هفته گذشته نمایشگاه بین المللی تهران میزبان صنعت گردشگری بود و تمامی استان‌ها در آن حضور پر رنگ و گسترده‌ای داشتند، از جمله استان اردبیل؛ ولی با نهایت تأسف شهرستان خلخال جایگاهی در غرفه استان اردبیل نداشت؛ چرا ؟؟؟

مدت زمان لازم برای مطالعه این مطلب، 5 دقیقه

خلخالیم، مسعود شیرعلی‌پور / اولین باری نیست که شاهد چنین اتفاقات نامبارکی هستیم و متاسفانه طی سال‌های گذشته هم شاهد چنین رویه‌هایی بوده‌ایم، با این حال همه اینها را می‌توان ماحصل اتفاقاتی دانست که ریشه در برخی مسائل ریز و درشت دارد و یک شبه به وقوع نپیوسته است.

شعار استان اردیبل در نمایشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امسال، «اردبیل 2023» بود و این یعنی استان اردبیل برنامه ویژه‌ای برای گردشگری کلان و میزبانی از گردشگران در سال 2023 میلادی خواهد شد. شعاری که به تقلید از سایر استان‌ها مثل «تبریز 2018» یا «تهران 2020»، نامگذاری شده است و مصرف تبلیغاتی داشته و عملا کمکی به رونق گردشگری استان اردبیل نخواهد داشت، چرا که این شعار زمانی می‌تواند به حقیقت بپیوندد و محقق شود که مسئولین حوزه گردشگری استان اردبیل نگاه جامع و فارغ از تبعیض و چندگانگی به کل استان اردبیل و زیرساخت‌های گردشگری جای‌جای این استان زرخیز داشته باشند و صرفاً با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمی‌شود!

بسیاری از شهروندان خلخالی وقتی در نمایشگاه گردشگری امسال حضور یافتند هیچ اثری از خلخال در غرفه‌های استان اردبیل ندیدند و ظاهرا سهم خلخال از غرفه استان اردبیل بنر و تصویری از پل معلق نیمه تمام ازنو بود!

این حد از بی توجهی و نادیده گرفتن یکی از مناطق بکر و طبیعی استان و کشور که همه ساله میزبان خیل عظیم طبیعت گردان از سراسر کشور و حتی سایر کشورهای دنیاست، جای تعجب و تأسف دارد و سئوالات زیادی را در ذهن شهروندان خلخالی ایجاد می‌کند. سئوالاتی که یک شبه به ذهن شهروندان خلخالی خطور نکرده و ماحصل سلسله اتفاقات و رفتارهای مشابهی است که در طی سال‌های سال شاهد آن بوده‌اند و در برهه های مختلف آزارشان داده است.

چرا متولیان گردشگری مرکز استان جاذبه های گردشگری و صنایع دستی خلخال و کیوی را نادیده گرفته و اهتمام جدی در توسعه زیرساخت‌های گردشگری این مناطق ندارند؟ و در بزنگاه‌های تبلیغاتی همچون نمایشگاه‌های سراسری بی تفاوت از کنار نام خلخال و کیوی می گذرند؟ و تا کی قرار است این رویه تداوم داشته باشد؟

چرا مسئولین مرکز استان فکر می‌کنند گردشگری فقط در آب‌های معدنی خلاصه می‌شود؟ و چرا باید تمام مسیرهای گردشگری به مرکز استان ختم شود؟ مگر نه این است که توسعه مرکز و کل استان در گرو توسعه تک‌تک شهرستان‌های استان است؟ پس چرا در عمل به این بدیهیات عمل نمی‌شود؟

چرا به پتانیسل عظیم ورودی گردشگر از مبادی جنوبی استان همچون جاده خلخال اسالم بعنوان یکی از معروف ترین برندهای گردشگری و جاده خلخال ماسوله توجهی نمی‌شود؟

برای فعالان حوزه گردشگری در خلخال جای سئوال است که بعد از گذشت چندین سال و سرمایه گذاری کلان در این حوزه، چرا برای حضور در چنین نمایشگاه‌هایی، اطلاع رسانی مناسبی از سوی مسئولین مرکز استان انجام نمی‌شود؟ و ماحصل سال‌ها زحمت و تلاش این عزیزان نادیده گرفته می‌شود؟

و سئوالات زیادی که فرصت مفصل تری را می‌طلبد. ...

و اما موضوعات دیگری است که لازم است از مسئولین خود شهرستان خلخال بپرسیم و چه بسا برخی گلایه‌های ما ناشی از کم کاری و عدم برنامه ریزی از سوی مسئولین و متولیان داخل شهرستان و کوتاهی از خود ما اهالی خلخال باشد و اگر بخواهیم منصفانه رفتار کنیم و یک تنه به قاضی نرویم باید به این سئوالات هم بپردازیم.

چرا ما هنوز در ایجاد ابتدایی ترین ریزساخت‌های گردشگری عاجز مانده‌ایم؟ و چرا بعد از گذشت چندین سال که ادعا میکنیم اولویت توسعه خلخال صنعت گردشگری است، در این زمینه جدیت لازم را نداریم و تصمیمات کلان ما در تعارض با ادعاهای ماست؟ و حتی مسئولین و شهروندان ما هم نگرش و رفتارهای نادرست و بعضاً متضادی نسبت به این صنعت دارند؟

طبیعت بکر، شرایط اقلیمی جغرافیایی و محیط زیست خلخال بزرگترین قابلیت را برای تبدیل شدن خلخال به منطقه «گردشگری طبیعت» و «گردشگری سلامت» دارد و از این منظر بسیار مستعد است. پس چرا طرح‌های مورد پیگیری برخی دولت‌مردان و سیاسمتدارن در راستای تخریب محیط زیست و طبیعت خلخال است؟ صنایعی همچون کارخانه سیمان، معادن، سنگ شکن و ماسه شویی‌هایی ‌که برخی بدون ضوابط و ملاحظات زیست محیطی در منطقه ایجاد شده‌اند و تنها دارایی و موهبت خدادادی خلخال را تهدید می‌کنند.

چرا با وجود اینکه ادعا داریم منطقه ما انسان‌های تحصیل کرده و باسواد زیاد دارد، هنوز خودمان هم نمی‌دانیم که چه میخواهیم و چرا سند جامع و چشم اندازی برای توسعه منطقه نداریم؟ مگر می‌شود بدون برنامه و هدف و اراده، توسعه پیدا کرد؟ چرا انتظار داریم هیچ کاری نکنیم و توسعه پیدا کنیم؟ مگر توسعه شانسی و اتفاقی روی می‌دهد؟ چرا انتظار داریم که هیچ نکاریم و محصول برداشت کنیم؟

سخن پایانی

تا زمانی که خودمان هم نمی دانیم چه میخواهیم و تا زمانی که سند توسعه منطقه خلخال با در نظر گرفتن جمیع جهات، پتانسیل‌ها و واقعیت‌های موجود، نگارش، مصوب و به مرحله اجرا نرسد نمی توانیم انتظار داشته باشیم منطقه رنگ توسعه و پیشرفت را ببیند و از مسئولین استانی هم نمی توانیم انتظار داشته باشیم که بهتر از خودمان برای ما چشم انداز آینده را ترسیم کنند و همه اینها میسر نخواهد شد مگر اینکه در مدیریت کلان شهرستان ثبات داشته باشیم و ساز و کاری مهیا شود که هر شخصی که مدیریت کلان منطقه را بر عهده می‌گیرد، موظف باشد صرفاً در راستای سند توسعه و اولویت‌های اصلی توسعه منطقه گام بردارد و بیراهه نرود.

نمایشگاه اخیر گردشگری تهران و عدم حضور خلخال در آن، یک نمونه از نمود واقعی نداشتن برنامه و هدف در مدیریت داخل شهرستان و عدم تعامل با مرکز استان است که قطعاً این وسط خود اهالی خلخال و مخصوصاً فعالان صنعت گردشگری از آن متضرر می‌شوند. نمایشگاهی که حتی بسیاری از شهرداری‌های برخی شهرها هم در آن حضور فعال داشتند!

گذشته ها گذشته است ولی برای اینکه از قافله عقب نمانیم، ناگزیر هستیم که برای آینده منطقه برنامه داشته باشیم! همین امروز باید به خودمان بیاییم که فردا دیر است!

 

تصاویری از نمایشگاه بین المللی تهران که هفته گذشته برگزار شد:

عکاس : جواد مؤذنی

 

http://up.khalkhalim.com/uploads/164458872358542.jpg

 

http://up.khalkhalim.com/uploads/164458872363483.jpg

 

http://up.khalkhalim.com/uploads/164458872367674.jpg

 

http://up.khalkhalim.com/uploads/164458872372245.jpg

 

http://up.khalkhalim.com/uploads/164458872376536.jpg

 

http://up.khalkhalim.com/uploads/164458872379217.jpg

لینک کوتاه: khalkhalim.com/cb9e9

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: