مشاهدات خبرنگار ما حاکی از آن است که تعدادی از خانه‌های مسکونی در منطقه قالاباشی هیرو، بعلت فرسودگی و شکستگی لوله اصلی آب و نفوذ آن به زیر خانه‌ها در حال نشست و تخریب کامل هستند.

به گزارش خلخالیم به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر نشست شدید زمین در بعضی از خانه‌های قالاباشی در اثر فرسودگی و شکستگی شاه‌ لوله آب، موضوع را طی بازدید میدانی و پرس و جو از اهالی پیگیر شدیم.

محله قالاباشی شهر هیرو همانطور که از نامش پیداست یکی از مناطق دارای بافت با ارزش تاریخی شهر است و در سالهای اخیر مطالعات باستان شناسی که در این منطقه انجام شد، صحت ادعای تاریخی بودن این منطقه را تأیید کرد و همین امر یکی از دلایل اصلی شد که امکان تخریب و احداث ادامه خیابان کارگر جنوبی را عملا به تعطیلی کشاند ولی متاسفانه در عوض آن تلاشی هم در جهت احیای بافت با ارزش تاریخی آن انجام نمی‌شود و هر روز شاهد هستیم که بخاطر اتفاقات مختلف طبیعی و غیرطبیعی بخشی از این بافت از بین می‌رود.

یکی از ساکنین این کوچه که خانه‌شان دچار شکست دیوارهای اصلی شده است به خبرنگار خلخالیم گفت: ما از سال پیش با تماس‌های مکرر با اداره آب و فاضلاب خواستار تعویض و بررسی لوله‌ها بوده‌یم که اعتنایی توسط این اداره به این مسئله نشد. بالاخره بعد از یک سال تماس و درخواست، اداره آب و فاضلاب اقدام به کندن محل و تعویض برخی از لوله‌های فرسوده کرد. به گفته خودشان شاه‌لوله مدت زیادی شکسته بوده و آب به زیر خانه‌ها نفوذ کرده و موجب نشست زمین شده است. هرچند به نظر می‌رسد نفوذ آب به طور کامل قطع نشده و قسمت‌های دیگری از لوله همچنان به علت قدیمی بودن و فرسودگی بیش از حد شکسته است و نشست زمین نیز در ادامه آن قطع نشده و موجب شکست دیوارهای اصلی چند خانه شده است.

این شکست‌ها بسیار  جدی‌ است و عملا خانه و زندگی چند تن از شهروندان تخریب شده است. آنطور که در تصاویر مشهود است یک خانه دو طبقه به طور کامل در حال تخلیه است و خانه‌ای دیگر نیز مشکل مشابه را دارد.

در ادامه مصاحبه، اهالی متضرر اضافه کردند که ما طی پروسه دادگاهی شکایت خودمان را از اداره آب و فاضلاب شهرستان خلخال به علت عدم رسیدگی در موعد مقرر ثبت کرده‌ایم ولی متاسفانه آنها نهایتا ۱۵۰ میلیون تومان خسارت را کارشناسی اولیه نموده‌اند که این عدد هزینه رهن یک خانه هم نیست چه برسد به بازسازی خانه.

مشاهدات نشان می‌دهد که چندین خانه دیگر نیز در این محله درگیر همین موضوع می‌باشند که برای ساکنین خطرات جانی و مالی در پی دارد و مجبور هستند خانه‌ها را تخلیه نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عکس و گزارش: محمد رضا شیرعلی زاده

لینک کوتاه: khalkhalim.com/eba7f

 

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: