طبق آمار سازمان بهداشت جهانی 10% جمعیت دنیا به طریقی دچار معلولیت جسمی هستند. در کشور ما بعد از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی معلولیت سیر صعودی داشته است.

یکی از دلایل عدم حضور جدی معلولان در فعالیت‌های اجتماعی، نبود بسترهای لازم برای آنان جهت تردد راحت در محیط شهری است. فعالیت‌هایی که چه بسا می تواند به افزایش روحیه و حس زندگی در این عزیزان کمک شایانی کرده امکان ظهور و بروز استعدادهای سرشار این عزیزان را فراهم کند.

شاید بسیاری از مخاطبان با خود بگویند وضعیت معابر و مخصوصا پیاده‌روها در خلخال برای افراد سالم هم به درستی مناسب سازی نشده است چه برسد به افرادی که محدودیت های جسمی حرکتی دارند! درست؛ ولی باز هم این امر باعث نمی شود که به این امر پرداخت نکرد و به قوانین حاکم بر کشورمان که در خصوص مناسب سازی بسترهای شهری جهت معلولان است، اشاره نکرد. و چه بسا خود همین نکته گویای این موضوع است که ما در این زمینه‌ها چقدر از قافله عقب هستیم.

سیاست‌ها و قوانین مناسب سازی محیط 

در سیاست‌های کلی نظام که مرجع صدور آن مقام معظم رهبری است در بند ۱۱ بخش شهرسازی و بند ۹ بخش ایثارگران به تاریخ  ۲۹/ ۱۱/ ۱۳۸۹ رعایت نیاز و آسایش جانبازان و معلولان در طراحی فضای شهری و اماکن عمومی خواسته شده‌است که مناسب‌سازی بناها و مراکز خدمات عمومی، معابر شهری، مراکز اداری، تفریحی و ورزشی و وسائط نقلیه عمومی با وضعیت جسمی جانبازان و ناتوانان جسمی و حرکتی، منطبق بر معیارهای مطلوب باشد.

همچنین هیات وزیران در تاریخ ۱۰/ ۳/ ۱۳۹۴ در قالب برنامه جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مواد ۲ و ۳ دستگاه­‌های متولی را مکلف کرده‌است در صدور مجوز مناسب سازی با رعایت قوانین و مقررات مربوط، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت، استانداردهای مناسب­ سازی را در شرایط و الزامات صدور مجوز لحاظ کنند.
براساس این مواد وزارت راه و شهرسازی موظف است در همه طرح‌­های آماده­‌سازی و اجرای مجتمع­‌های مسکونی به صورت انبوه و نیز طراحی و اجرای شهرهای جدید، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت را رعایت کند.

التیماتوم دولت به دستگاه‌های اجرایی برای مناسب سازی  

علاوه براین هیات وزیران  ۱۷ آذرماه ۹۸ آیین نامه اجرایی ماده ۳ حمایت از حقوق معلولان را تصویب و دستگاه‌های اجرایی را مکلف به مناسب‌سازی معابر و فضاهای شهری برای دسترسی معلولان کرد.

براین اساس همه دستگاه‌های اجرایی باید تا سه سال آینده برای دسترسی‌پذیری معلولان به خدمات، ساختمان‌های خود را مناسب‌سازی کنند و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها درارتباط با  مناسب‌سازی و دسترس پذیری محیط، معابر، اماکن و وسایل حمل و نقل عمومی و مبلمان شهری اقداماتی مانند هم سطح سازی معابر، نصب خط هدایت نابینایان در پیاده‌روها، تامین محل ویژه توقف خودروی افراد دارای معلولیت، نصب چراغ‌های راهنمای مجهز به علایم صوتی ویژه افراد نابینا و کم بینا در تقاطع و  مناسب سازی پایانه ها، ایستگاه‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی را انجام دهند و اعطای پایان کار ساختمان ها و اماکن عمومی از جمله مجتمع های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و آموزشی را مشروط به رعایت ضوابط مناسب سازی و دسترسی پذیری معلولان کند.

سخن کوتاه اینکه وقتی از دید معلولان، سالمندان و افراد ناتوان به فضاهای شهری همچون خیابان‌ها، پیاده‌روها، پارک‌ها، درمانگاه‌ها، بانک‌ها، فروشگاه‌ها، حمل و نقل عمومی و بسیاری دیگر از زیرساخت ها نگاه ‌کنیم ناهمواری‌های بی‌دلیل شهر و تجربه دشوار این قشر از جامعه بخوبی لمس می‌شود.

مجتمع تجاری ۱۴ طبقه بنیاد مسکن در حال احداث است، امیدواریم از هم اکنون برای این ساختمان مناسب‌سازی های لازم انجام شود؛ عوامل شهری لازم است همزمان با اصلاح و بازسازی پیاده روها و پارک های شهر، بحث مناسب سازی برای معلولین را هم مد نظر قرار دهند و بانک ها و سازمان‌های دولتی مناسب سازی معابر و دسترسی‌های ساختمان‌های خود را در اولویت قرار دهند.

 منابع :
https://civilica.com/doc/10236
ایرنا بوشهر

لینک کوتاه: khalkhalim.com/ef593

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: