اعتیاد یک بیماری مزمن و پیش رونده است بیماری اعتیاد نوعی ارتباط تسکین دهنده با یک ماده مخدر تاثیرگذار بر ذهن و رفتاری است که معتادان در برابر آن قدرت تصمیم گیری و کنترل خود را از دست می دهند

بیشترین طیف گرایش به مواد مخدر را جوانان تشکیل می دهند که برای جامعه و خانواده نگران کننده است و از سوی دیگر شبکه های قاچاق و سوداگران مرگ دام اعتیاد را در همه جا گسترانده اند

رئیس نظام پزشکی خلخال در این باره به خبرنگار خلخالیم گفت: حدود 60 درصد زندانیان مستقیم و یا غیر مستقیم با مواد مخدر و مواد اعتیاد آور از جمله مخدرها، آرام بخش ها، محرک‌ها و توهم‌زاها درارتباط هستند.

دکتر غلامرضا غفاری افزود: اکثریت مخدر ها موجب آسیب‌های جدی جسمی، روحی و روانی می‌شوند و نوجوانان و جوانان آسیب پذیرترین قشر جامعه هستند.

وی تصریح کرد: یکی از خطرناترین عوارض مواد مخدر، تخریب ساختار مغز انسان بوده و بیماری هایی از جمله فشار خون، بیماری‌های قلبی، سرطان و از نظر تاثیرات روحی افسردگی بدخلقی و در نهایت خودکشی را به دنبال دارد.

غفاری، پزشک درمانگر اعتیاد در خلخال اضافه کرد: نهاد خانواده و والدین موثرترین عامل پیشگیری هستند و باید اطلاعات کافی درباره مواد مخدر را کسب کنند.

وی توصیه هایی را به والدین جهت پیشگیری از اعتیاد فرزندان کرد و گفت : والدین با گوش کردن به حرف های فرزندان، عدم تحمیل عقاید، الگوی مناسب برای فرزندان، گذاشتن وقت بیشتر برای آنان، می‌توانند در پیشگیری‌‌ها سهم عمده‌ای داشته باشند.

رئیس نظام پزشکی خلخال گفت: جوانان باید خود به فکر آینده خود بوده، در انتخاب دوست خود دقت کنند؛ انجام ورزش و تفریحات سالم، دوست بودن با والدین و پرداختن به معنویات می‌تواند جوانان را در برابر اعتیاد خانمانسوز بیمه کنند.

غفاری افزود: به دلیل وابستگی شدید جسمانی و روحی روانی معتادان در دوران بیماری، در صورت فراموشی آنها پس از دوره بهبودی امکان بازگشت به سمت اعتیاد بالاست لذا با استقبال و بکار گیری از بهبود یافتگان در مشاغل و امور اجتماعی و کمک به فراموشی اعتیاد، می‌توان امید به زندگی را به آنها بازگرداند.

وی اضافه کرد: داروهای ترک اعتیاد از طرف وزارت بهداشت در اختیار مراکز درمان سوء مصرف مواد قرار داده می شود تا با نظارت کامل پزشکی مبادرت به درمان معتادان نمایند.

در پایان وی از سهولت تهیه مواد مخدر در بین جوانان ابراز نگرانی کرده و افزود: تهیه مواد مخدر متاسفانه به کمتر از ده دقیقه رسیده است و پراکندگی گسترده ای پیدا کرده و سوداگران مواد مخدر در هر مکانی ممکن است مبادرت به پخش کنند؛ مردم باید آگاه باشند و مراتب را به ارگان های مربوطه اطلاع دهند.

 

خبرنگار: محمدعلی کریمی

انتشار: مسعود شیرعلی‌پور

 لینک کوتاه : khalkhalim.com/fa79d

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: