رسانه‌های خلخالیم و قزل اوزن هفته گذشته مهمان نماینده خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی بودند؛ جلسه ای دو ساعته با طرح دغدغه‌هایی از سوی اصحاب رسانه و پاسخ های سید غنی نظری

بالاخره بعد از حدود یک سال، فرصتی پیش آمد تا دیداری با سید غنی نظری، نماینده خلخال و کوثر و رئیس دوره‌ای مجمع نمایندگان استان داشته باشیم. نشستی صمیمی که بیش از 2 ساعت به طول انجامید، دغدغه‌ها و سئوالات مطرح شد و تمامی سئوالات با صبر و حوصله پاسخ داده شد. بدون توضیحات اضافه میرویم سراغ اصل گفتگوها...

خلخالیم : سلام؛ همانطور که مستحضر هستید، حقابه استان اردبیل از قزل اوزن فقط متعلق به شهرستان‌های خلخال و کوثر است و به لحاظ حقوقی، قانونی و شرعی فقط این دو شهرستان مستحق استفاده از این حقابه هستند و انتقال این حقابه به سایر نقاط استان بعنوان یک انتقال خارج حوضه‌ای، اقدامی غیرعقلایی و تنش زا است. همچنانکه در سایر نقاط کشور شاهد تبعات اجتماعی و امنیتی انتقال‌های غیراصولی فراحوضه‌ای گذشته هستیم، سئوال اول اینکه چه اطلاعاتی در خصوص مقوله حقابه خلخال و کوثر از قزل‌اوزن دارید و موضع صریح شما در قبال آن چیست ؟

بسم الله الرحمن الرحیم، ضمن عرض ادب و احترام و تشکر از دو رسانه وزین خلخالیم و قزل اوزن. قانون مدنی بحث حقابه‌ها را مشخص کرده است، قوانین مربوط به آب هم مباحث مربوطه به حقابه را مشخص کرده است. حقابه متعلق به افرادی است تا اندازه ای که مناطق پایین دست قادر به استفاده از آن باشند. پروژه‌های انتقال آب کشور در سال‌های اخیر جواب نداده است و باعث ایجاد آسیب‌هایی همچون گسست فرهنگی، چالش‌های سیاسی، درگیری‌های قومی شده است. بنده در زمان رای به وزارت نیرو عنوان کردم که خط قرمز ما انتقال بین حوضه‌ای آب است. اگر چنین مقوله‌ای در وزارت نیرو مطرح شود، برای هر کجای کشور هم باشد، به شدت مخالفت خواهم کرد. چرا که صنایع و مشاغلی که به واسطه انتقال آب ایجاد می‌شود، برای حوضه مقصد حق ایجاد می‌کند که در مواقع بحران آبی قابل مدیریت و کنترل نیست.

لذا بحث انتقال آب قزل اوزن یک مقوله حیثیتی، اجتماعی و خط قرمز ماست و حتی به نماینده محترمی که در تبلیغات انتخاباتی خود انتقال آب قزل اوزن را مطرح کرد، گفته ام چنین چیزی امکان‌پذیر نیست و حتی در اولین جلسه مجمع نمایندگان استان هم عنوان کرده ام که انتقال قزل اوزن به دشت اردبیل، کار غیرکارشناسی است، خط قرمز ماست و منافع اهالی شهرستان‌های خلخال و کوثر را با مخاطره مواجه خواهد کرد، اگر قرار است پالایشگاهی در استان احداث شود، لطفا به کنار آب در فیروزآباد و کیوی و خلخال و هشجین منتقل کنید. تاسیس این صنایع در خلخال و کوثر به لحاظ دسترسی راه آهن و چهاربانده بودن جاده سرچم حتی در بحث انتقال محصولات و تولیدات به مرکز کشور، تا حدود 90 کلیومتر به نفع خواهد بود. لذا موضوع انتقال آب منتفی است و این دوره هیچ نماینده‌ای هم دنبال چنین کاری نیست و قطعا بنده مخالف خواهم بود.

سئوال : موضوعی که در مبحث قزل اوزن وجود دارد و هنوز بعنوان یک چالش پابرجاست، 50 میلیون متر مکعب از حقابه قزل اوزن به دشت اردبیل اختصاص یافته است. حتی اگر تا ابد یک قطره آب هم به دشت اردبیل منتقل نشود، فعلا بر روی کاغذ این سهم برای اردبیل لحاظ شده است و معادل همین مقدار از حق آب خلخال و کوثر کم شده است و در حال حاضر در تخصیص آب برای صنایع و اشخاصی که قصد راه اندازی کسب و کاری را در خلخال و کوثر دارند سنگ اندازی می‌شود. مشکل کنونی ما این است که در حال حاضر بر روی کاغذ یک حقابه ای به اردبیل اختصاص یافته است که متاسفانه از سهم برخی سدهای معیشتی خلخال و کوثر کم شده‌است و برای منطقه ما تبعات منفی ایجاد کرده است، این میزان حقابه در حالی از حق و حقوق مردم خلخال و کوثر بذل و بخشش شده است که خود اهالی و صاحبان اصلی آن در زمان تخصیص بی اطلاع بوده اند و این یعنی ظلم آشکار در قبال مردم خلخال و کوثر. ما این دغدغه را داریم،‌ در حال حاضر این مخالفت شما که صد البته ارزشمند است،‌ کفایت نمی کند و از شما انتظارات بیشتری داریم، در این زمینه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

تخصیص آب فقط در اختیار وزارت نیرو نیست، وزارت کشور، محیط زیست، منابع طبیعی و برخی سازمان‌های دیگر دخیل هستند . بنده سال گذشته یک نامه ای نوشته و خواستار بازنگری در تخصیص آب شده ام و همین الان هم مشکل ما در بسیاری از نقاط شهرستان در همین راستاست و اخیرا تخصیص حقابه برای برندق به میزان 1.6 میلیون متر مکعب با کلی دردسر همراه بود. با محرمانه بودن میزان حقابه ها مخالف هستم و این مخفی بودن از مردم، خطرناک است. بنده بعنوان صاحب حقابه باید قانع باشم که چنین اتفاقی نیافتاده است. در حال حاضر برای سدهای مجره، نیاخرم، سنگ‌آباد درخواست تخصیص آب داده‌ام.

در خصوص ادامه مقوله سدهای خلخال و کوثر لازم به ذکر است که سد کوثر تا 90 درصد پیشرفت داشت، یک سری مشکلاتی در خصوص بودجه تملک اراضی بالادست سد بخاطر حذف در قانون بودجه ایجاد شده بود که تلاش‌هایی که داشتیم این مورد به قانون بودجه اضافه شده است، در حال حاضر مبلغ کمی لحاظ شده است ولی برای سال‌های آتی قابل حل است.

همچنین در گذشته زحمات زیادی برای سد شهید پستی کشیده شده است، تمامی مطالعات انجام شده است، امسال موفق به اخذ ردیف اعتباری برای این سد شدیم، با تک تک اعضای کمسیون تلفیق مکاتبه داشتم، با رئیس مجلس و آقای نیکزاد ملاقات و مکاتبه ‌داشتم تا بالاخره توانستیم در قانون بودجه برای این پروژه 20 میلیارد تومان اعتبار اخذ کنیم، بالای 90 درصد تخصیص خواهد داشت و در مهرماه امسال کلنگ زنی پروژه انجام خواهد شد. سد نساز هم سالها پیش احداث شده بود و مشکل پایاب داشت که با مشارکت بنیاد علوی و با همکاری استاندار در حال انجام است و در مراحل پایانی است.

پایاب سد کوثر برای من حائز اهمیت فراوان است. ماده 56 در زمان آقای دکتر خالقی انجام شده بود، ولی بعداً با بدقولی‌هایی از سوی آقای دکتر نوبخت مواجه شده بود. با همراهی دکتر پورابراهیمی رئیس کمسیون اقتصادی مجلس و مراجعه به بانک سپه و کشاورزی، موفق به اخذ قسط اول جمعا به مبلغ 57 میلیارد تومان شدیم و پیگیر بقیه مبالغ هستیم، شرایط خوبی این پروژه دارد و در حال حاضر مشغول فعالیت هستند. شایعاتی مطرح هست که تأخیر در بهره‌برداری از این پروژه‌ها به ضرر بانک‌ها هست و این پروژه اگر پیگیری نشود هم روال خود را ادامه خواهد داد، در حالیکه چنین چیزی صحت ندارد و بانک ها بارها اعلام کرده‌اند فاینانس‌هایی که از قبال ماده 56 برای آنها تعهد ایجاد کرده است، بازگشت اصل سرمایه و سود به سختی میسر است و بخاطر جابجایی‌های مسئولین دولتی و نماینده ها بانک‌ها مشتاق به پیگیری این موارد نیستند و لذا پیگیری‌های زیادی از سوی بنده با مراجعه به سازمان‌های مختلف اعم از برنامه بودجه، بانک مرکزی و کمسیون‌های مختلف صورت گرفته است.

 http://up.khalkhalim.com/uploads/163199013670672.jpg

سئوال : شهرک گلخانه‌ای خلخال جزو اولین شهرک‌های گلخانه ای استان است که از 8 سال پیش مطرح بوده است که مصوب شده است، 22 هکتار زمین تخصیص یافته است و کلیه اقدامات قانونی آن انجام شده است. طی سال‌های اخیر احداث گلخانه‌های خصوصی در خلخال موفقیت آمیز بوده و همین عامل باعث شد، ایده توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در سایر شهرهای استان هم قوت گرفته و حتی به مرحله بهره برداری هم برسد ولی شهرک گلخانه‌ای خلخال فقط چند سالی درگیر بحث اختصاص آب بود، حقابه‌ای که به ناحق از ما دریغ کرده اند و زمان و فرصت زیادی از دست رفته است، هر چند که مشکل تخصیص آب آن در جلسه شورای اداری استان در دهه فجر سال 1398 بر طرف شد ولی تا کنون به جایی نرسیده است، این در حالیست که شهرک گلخانه‌ای بعنوان یک صنعت پاک و همسو با محیط زیست به اندازه 2 برابر کارخانه نئوپان خلخال قابلیت اشتغال‌زایی دارد، در این زمینه چه اقداماتی در راستای کمک به تاسیس این شهرک می‌توانید انجام دهید؟

رویه وزارت نیرو در خصوص حقابه‌ها در کل رویه بسیار غلط و غیرمسئولانه‌ای است. برای شهرک‌های گلخانه‌ای خلخال ( حدفاصل خوجین و طولاش)  و کوثر(حوالی فیروزآباد و سد لکوان) دنبال سرمایه‌گذار هستم، با یکی دو سرمایه‌گذار صحبت کرده‌ایم، پرونده‌شان در استانداری در جریان هست و پیگیر خواهم بود.

 

سئوال : همواره پیگیر پروژه‌های عمومی شهرستان خلخال بوده‌ایم و دغدغه‌های عمومی داشته ایم و هر زمان احساس کرده‌ایم که پروژه‌ای در راستای توسعه خلخال است پیگیری کرده ایم . از جمله این پروژه‌ها پروژه جاده اصلی کلور درام است که از زمان خانم مروتی مطرح بود و ما از همان زمان پیگیر بودیم. این پروژه خود به تنهایی نمی‌تواند بسترهای توسعه خلخال را کامل کند. این مسیر یک مسیر ارتباطی است که خود به تنهایی کفایت نمی کند و اگر انتظار داریم کل استان اردبیل به این مسیر متصل باشد، اینجاست که جاده اردبیل-سرچم هم برای ما اهمیت پیدا می‌کند، جاده خلخال- فیروز آباد هم برای ما اهمیت پیدا می‌کند و مهمتر از همه کمربندی کنونی خلخال هم حائز اهمیت می‌شود. متاسفانه در حال حاضر مسیر کمربندی پیگیری نمی‌شود و این باعث می‌شود ترافیک یک جاده اصلی به داخل شهر هدایت شود که این اقدام درستی نیست و به لحاظ فنی شهر نیازمند کمربندی است و از شما گلایه داریم که چرا پیگیر کمربندی نیستید! با اینکه کمربندی دارای ردیف اعتباری ملی است که جزو مسیر رضوانشهر، خلخال، میانه، میاندوآب است و سال گذشته 40 میلیارد تومان اعتبار داشت. پیمانکار کمربندی در سال 1398 خلع ید شد و شرکت جدید رهاب ساز مغان سال 99 شروع به کار کرد و تعدادی از ابنیه را کار کرد، حتی شهریورماه سال 1399 معاونت توسعه اداره کل راه و شهرسازی استان وعده تخصیص مبلغی به کمربندی را داده بود که آن هم محقق نشد و مطالبات از طرف اداره کل پرداخت نشد و در حال حاضر پروژه غیرفعال است. بحث کمربندی از جمله پروژه‌هایی است که در داخل شهر تعدادی هم مخالف دارد ولی دلایلشان قابل قبول نیست، چرا که بر خلاف منافع عمومی اهالی شهر خلخال است. بحث کمربندی یک مقوله فنی است و نیازمند نظر کارشناسان است. شبهاتی مطرح شده است که شما موافق اجرای کمربندی نیستید! لطفا در این مورد توضیح دهید.

جواب : این پروژه بعنوان یک پروژه نیمه کاره که در راستای توسعه خلخال است برای من مهم است و این شایعاتی که در خصوص مخالفت من با این پروژه مطرح شده است، صحت ندارد . 3 بار از کمربندی دیدن کرده ام که حتی یک بار بصورت پیاده کل مسیر را طی کرده‌ام. در صورت تکمیل این پروژه،‌ طرح تفصیلی شهر نیز می‌تواند دچار تحولات اساسی شود و قطعا از این به بعد پیگیری‌های بیشتری انجام خواهم داد. در زمان ثبت نام انتخاباتی هم طی مصاحبه با رسانه‌ها عنوان کردم که تا زمانیکه پروژه‌های نیمه کاره خلخال تکمیل نشود، پروژه جدیدی کلنگ زنی نخواهم کرد.

http://up.khalkhalim.com/uploads/163199013674393.jpg 

سئوال : تونل الماس اخیراً هم بعنوان کوریدور جایگزین گالری‌های جاده پونل و هم مسیر جایگزین گردنه الماس مطرح شد و این مسیر توسط شرکت معتمد وزارت راه و شهرسازی تایید شد. وعده هایی توسط دولت قبل و شخص آقای نوبخت داده شد ولی عملی نشد،‌در این خصوص چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

تونل الماس یک پروژه حیاتی برای خلخال است ولی مشکل اساسی ما عدم پیگیری شهرستان‌های همسایه در این زمینه است، همچنانکه اهالی شریف استان همسایه در تابستان‌ها از این مسیر جهت مسافرت به خلخال و استفاده از آب و هوای مطبوع شهر ما استفاده می‌کنند، انتظار داریم برای رفع مشکلات زمستانی اهالی خلخال نیز با ما همراه شوند. الان وضعیت جاده خلخال اسالم در حوزه استحفاظی شهرستان خلخال از کیفت بسیار خوبی برخوردار است اما در حوزه استان گیلان وضعیت مناسبی ندارد، با این حال پیگیری های جسته گریخته‌ای جهت تعامل با استان همسایه جهت آسفالت حوزه استان همسایه دارم. قضیه تونل هم یک پروژه ای است که دو استان را به هم وصل می‌کند ولی متاسفانه برای استان گیلان اهمیت ندارد.

بنده دنبال حرکت پوپولیستی نیستم، میتوانستیم یک کلنگ زنی صوری برای تونل انجام دهیم و ادعا داشته باشیم که کار تونل را شروع کردیم در حالیکه سال گذشته پروژه تونل فقط 5 میلیارد تومان اعتبار داشت و با چنین اعتباری این کار شدنی نیست. این پروژه به 700 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و با این 5 میلیارد تومان هیچ کاری پیش نمی رفت. در حال حاضر طی رایزنی‌هایی که با آقایان قالیباف، پورابراهیمی و نیکزاد داشتم از این عزیزان درخواست کرده ام که از طریق کمسیون تلفیق امسال 100 میلیارد تومان برای تونل الماس در اختیار ما قرار دهند . از طرفی 200 میلیارد تومان هم درخواست فاینانس از بانک ملی کرده‌ام تا با 300 میلیارد تومان بتوانیم پروژه تونل الماس را استارت بزنیم. من قصد ندارم با کلنگ زنی نصفه و نیمه پروژه‌ها و ایجاد انتظارات در مردم، اعتماد ایجاد شده را خدشه دار کنم. اگر تلاش‌های من در جهت تحقق 300 میلیارد به نتیجه برسد قطعا عملیات اجرایی تونل را آغاز خواهم کرد، در غیر اینصورت با 5 میلیارد تومان اعتبار چنین کاری غیر معقول است، ولی ضروت وجود این تونل برای خلخال غیرقابل انکار است.

و در ادامه ...

پروژه کلور درام از پروژه‌های حیاتی خلخال است که به شکل مطلوبی پیش می‌رود، بنده از سال گذشته تا کنون 152 میلیارد تومان موفق به اخذ اعتبارات برای این مسیر شده ام. 20 میلیارد تومان از قانون بودجه جدید که ابلاغ شد، 20 میلیارد از محل اعتبارات جهش تولید و 10 میلیارد از محل توازن منطقه ای برنامه و بودجه اخذ کرده ایم و 100 میلیارد هم از طریق فاینانس بانک مسکن تامین شده است. این پروژه در حال حاضر تنها پروژه بزرگ راهداری استان است که هیچ بدهی ندارد. خاکبرداری عظیمی انجام شده است که به زودی 18 کیلومتر آماده آسفالت خواهد بود. طی ماه‌های گذشته فعالیت پیمانکار پراکنده شده بود که تصمیم بر این شد، قسمتی از مسیر که در این فصل قابلیت فعالیت دارد، تمام امکانات در این بخش متمرکز شده و به اتمام برسد و سپس تمام تجهیزات به خساره درام منتقل خواهد شد و این قسمت حتی در زمستان قابلیت فعالیت دارد. در حال حاضر عبور و مرور از این پروژه ممنوع است و فعالیت در این پروژه بسته به نیاز کاری انجام خواهد شد و هیچ تبعیضی در کار نیست.

سال گذشته مسیر 13 کیلومتری هشجین به سرچم عملا هیچگونه فعالیتی نداشت با پیمانکاری که با حداقل امکانات بصورت لاک‌پشتی این پروژه را جلو می برد. طی جلسه‌ای مقرر شد این پروژه بعنوان مشارکتی توسط راه و شهرسازی و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای جلو برود. چند ماهی معطل این شرایط شدیم و این راهکار هم جوابگو نبود. در نهایت پیمانکار قبلی خلع ید شد و طی بازدید معاون راهداری وزیر راه و شهرسازی از پروژه، 13 میلیارد تومان برای این پروژه اخذ کردیم. طی بازدید اخیری که از پروژه داشتیم، فعالیت مناسبی در این پروژه در حال انجام است و 7 کیلومتر از مسیر کار شده است در مرحله زیرسازی نهایی است و به خوبی پیش می‌رود.

برای مسیر کیوی به سکرآباد هم مبلغ 3 میلیارد تومان اعتبار گرفته‌ایم

از مبلغ 14 میلیارد تومان بودجه در اختیار نماینده، ریز موارد را به اطلاع عموم مردم خواهم رساند. برای پروژه فاضلاب خلخال که متاسفانه سال 94 با وجود اینکه هنوز فاضلاب خلخال تمام نشده بود، اعلام خاتمه پروژه کرده بودند، از این مبلغ بودجه در اختیار فاضلاب قرار خواهم داد. بحث توازن در توسعه منطقه ای را در دستور کار خود قرار داده‌ام. پروژه‌های شهر و روستاها را بطور متوازن پیش خواهم برد و هیچ تبعیضی در کار نخواهم بود. آسفالت سی متری شهر برای من حیاتی است چرا که نیازمند کمک نماینده است چون در توان شهرداری نیست. فاضلاب شهر خلخال باید نماینده کمک کند، پل اللرباغی نیازمند کمک‌های نماینده است.

جاده ماسوله به ماجولان در حوزه شهرستان خلخال تکمیل شده است،‌ 14 کیلومتر سهم استان گیلان باقیمانده است که با وجود کم توجهی استان همسایه، پیگیر هستم.

جاده ماسال به گیلوان، خوشبختانه آقای محمدیاری نماینده تالش و رضوانشهر، همکاری مناسبی دارند و 5 میلیارد از اعتبارات نمایندگان را برای این مسیر در نظر گرفته است من هم دنبال اعتبار برای این مسیر هستم و شرط اخذ بودجه به این مسیر منوط به خوش قولی نماینده تالش است. مسیر روستای گیلوان امسال آسفالت شد، گاز کشی شد، سنگ فرش داخل روستا انجام شد و امیدواریم نمایندگان استان همسایه هم پیگیر باشند.

قیر رایگان برای شهرداران امسال مشکل داشت و قرار است ظرف یک هفته آینده حل شود. تا کنون هیچ شهری قیر رایگان دریافت نکرده است. نمایندگان شهرهای بزرگ مخالف تخصیص قیر رایگان هستند چون شامل آنها نمی شود.

طی بررسی‌ها سال 1375 ، 84 هکتار زمین در اراضی گزاز جهت احداث شهرک صنعتی به نام دولت سند خورده است، در همان زمان هم وعده هایی به افراد محلی داده شده است که محقق نشده است. در صدد رفع مشکلات و تعامل هستیم تا مشکلات شهرک صنعتی حل شود. متولی شهرک‌های صنعتی استان در صدد تجهیز زیرساخت‌های این شهرک هستند و قرار شد امور حقوقی با حضور برخی معارض و ذی‌نفعان صحبت هایی داشته باشند. بعد از بر طرف شدن تبعات اجتماعی شهرک صنعتی گزاز پیگیر سرمایه گذاران از جمله سرمایه گذار کارخانه فروسیلیس هم خواهم بود.

 

سئوال: در خصوص جابجایی مسئولین ارشد شهرستان‌های خلخال و کوثر چه برنامه ای وجود دارد؟ مسئولینی که از طرف شما منصوب شده اند یا خواهند شد چطور؟

برنامه دولت تعویض تمام مسئولین ارشد سیاسی استان‌ها و شهرستان‌هاست، تمامی فرمانداران جابجا خواهند شد، که فرماندار خلخال تغییر یافت و الان بصورت سرپرستی اداره می‌شود، سرپرست کنونی یک شخص غیرسیاسی است و اگر در دوران سرپرست از میزان توانایی‌هایشان اطمینان حاصل کنیم، از ایشان درخواست خواهم کرد که مسئولیت فرمانداری خلخال را قبول کنند؛ فرماندار کوثر قطعا عوض خواهد شد. در مسئولیت‌هایی که واگذار می‌کنم میخواهم تلفیقی از افراد مختلف بخش‌های مختلف باشد، هم بخش مرکزی، هم شاهرود، هم خورش رستم.

من از فرمانداران انتظار دارم خودشان پیگیر امور شهرستان‌ها باشند و اقدامات اساسی را پیش ببرند و اگر جایی به مشکل بر خوردند به بنده مراجعه کنند تا در جهت رفع مشکل تلاش کنیم و از وزارت‌خانه ها پیگیری کنیم.

مسئولینی که در ادارات مختلف از طرف ما منصوب شده‌اند اگر قادر به انجام امور محوله و ارائه خدمات مناسب به مردم نباشند و در خصوص رفع مشکلات اهتمام لازم را نداشته باشند،‌ بدون تعارف جابجا خواهم کرد.

/انتهای مصاحبه

 مصاحبه و گفتگو : مسعود شیرعلی‌پور

لینک کوتاه: khalkhalim.com/d0ebd

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: