در شرایط جوی معمول و به صورت استاندارد شما می‎‎‎‎‎‎بایست فاصله سه الی چهار ثانیه ای با خودروی جلوی خود داشته باشید که به هنگام رانندگی در زیر بارش باران این عدد به ۵ ثانیه افزایش پیدا می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند.

به گزارش خلخالیم به نقل از پلیس راهور خلخال روزهای آتی شاهد بارندگی‌ها در سطح شهر و جاده‌های مواصلاتی خلخال خواهیم بود. این موضوع لزوم توجه بیشتر در هنگام رانندگی برای افرادی که قصد سفرهای درون شهری و یا برون شهری را دارند می‎‎‎‎‎‎‎طلبند.

همانطور که می‎‎‎‎‎‎‎دانیم دليل عمده افزايش تصادفات رانندگی در روزهای بارانی و برفی، کاهش ضريب اصطکاک لاستيک‎‎‎‎‎‎ها با زمين و همچنين کاهش ديد رانندگان است.

رعايت نکات زير به هنگام رانندگی در روزهای بارانی و برفی به افزايش ايمنی در رانندگی می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎انجامد:

1- هنگام بارندگی دقت بيشتری به خرج دهيد مبادا مناظر زيبا، هوای خوش و بوی نم باران حواستان را از رانندگی پرت کند.

2- از سالم بودن برف پاک کن‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های جلو و عقب خودرو مطمئن باشيد و بسته به شدت باران، سرعت برف پاک کن را تنظيم کنيد.

3- منبع آب شيشه شوی را به طور مرتب کنترل کنيد در يک جاده گل آلود، حتی پس از باران، ماشين‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های جلوي آن را گلی خواهند کرد.

4- مراعات عابران پياده را بکنيد خيابان پر از چاله‎‎‎‎‎‎‎های کوچک و بزرگ است که هنگام باران پر از آب می‎‎‎‎‎‎شوند شرط انصاف اين است که از چاله‎‎‎‎‎ها با احتياط عبور کنيد تا آب گل آلود به عابران نپاشد.

5- هنگام بارندگی حداکثر سرعت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مجاز تعيين شده براي معابر مختلف کاهش می‎‎‎‎‎‎‎‎‎یابد و شما بايد با سرعت کمتری رانندگی کنيد اين احتياط در سرعت، برای وقتی که تازه باران شروع شده هم صادق است يعنی وقتي که تازه زمين تر شده، اصطکاک کاهش می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎یابد به خصوص در اوايل بارندگی به علت مخلوط شدن آلودگی‎‎‎‎‎‎‎های سطحی مانند روغن ماشين و گرد و خاک که به طور معمول روی سطح همه خيابان‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها و جاده‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها هست حتی خطر جدی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎تر نيز می‎‎‎‎‎‎‎‎باشد.

6- اگر هنگام بارش باران مجبور به گرفتن ترمز شديدی شديد چند بار به طور پيايی پا را روی ترمز فشار دهيد با اين کار از ليز خوردن ماشين جلوگيری خواهيد کرد البته رانندگان ماشين‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎هایی که به ترمز ABS مجهزند خيالشان از اين بابت راحت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎تر است زيرا اين ترمزها برای ليز نخوردن در چنين شرايطی طراحی شده‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎اند.

7- شايد اين سوال پيش بيايد که هنگام سر خوردن، چگونه خودرو را متوقف کنيم؟ بهترين کار، اين است که اعتمادبه نفس داشته و به خود مسلط باشيد، از ترمز کردن بپرهيزيد زيرا ضربه زدن به ترمز در روی سطح لغزنده چرخ‎‎‎‎‎‎‎ها را قفل می‎‎‎‎‎‎‎‎کند و باعث لغزش و سرخوردن بيشتر می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود بايد در جهتی حرکت کنيد که قسمت عقب خودرو سر می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎خورد (فرمان را به همان طرف بچرخانيد) و هر زمان خودرو به حالت مستقيم درآمد، در جهت دلخواه خود حرکت کنيد خيلی آهسته روی ترمز فشار دهيد تا از سرعت خودرو کاسته شود يا آرام روی گاز فشار دهيد تا خودرو به حرکت خود ادامه دهد.

8- از سبقت گرفتن بپرهيزيد چرخاندن فرمان به مقدار زياد، ضربه‎‎‎‎‎‎‎ای به عقب خودرو می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎زند که موجب سر خوردن آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و خودرو در جهت عکس حرکت برمی‎‎‎‎‎‎‎‎گردد در عين حال، خودرو را در دنده نگه داريد و از خلاص کردن آن بپرهيزيد، زيرا در اين حالت به کم شدن سرعت کمک می‎‎‎‎‎‎‎کند و حداکثر کنترل را به راننده می‎‎‎‎‎‎دهد.

9- از برداشتن پای خود از روی گاز به طور ناگهانی خودداری کنيد و پدال گاز را به طور متعادل نگه داريد تا از سرخوردن خودرو در اين وضعيت جلوگيری کنيد. هنگامی هم که خودرو «بکسوات» کرد از گاز دادن‎‎‎‎‎‎‎های بی مورد و چرخاندن سريع چرخ‎‎‎‎‎‎‎ها خودداری کنيد زيرا اين عمل علاوه بر اين که نتيجه مثبتی ندارد خودرو را نيز عميق‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎تر و کامل‎‎‎‎‎‎‎تر در گل و لای فرو می‌‌‌‌‌‌‌برد.

10- در شرایط جوی معمول و به صورت استاندارد شما میبایست فاصله سه الی چهار ثانیه‎‎‎‎‎‎ای با خودروی جلوی خود داشته باشید که به هنگام رانندگی در زیر بارش باران این عدد به ۵ ثانیه افزایش پیدا می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند با این کار علاوه بر داشتن زمان کافی برای عکس العمل در جاده لغزنده از پاشیده شدن آب جاده بر روی خودروی شما هم که موجب حادثه می‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود جلوگیری به عمل می‎‎‎‎‎‎‎‎آید.

پلیس راهور فرماندهی انتظامی شهرستان خلخال

لینک کوتاه: khalkhalim.com/d0e5d

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: