آیین رونمایی از لغت‌نامه ترکی آذربایجانی روز شنبه ۲ اسفند ۹۹ با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران زبان ترکی آذربایجانی برگزار خواهد شد.

سرپرست مجموعه لغت‌نامه ترکی آذربایجانی در گفتگوی اختصاصی با خلخالیم، از رونمایی از جلد اول این لغت نامه خبر داد و گفت: جلد اول لغت نامه ترکی آذربایجانی فقط شامل حرف «آ» می‌باشد.

http://up.khalkhalim.com/uploads/161365408893263.jpgاحد بیوته افزود : مابقی کلمات حرف «الف» و بقیه حروف نیز در حال نگارش است و تمام تلاشمان را بکار خواهیم بست تا در کوتاهترین زمان ممکن، کل این لغت نامه آماده شود.

وی گفت : برای نگارش این لغت نامه در دو بُعد کتابخانه‌ای و میدانی اقدام کردیم که در بعد میدانی، بسیاری از روستاها و عشایر مناطق استان‌های ترک نشین را گشته با پیرهای آن مناطق هم صحبت شده و از سینه‌های آنها کلمات را استخراج کردیم، در بعد کتابخانه‌ای نیز، با مطالعه و تحقیق بر روی تمامی آثار و کتاب‌هایی که در شهرهای ترک نشین به چاپ رسیده بود، توانستیم لغات بسیاری را استخراج کنیم که در نهایت با پالایش و حذف کلمات تکراری و لحاظ این نکته که این کلمات صرفا در زبان ترکی آذربایجانی مورد استفاده قرار گیرد، گردآوری شده سپس با تأیید اساتید فن و نظر هیئات علمی دانشگاه‌ها این کلمات نهایی شدند.

بیوته افزود : برای هر لغت به اندازه کشش آن لغت 8 مشخصه ذکر شده است، 1-لغت، 2-فونوتیک، 3-جایگاه دستوری، 4-معنا، 5-شاهد ادبی، 6-شاهد تفسیری، 7-نام علمی و 8-اتیمولوژی (ریشه شناسی) که بسته به نوع لغات برخی همه این 8 آیتم را دارند و برخی کمتر.

احد بیوته متذکر شد که هیچ شخص و هیچ کتاب و لغت‌نامه ای کامل نبوده و بری از عیب و ایراد نیست، به خصوص نگارش کلمات ترکی با الفبا و رسم الخط عربی بعلت عدم پوشش برخی حروف صدادار، بسیار سخت است و برخی انتقادات وارده نیز صحیح است ولی در کل هر گونه انتقاد علمی و صحیح را از طرف هر شخصی که باشد، دستشان را می بوسیم و به دیده منت قبول می کنیم.

در آیین رونمایی از لغت نامه ترکی آذربایجانی که با حمایت‌های آیت الله سید حسن عاملی و کوشش احد بیوته آماده سازی شده است، اساتید زیر حضور خواهند داشت:
دکتر سیف الدین آلتایلی، استاد دانشگاه ترکیه و لغت‌نامه نویس
دکتر حسین محمدزاده صدیق، زبان شناس و مترجم رسمی
آکادمیک محسن تاغی سویلو، رئیس دانشکده زبان شناسی آکادمی علوم جمهوری آذربایجان و لغت‌نامه نویس
دکتر بهروز بیگ بابایی، استاد دانشگاه علامه طباطبائی، زبان شناس و ترک شناس
دکتر مهدی میرزا رسول زاده، دبیر محفل ادبی شمس عطار اردبیلی و پژوهشگر دانشگاه محقق اردبیلی

این آیین از بستر فضای مجازی بصورت زنده پخش خواهد شد؛ جهت دسترسی می‌توانید به لینک زیر مراجعه کرده و پس از کلیک بر روی گزینه مهمان، آیین مذکور را به صورت زنده مشاهده کنید

skyroom.online/ch/reload/bookshow

 

http://up.khalkhalim.com/uploads/161365408882121.jpg

 

http://up.khalkhalim.com/uploads/161365408888322.jpg

 

لینک کوتاه: khalkhalim.com/c412f

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

نظرات (1)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام و تشکر از گرد آورندگان لغت نامه ترکی که واقعا جایش خالی بود . کاشکی لغات بصورت لاتینی هم نوشته می شد تا از اشکالات حروف عربی خارج شود .

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: