با توجه به افزایش روزافزون جمعیت سالمند منطقه راه‌اندازی مراکز نگهداری سالمندان برای افزایش مراقبت‌های دوران پیری در خلخال ضرورت دارد.

به گزارش خلخالیم به نقل از ایرنا، معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و رییس مرکز بهداشت خلخال از افزایش جمعیت سالمندی در این شهرستان خبر داد.

پرویز وکیلی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  افزود: در نیمه اول سال جاری جمعیت سالمند خلخال ۱۴ هزار و ۹۲۵ نفر و حدود ۱۸ درصد از کل جمعیت این شهرستان است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۳۰ این نسبت به ۳۵  تا ۴۰ درصد کل جمعیت شهرستان برسد.

او اظهارداشت: روستای خمس واقع در بخش مرکزی این شهرستان با ۴۰ درصد جمعیت سالمند پیرترین روستای این شهرستان است.

او افزود: برغم روند رو به رشد جمعیت سالمند ، شهرستان خلخال فاقد سرا و مراکز نگهداری سالمندان است.

وی گفت: غنای فرهنگ نگهداری از والدین سالخورده از سوی فرزندان از جمله عوامل نبود مراکز نگهداری سالمندان است، ولی با توجه به افزایش روزافزون جمعیت سالمند منطقه راه‌اندازی مراکز نگهداری سالمندان برای افزایش مراقبت‌های دوران پیری در خلخال ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه انواع بیماری‌های روحی و روانی از جمله افسردگی بلحاظ زندگی فردی و تنها زیستن جمعیت سالخورده این شهرستان را تهدید می‌کند، اظهارداشت: بخشی از جمعیت روستایی خلخال و جمعیت شهری این شهرستان سالمند بوده و نیازمند مراقبت‌های ویژه دوران پیری و کهنسالی هستند.

وی به افزایش امید به زندگی در این منطقه اشاره کرد و گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی میانگین عمر و امید به زندگی ۵۴ سال در این شهرستان بود ولی با ارتقای سطح خدمات بهداشتی و درمانی این میزان به ۷۴ سال رسیده است.

او ترویج فرهنگ تک‌فرزندی در این شهرستان را بحرانی بزرگ برای افزایش جمعیت سالمند ذکر کرد و افزود: پرهیز زوجین جوان از فرزندآوری و افزایش رغبت خانواده‌ها برای داشتن یک فرزند بدلیل وجود مشکلات اقتصادی در کنار روند روبه رشد مهاجرت نیروی جوان و کارآفرین جویای کار از این منطقه به مناطق دیگر کشور به علت فراهم نبودن زمینه کار از جمله عوامل دخیل در افزایش جمعیت سالمند شهری و روستایی می‌باشد.

وی همچنین اظهارداشت: در سالیان دور میانگین تعداد فرزندان خانواده‌ها در کشور به هفت نفر و بیشتر می‌رسید ولی در حال حاضر این میزان به ۱.۸ فرزند برای هر خانواده کاهش یافته و میانگین فرزندآوری بانوان ۱۰ تا ۴۹ سال در خلخال به ۱.۵ درصد کاهش یافته است.

او گفت: در جامعه امروزی بیشتر جوانان با مشکل بیکاری مواجه هستند و این در حالی است که با وضعیت هرم جمعیتی منطقه آینده شهرستان با مشکل کمبود نیروی کار مواجه خواهد شد.

وی با اشاره به تاثیر افزایش جمعیت سالمند بر روند توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه اظهارکرد: بیش از ۵۰ درصد از تخت‌های بیمارستان در اشغال افراد سالخورده و سالمند قرار گرفته و این مهم بار مالی سنگینی را بر دوش دولت تحمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه در نیمه اول امسال بیش از ۴۰ درصد از جمعیت سالمند خلخال از خدمات بهداشتی و مراقبتی بهره‌مند شده‌اند، از ادامه این روند در طول سال و همچنین اجرای برنامه‌های مختلف برای مراقبت از سلامت سالمندان این شهرستان بویژه مراقبت‌های ویژه مقابله با کرونا خبرداد.

وی گفت: دسترسی عادلانه و آسان سالمندان به خدمات شهروندی از جمله مناسب‌سازی اماکن دولتی و عمومی برای تسهیل در تردد سالخوردگان همراه با برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های شاد و نشاط‌آور در سال برای جمعیت سالمند انتظار دستگاه بهداشت و درمان خلخال از سایر دستگاه‌های اجرایی عضو شورای سالمندان این شهرستان است.

اول اکتبر برابر با ۱۰ مهر روز جهانی سالمند اعلام شده و هفته ملی سالمندان امسال با شعار "کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان" از ۷ تا ۱۳ مهرماه  در کشور برگزار می‌شود.

لینک کوتاه: khalkhalim.com/f0f94

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

نظرات (1)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
This comment was minimized by the moderator on the site

مگه دختر بچه ۱۰ ساله هم بانو حساب میشه و قراره بچه دار بشه
این گفته از معاون بهداشتی یک دانشکده پزشکی بعید هست

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: