اگر بر این باور هستیم که اولویت اصلی توسعه خلخال صنعت گردشگری است، باید قبول کنیم که توسعه صنعت گردشگری بدون حمایت‌های جدی و عملی مسئولان، و آگاهی و مشارکت مردم امکان پذیر نیست.

خلخالیم، جواد فرامرزی/ بارها و بارها در خصوص لزوم تمرکز و حمایت بیشتر صنعت گردشگری شهرستان خلخال گفته‌ایم و شنیده‌ایم لیکن جای هیچ شبهه‌ای نیست که تنگناهای گوناگونی بر سر راه صنعت گردشگری این شهرستان وجود دارد که خلخال را از جایگاه واقعی گردشگری که می‌توانست داشته باشد، بسیار دور کرده است.

درحالی که واژه گردشگری تداعی کننده رونق اقتصادی و توسعه اجتماعی است لیکن مشاهدات عینی در شهرستان خلخال ذهن را متوجه این مسئله می‌کند که تقریبا هیچ یک از مسئولین شهرستان نه تنها قدم مثبتی در جهت ارتقاء صنعت توریسم که به عنوان پربازده ترین صنعت خدماتی در دنیاست برنداشته اند بلکه مسئولین متولی این حوزه فاقد دانش و توان لازم برای چنین امری هستند.

هیچ گاه بدون عزم و توجه به حل مشکلات این صنعت و نیز عدم مشارکت دادن مردم و ارائه آموزش‌های لازم، صنعت گردشگری توسعه نیافته است و نخواهد یافت.

یکی از راهکارهایی که می‌توان مشارکت آگاهانه مردم را در پیش‌برد اهداف توسعه این صنعت بالا برد، آموزش علمی و ایجاد کارگاههای تخصصی در زمینه های مرتبط با جذب توریست است؛ به طور مثال در همسایگی ما، اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان تالش در طول سال کارگاههای مختلفی برای آموزش فعالان این صنعت در تمام شهرها، حتی شهرها و روستاهای کوچک تالش برگزار می‌نماید که نقش این کارگاههای آموزشی در زمینه سازی و توسعه گردشگری بسیار کارساز و مفید بوده است بطوریکه هر روز شاهد پیشرفت این صنعت مهم و کارآفرین در تمام مناطق شهرستان تالش می‌باشیم.

کارگاهای مختلفی از جمله:
_طریقه ایجاد کسب و کارهای مرتبط در فضای مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام
_مهارتهای رفتاری همچون نحوه مواجهه و برخورد با مسافران و گردشگران
_ایجاد مراکز اقامتی و بومگردی در شهرها و روستاهای منطقه
_آشنایی با پتانسیل های منطقه و تاثیر آن بر اقتصاد محلی و ...

اما متاسفانه تا کنون شاهد ایجاد چنین کارگاه‌هایی از سوی مسئولین اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان نبوده ایم و کسب و کارهای مرتبط با این صنعت در شهرستان خلخال بر خلاف سایر شهرستان های منطقه و حتی استان، هر روز کوچک و کوچک تر می‌شود و در جذب گردشگر برای شهرستان خلخال موفق نبوده‌ایم.

وقتی صحبت از توسعه گردشگری می‌کنیم، صرفا منظور ما اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیست و علاوه بر این اداره بعنوان سازمان اصلی و متولی که نقش هماهنگ کننده را نیز باید بازی کند، همه ارگان‌ها و نهادها از فرمانداری، شهرداری، اصناف گرفته تا حتی اداره جهاد کشاورزی در جهت تقویت زیرساخت‌های باغداری با هدف توسعه کشاورزی توریستی باید یک دل و همصدا شوند تا صنعت گردشگری در خلخال بتواند به سوددهی و تأثیر گذاری برای همه افراد جامعه تبدیل شود. حتی اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای لازم است در این مورد نقش خود را به خوبی ایفا کرده از نصب تابلوهای راه و راهنمایی دقیق و درست مسافران گرفته تا اصلاح وضعیت راهها لازم است که شرایط به سمت توسعه صنعت گردشگری پیش برود. بعنوان یک مثال کاملا ملموس، وضعیت جاده توریستی اسالم خلخال به‌عنوان مهمترین برند گردشگری منطقه بسیار نامناسب است و با توجه به این واقعیت که دلیل انتخاب خلخال برای مقصد گردشگری اکثر گردشگران، جاده اسالم خلخال می‌باشد، با این اوضاع نمی‌توان انتظار داشت گردشگران از این انتخاب رضایت داشته باشند و عدم رضایت گردشگر به معنی محروم ماندن مردم از مزایای بی‌شمار ورود گردشگر و در نهایت کندی و تاخیر در فرآیند توسعه منطقه است. شاید برخی ها ادعا کنند که وضعیت این جاده در حوزه استان گیلان نامناسب است ولی این چیزی از مسئولیت‌های مسئولین علی الخصوص نماینده و فرماندار خلخال کم نمی کند. چرا که تعامل مسئولین ارشد بین دو استان گیلان و اردبیل نیز باید در این بین تاثیر گذاری خود را نشان دهد و این جاده را بعنوان یک برند معروف گردشگری منطقه سر و سامان دهد. و در این بین انتظار می‌رود نماینده مردم خلخال و کوثر در کنار شکایت از تاخیر پروازهای فرودگاه اردبیل، از وضعیت اسفناک جاده خلخال- اسالم نیز به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت ارسال نماید.

سخن پایانی اینکه اخیرا شاهد اقدامات بسیار خوبی در اجرای برخی زیرساخت‌های گردشگری از سوی بخش خصوصی هستیم و امید می‌رود مسئولین و متولیان دولتی صنعت گردشگری دست از گفتار درمانی و وعده وعیدهای دهن پر کن بردارند و اقدامات عملی و تأثیر گذار را در دستور کار خود قرار دهند و از زیرمجموعه‌های خود نیز کار بخواهند. چنانچه مسئولان دلسوزی لازم را نداشته باشند و اقدامی نکنند قطعا در این زمینه رشد و توسعه نخواهد داشت و خلخال جایگاه جذب گردشگر را از دست داده و از سایر شهرستان های منطقه عقب تر خواهد ماند.

یادداشت : جواد فرامرزی
انتشار : مسعود شیرعلی‌پور

لینک کوتاه: khalkhalim.com/aa099

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: