زبان مادری و زبان دوم و آشنایی با زبان‎‎‎‎‎های محلی و ایضا گویش‎‎‎‎‎‎ها و لهجه‎‎‎‎‎ها هرچه بیشتر غنی‎‎‎‎‎‎‎‎سازی شوند هوش به طرز عجیبی بالا خواهد رفت چرا که به میزانی که آگاهی و دانش توسعه می‎‎‎‎‎‎‎‎یابد بالطبع آبادانی و آسایش دست یافتنی‌تر خواهد بود.

خلخالیم، اخیرا احمد نادری یکی از نمایندگان مجلس که نایب رئیس کمسیون آموزش مجلس است طی اظهاراتی غلط و بی اساس، بجای عمل به وظیفه قانونی خود که دفاع از قانون اساسی است، تفسیر نابجای خود را از قانون مطرح کرده است که جای تأمل دارد. وی گفته است «اجرای اصل 15 قانون اساسی خلاف امنیت ملی است! آموزش زبان‌های محلی در مدارس، زمینه منازعات محلی را فراهم و امنیت ملی و سلامت نظام آموزش را مختل می‌کند........ زبان فارسی، زبان مادری، فرهنگی و تاریخی همه ایرانیان است» !!!

اصل 15 قانون اساسی می گوید:
«زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید به این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.»

وقتی که فلسفه وجودی حضور نمایندگان در خانه ملت به حاشیه می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎رود باید شاهد اتفاقاتی از این دست باشیم که نماینده‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ای بجای اینکه دغدغه‎‎‎‎‎‎‎اش اولویت زندگی ملت که همانا وضعیت معیشت بوده و ایضا دست بکار شدن برای حل بحران اقتصادی باشد در کمال ناباوری دست به بدنه قانون زده و یکی از اصول اساسی قانون را زیر سوال می‎‎‎‎‎‎‎‎برد.

این موضع که اهمیت زبان‎‎‎‎‎‎‎های محلی و اقوام را کم رنگ نموده و برای ایران فقط زبان فارسی را پسندیدن و آموزش زبان‎‎‎‎‎‎‎‎های محلی را در مدارس مخاطره آمیز توصیف کردن دقیقا می‎‎‎‎‎‎‎‎‎تواند از درد عمیق نشانه داشته باشد جز ناآگاه بودن و ناوارد بودن چیز دیگری نمی‎‎‎‎‎توان عنوان کرد!

همه‌ این‌ها یعنی شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت چراکه هرکجا قرار باشد زبان محلی تدریس شود باید محتوا تدوین شود و نخبگان آن زبان محلی وارد عرصه شوند و مهمتر اینکه در سایه زبان محلی فرهنگ و نگرش و آداب و رسوم آن قوم و منطقه جان بگیرد و نتیجتاً آگاهی‎‎‎‎‎‎ها افزون شود.

زبان مادری و زبان دوم و آشنایی با زبان‎‎‎‎‎های محلی و ایضا گویش‎‎‎‎‎‎ها و لهجه‎‎‎‎‎ها هرچه بیشتر غنی‎‎‎‎‎‎‎‎سازی شوند هوش به طرز عجیبی بالا خواهد رفت چرا که به میزانی که آگاهی و دانش توسعه می‎‎‎‎‎‎‎‎یابد بالطبع آبادانی و آسایش دست یافتنی‌تر خواهد بود.

همه می‎‎‎‎‎‎دانیم تنوع فرهنگی در ایران مساوی منابع عظیم تجربیات و در کنار آن دانستن چند زبان در کنار زبان فارسی و پرداختن هدفمند و آکادمیک نشانه برتری ایرانیان خواهد شد. کاش بجای پرداخت عجولانه به مسائل و نگاه نامهربانانه به اقوام طرحی نو درانداخته شود و بستر برای پیشرفت ایران در جمیع جهات فراهم شود.

نویسنده : م فولادی

لینک کوتاه: khalkhalim.com/e61fe

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: