خشم و پرخاشگری در جامعه یک اختلال رفتاری بدون پایدار و محصول اضطراب و استرس است و در برخی موارد نیز می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎تواند به عنوان الگوی رفتاری پایدار بویژه در بین قشر جوان جامعه خود را نشان دهد و اگر این رفتار هیجانی به درستی و به موقع مدیریت نشود بر ناکامی فرد می‎‎‎‎‎‎‎افزاید و در بسیاری از موارد نیز می‎‎‎‎‎‎‎تواند باعث آسیب به دیگران شود.

اینکه وقوع نزاع و درگیری ممکن است هزینه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های گزاف و جبران ناپذیری برای طرفین داشته باشد لذا بروز رفتارهای پرخاشگرانه نسبت به اطرافيان، معلول برخی كاستی‎‎‎‎‎ها در كنترل هيجانات و محيطی است كه در آن زندگی می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنیم. توسعه‌ی زندگی شهری با افزايش و تراكم جمعيت، وجود محرك‌های عصبی مغاير و بعضاَ متضاد، افزايش كشمكش‌ها و فشارهای روانی، ضرورت تعامل و مواجهه با افراد گوناگون و حتی ناشناس، وجود مشكلات و دشواری‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های تحصيلی، شغلی و معيشتی، بيماری‎‎‎‎‎‎ها و ضعف قوای جسمی و.... از مواردی هستند كه خواسته يا ناخواسته در زندگی فردی و اجتماعی افراد وارد شده و می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانند عامل و منشاء بروز رفتارهای پرخاشگرانه شوند.

اما با این وجود باید در صدد کنترل واكنش‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های هيجانی و حذف آنها از مجموعه رفتارهای فردی باشیم که براي مقابله با عوارض اين اختلال و پیشگیری از بروز تبعات آن رعایت نکاتی توصیه می شود:

1- از روی صبر و تامل با مشکلات روبرو شده و پرخاشگری را از رفتار و کردار خود دور سازیم.

2- به اعضاء خانواده، دوستان و نزدیکان خود آموزش دهيم كه مسائل و مشكلات خود را سريعاً با بزرگترها و والدین در جريان گذاشته و از انباشته نمودن آن‌ها در درون خویش خودداری کنند.

3- به این باور برسیم كه ممكن است همه خواستنيی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها دست يافتنی نباشند. واقعيت‌های محيط زندگي را بپذيريم چرا که شرايط اجتماعی ممكن است هميشه وفق مراد ما نباشد و باید آمادگی لازم براي مواجهه با چنين شرايطی را داشته باشيم.

4- داشته‌های خود را دوست داشته باشيم و تنها به خواسته‌هايمان فكر نكنيم.

5- ناكامی را نه پايان راه، بلكه پله‌ای براي تلاش و شكيبايی بيشتر برای نيل به هدف خود بدانيم. از اینرو در همه حال عامل ناكامی خود را به درستی شناسايی نموده و براي رفع آن چاره‌انديشی كنيم.

6- باور داشته باشيم كه رسيدن به راه منطقی و معقول حل مشكلات، تنها با آرامش و تأمل ممكن است و مطمئن باشيم در هنگام عصبانيت و پرخاشگری فعاليت‌ عادی مغز نيز مختل می‎‎‎‎‎شود.

7- سريعاً موقعيتی را كه در آن عصبانی شده‌ايم ترك كنيم و هرگز تصور نكنيم كه هميشه حق با ما است که در این مواقع بهترین کار به ياد داشتن پيامدهای رفتارهای پرخاشگرانه‌ی قبلی است.

8- اعتماد به نفس خود را از دست نداده و هميشه اميدوار باشيم.

9- در مواقع بروز تنش از خودمان دفاع نكنيم؛ وقتی با فردی روبرو شديم كه از روی خشم توهين مي‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند و با پرت کردن اشیا و سر و صدا قصد حمله به ما را دارد، بهترين راه ترك موقعيت است.

ارسال مطلب: معاونت اجتماعی نیروی انتظامی خلخال

لینک کوتاه: khalkhalim.com/c9f3b

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: