رییس اداره اوقاف و امور خیریه خلخال گفت: در راستای بهره‌مندی همه آحاد جامعه از خیرات و برکات سنت حسنه وقف ، فرهنگ وقف مشارکتی در بین مردم ترویج می‌شود.

به گزارش خلخالیم، حجت‌الاسلام مهدی فاتحی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  افزود: بر خلاف روال گذشته که وقف در محورهای محدود با نیات خیرین صورت می‌گرفت، جامعه امروزی بیش از هر زمان دیگر نیازمند توسعه وقف مشارکتی برای بهره‌مندی آحاد مختلف جامعه از ثمرات این نوع وقف است.

رییس اداره اوقاف وامور خیریه خلخال اظهارداشت: وقف مشارکتی عرصه‌ای است که در آن امکان ایجاد موقوفه‌های جمعی و اشتراکی با مشارکت همه افراد جامعه با هر سطح درآمدی فراهم می‌شود و فراگیر شدن آن می‌تواند گره خیلی از مشکلات را در جامعه باز کند.

او با بیان اینکه در گذشته بیشترین سمت و سوی وقف بر محور احداث حسینیه ، مسجد و اماکن مذهبی استوار بود، گفت: جامعه امروزی به حدکافی از نعمت این اماکن برخودار است و تامین معیشت نیازمندان جامعه ،کمک به ادامه تحصیل دانش‌آموزان بی‌بضاعت مالی ،تهیه جهیزیه برای نوعروسان خانواده‌های بی بضاعت و کمک به درمان بیماران خاص بخش از اهداف مختلف توسعه فرهنگ وقف مشارکتی است.

وی همچنین افزود: به طور معمول در حوزه وقف برای امور عام‌المنفعه مرسوم شده که افراد متمکن به صورت انفرادی بخشی از مال و یا داشته‌های خود را برای امور خاصی وقف می‌کنند در حالی که با انجام وقف مشارکتی، وقف برای همه اقشار جامعه با هر وضعیت اقتصادی و هر سطح در آمدی فراهم می‌شود.

او با بیان اینکه هدف اصلی اوقاف عمل به نیات واقفین است و در حال حاضر بیشترین موقوفات خلخال در بخش برگزاری ایام عزاداری ماه محرم وقف شده و نیات خیرین هر سال برای انجام این مراسم انجام می‌شود، اظهارداشت: در وقف مشارکتی تعداد زیادی واقف بر موضوعی واحد، با یک وقف‌نامه مشترک،وقف می‌کنند.

وی گفت: برغم محدودیت‌های ناشی از کرونا در جامعه  وسایه آن بر فعالیت‌های مذهبی ، شیوع کرونا کمترین تاثیر منفی بر فعالیت‌های فرهنگی امامزادگان و بقاع متبرکه خلخال را داشته و با مدیریت مناسب اعضای هیات امنای این اماکن مذهبی فعالیت‌های مناسب انجام شده است.

او تشریح کرد: این امر در خصوص اجرا ، ادامه و تکمیل پروژه‌های عمرانی اوقاف نیز صادق بوده و همه پروژه‌های نوسازی، بازسازی و بهسازی امامزدگان و بقاع متبرکه این شهرستان در ایام کرونایی جامعه فعال بوده است.

لینک کوتاه: khalkhalim.com/ea61f

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: