رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ، درمانی خلخال گفت: از سال ۹۲ تا پایان سال گذشته اعضای بدن ۱۴ بیمار در این شهرستان به بیماران نیازمند پیوند عضو اهدا شده است.

به گزارش خلخالیم به نقل از ایرنا،دکتر محمد مهرتک روز یکشنبه در جلسه گرامیداشت هفته اهدای عضو خلخال افزود: از این تعداد ۹ نفر مرد و پنج نفر زن هستند و همچنین سه نفر آنها ساکن شهر و ۱۱ نفر اهالی روستاهای این شهرستان هستند.

وی گفت: خلخال رتبه سوم استان اردبیل را در ترویج فرهنگ اهدای عضو در جامعه به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر و با تلاش‌های صورت گرفته عضویت افراد مختلف در گروه اهداکنندگان عضو افزایش یافته است، اظهار کرد: برغم شیوع ویروس کرونا و سایه آن بر همه فعالیت‌های اجتماعی ، اقتصادی و بهداشتی ،  فرهنگ اهدای عضو همچنان حفظ و تقویت شده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خلخال گفت: با توجه به آمار پایین جمعیت خلخال بویژه بیماران مرگ مغزی در این شهرستان، آمار اهدای عضو بدن نسبت به افراد مرگ مغزی آمار قابل قبولی بوده و حاکی از نهادینه شدن فرهنگ اهدا عضو است.

او گفت: برغم پیشرفت‌های حاصله در زمینه نهادینه‌سازی فرهنگ اهدای عضو در کشور، همچنان اعضای سالم بسیاری از بیماران مرگ مغزی سالانه در خاک مدفون می‌شود و این در حالی است که بسیاری از افراد نیازمند پیوند عضو به دلیل نبود عضو پیوندی جان می‌بازند.

وی از برنامه‌ریزی برای گرامیداشت هفته اهدای عضو در خلخال با هدف نهادینه شدن فرهنگ اهدای عضو بدن خبرداد و افزود: از ۲۵ تا ۳۱ اردیبهشت به عنوان هفته اهدای عضو نامگذاری شده و دانشکده علوم پزشکی خلخال برنامه‌های حضوری و معدود متناسب با شرایط کرونایی را در این هفته برگزار می‌کند.

وی عطر افشانی گلزار اهدا کنندگان عضو ، تجلیل از خانواده اهدا کنندگان عضو ، نامگذاری یکی از میادین خلخال به نام میدان نفس با همکاری شهردار و اعضای شورای اسلامی ، انجام تبلیغات پیرامونی و محیطی با نصب بنر و نیز استفاده از ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌ای برای ترویج فرهنگ اهدای عضو را از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای گرامیداشت این هفته در خلخال برشمرد.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار بیمار نیازمند پیوند عضو در کشور وجود دارد که هر ۱۰ دقیقه یک نفر به این لیست اضافه می‌شود.

این در حالی است که سالانه حدود چهار هزار بیمار در کشور به علت ضربه مغزی ناشی از تصادف یا بیماری‌های مختلف در ایران دچار مرگ مغزی می‌شوند که اهدای اعضای بدن آنان می‌تواند زندگی را به بیماران دردمند نیازمند عضو بازگرداند، حال آنکه فقط حدود یک چهارم این تعداد منجر به پیوند عضو می‌شود.

لینک کوتاه: khalkhalim.com/e2276

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 


 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: