوانان منطقه را بشنویم و ... ؟؟

دوستان عزیز، لطفا شهرستان خلخال و فرصت های توسعه آنرا قربانی بازی‌های جناحی و انتخاباتی زودگذر خود نکنید و اجازه دهید اهالی منطقه نفس راحتی بکشند؛ مردم واقعا از سیاسی کاری در همه امور خسته شده اند و نیاز دارند که بتوانند با شادی بیشتری زندگی کنند. باور کنید آنقدر که برخی از شما ها غرق در سیاست و جو انتخاباتی هستید، مردم نیستند و دوست دارند در کل هر شخصی که مسئولیتی در این شهر دارد، قدم‌های موثر تری برای منطقه بردارد و سایرین هم سنگ اندازی نکنند، چرا که سنگ اندازی ها شاید چند صباحی بتواند رقیب را تخریب کند ولی در درازمدت موجب عقب ماندگی منطقه شده و شرایطی را رقم خواهد زد که در نهایت همه متضرر خواهند شد.

پس لطفا هم مردم شریف و هم مسئولین گرامی، برای آینده بهتر جوانان منطقه از ایجاد صنایع مفید و زیربنایی همچون کارخانه فروسیلیسیوم حمایت کنیم و روند به ثمر نشستن این کارخانه را تسریع کنیم.

 

لینک این مطلب در سایت قدیمی :
http://old.khalkhalim.com/index.php?option=com_content&view=article&id=25403:1398-09-24-07-08-29&catid=1:latest-news&Itemid=150

مطالب مرتبط :
تفاهم نامه طرح کارخانه فروسیلیسوم خلخال امضا شد
تکلیف معادن شناسایی شده طرح فروسیلیس خلخال مشخص شود

لینک کوتاه: khalkhalim.com/eec30

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

نظرات (1)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام بنده در صنعت فروسیلیس و فروآلیاژ 10 سالی هست مشغول هستم بهترین راه پیشرفت خلخال احداث کارخانه فروسیلیس می باشد هم داخلی هم خارجی مشتری دارد هم در غبار فروسیلیس هم در محصول

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: