بیاییم نریختن زباله‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها در معابر عمومی را از تاسوعا و عاشورا شروع و به یک عادت همیشگی تبدیل کنیم.

خلخالیم / جواد فرامرزی، دهه اول محرم شاهد نذری دادن و نذری گرفتن همشهریان در مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا در خلخال هستیم. روزهای تاسوعا و عاشورا که نقطه اوج نذری دادن است اتفاقات دیگری برای شهر می افتد. انباشت ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در معابر شهر و نیز پوست تخمه هایی که متاسفانه در سطح پیاده رو و خیابان ها ریخته میشود، چهره شهر را زشت و مملو از زباله نشان می‌دهد. (که این موضوع تخمه خوردن در مراسم عزاداری خلخال از جمله رفتارهای نامناسبی است که بحث جداگانه‌ای می‌طلبد)

نیرو‌های خدوم شهرداری در تلاش هستند طی چندین مرحله سطل های زباله و معابر را تمیز کنند اما حجم ظروف یکبار مصرف و زباله های رها شده بسیار بیش از توان ماموران خدمات شهری است.

اکنون که محرم بستری برای هم آوایی تمام خلخالی‌ها است و در قالب آن بسیاری از سنت های حسنه چون نذری دادن و اطعام رهگذران توسط همشهریان عزیزمان انجام می‌شود، چه خوب می شود اگر فرهنگ نریختن زباله در محیط زندگی نیز مورد تأکید قرار گیرد و آرام آرام یک سنت و عادت زیبای دیگر را به سنت های خوب شهرمان اضافه کند؛ عادتی که از محرم آغاز شود و در سایر مراسم نیز نمود پیدا کند.

لینک کوتاه: khalkhalim.com/d6321

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: