بلایا و حوادث طبیعی و غیرطبیعی مثل جنگ‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها، سیل، زلزله یا خشکسالی تمامی اقشار یک جامعه را به طور یکسان درگیر نمی کنند،. زنان بنا به دلایل متعدد فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و نیز شرایط خاص بدنی، بسیار بیشتر از سایر اقشار یک جامعه آسیب می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎بینند.

خلخالیم، آرزو بالازاده / پاندمی کرونا یکی از بلایایی است که همزمان با سراسر جهان، مردم کشور ما را نیز درگیر خود کرده است، مرور کوتاه آنچه در این مدت بر زنان گذشته، می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎تواند نشان دهد که زنان و دختران در بحبوحه پاندمی، آسیب‎‎‎‎‎‎‎‎های بیشتری را نسبت به گذشته تجربه می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنند.

کرونا باعث پایین آمدن در آمد معمول خانواده‎‎‎‎‎‎‎‎ها شده است در عین حال به دلیل شرایط مخصوص قرنطینه وضعیت سلامت روان جامعه تا حد زیادی تحت تاثیر قرار گرفته و افول کرده است.

نتیجه این است که آمار همسرکُشی ( زن کُشی) افزایش چشمگیری یافته است، کودک همسری در حال افرایش است، مرکز آمار کشور اعلام کرده از پاییز گذشته ۷۳۰۰ دختر ده تا چهارده ساله ازدواج کرده‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎اند، دلیل این امر عمدتا به دلیل بحران مالی خانوارها در تامین معاش خانواده بوده است.

دختران زیادی از حاشیه شهرها، روستاها و عشایر به دلیل شرایط پیش آمده ترک تحصیل کرده‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎اند، زنان زیادی بیکار شده‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎اند، زنان دستفروش خانه نشین شده‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎اند، به همه این‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود آمار رو به گسترش خشونت های خانگی را اضافه کرد، خستگی و بی حوصلگی مردان در خانه در حالی که به اجبار باید ساعت‎‎‎‎‎‎‎‎‎های متوالی در خانه بمانند تنش و تشنج درون خانواده‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها را بیشتر کرده است.

کودکان به مدرسه نمی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎روند و این بار مضاعفی را برای آموزش فرزندان بر دوش مادران گذاشته است، مادران شاغل با بسته شدن مهدکودک‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها با مشکل نگهداری کودکان رو به رو هستند.

کار تکراری روزمره و خانه داری بار فرسایشی زیادی بر دوش زنان خانه دار می‎‎‎‎‎‎‎‎‎گذارد در شرایط بحرانی کنونی به تمام کارهای معمول روزانه ؛ زحمت مراقبت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ معمول کرونا هم اضافه شده است ضمن اینکه به دلایل فرهنگی مراقبت از بیماران هم بر عهده زنان است، در این میان زنان میانسال وضعیت به مراتب دشوارتری دارند، چرا که علاوه بر مراقبت از همسر و فرزندان می بایست به پدر و مادر خود که معمولا در این شرایط نیاز به کمک دارند هم رسیدگی کنند و همزمان استرس و اضطراب بیماری عزیزان و اطرافیان را نیز تحمل کنند.

همه این‎‎‎‎‎‎‎‎‎هادر حالی است که تمام دلخوشی‎‎‎‎‎‎‎‎‎های کوچک گذشته از تجمعات مختصر، جشن‎‎‎‎‎‎‎‎ها و میهمانی‎‎‎‎‎‎‎‎هاو دورهمی‎‎‎‎‎‎‎‎ها تا کلاس‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های آموزشی و ورزشی همه و همه برچیده شده‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎اند.

حال در این شرایط بهتر نیست بیشتر مراقب دختران و زنان به خصوص زنان خانه‎‎‎‎‎‎‎‎دارباشیم ؟ بهتر نیست کمی بیشتر به حال خودشان و حال دلشان اهمیت بدهیم ؟

زنان ستون خیمه خانواده هستند،کمک کنیم تا این ستون‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها پابرجا بمانند زندگی کنند و زندگی ببخشند.

لینک کوتاه: khalkhalim.com/aac1d

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: