اخبار بخش خورش رستم شهرستان خلخال

یکی از فاکتورهای مهم رشد و توسعه در هر منطقه میزان بهره‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎مندی از راه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ارتباطی آن است.

خلخالیم / سید فیروز یعقوبی هشجین، به هر اندازه که این مناطق از این شریان‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های حیاتی البته با استانداردهای لازم بهره‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎مند باشند به همان اندازه نیز می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانند به توسعه همه جانبه نیز نائل آیند قریب به چهل و پنج سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎گذرد اما منطقه خورش‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎رستم (هشجین ) همچنان واژه نامانوس محرومیت را با خود به یدک می‎‎‎‎‎‎‎‎‎کشد.

 شاید یکی از عمده‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ترین  دلایل که  باعث شده است این منطقه سرشار از پتانسیل‎‎‎‎‎‎‎‎های رنگارنگ نتواند از آثار این واژه رهایی یابد ضعف زیر ساخت‎‎‎‎‎‎‎‎‎های آن خصوصا راه‎‎‎‎‎‎‎های ارتباطی است.

راه‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ارتباطی هر منطقه بعنوان یکی از اساسی‎‎‎‎‎‎‎‎ترین زیر ساخت‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها نقش زیادی در توسعه یافتگی دارند بطوریکه این مسئله مورد توافق اکثر صاحبنظران توسعه  می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎باشد.

 راه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ارتباطی سایر عوامل توسعه را  نیز تحت تاثیر قرار می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎دهند مانند تاثیر راه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ارتباطی بر توسعه علمی، توسعه صنعت توریسم، توسعه بهداشت و درمان، توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری است.

منطقه خورش‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎رستم از ظرفیت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ارزشمندی بالقوه در زمینه کشاورزی، گردشگری (20درصد روستاهای هدف گردشکری استان اردبیل در منطقه خورش‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎رستم واقع شده) و ... بهره‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎مند است اما ضعف زیرساخت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها  بویژه نبود راه ارتباطی مناسب عامل مهمی برای ممانعت از بالفعل شدن این ظرفیت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها مبدل شده است ظرفیت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎هایی که شاید تنها راه خلاصی منطقه خورش‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎رستم  از چنگال این محرومیت که سالهاست با آن همنشین شده است.

یکی از راه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های اصلی که می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانست در توسعه و آبادانی منطقه  خورش‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎رستم نقش اساسی داشته باشد جاده برندق به طارم  بود که بیش  از 45 سال هست با توجه به اینکه اکثر ابنیه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های آن نیز احداث شده بود که امید می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎رفت این جاده برای استان اردبیل و  پمنطقه خلخال و کوثر و منطقه خورش‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎رستم یک جاده امن و اصلی باشد متاسفانه به حال خود رها شد و با  جایگزین کردن جاده کلور درام که سال‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های متمادی هست با صرف هزینه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های هنگفت ره به جای هم نبرده و معلوم هم نیست که آیا به سرانجام خواهد رسید یا نه؟

در حالیکه با صرف یک دهم اعتبار جاده کلور درام این مسیر برندق - درام الان به بهره‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎برداری رسیده بود ولی متاسفانه بنا به دلایلی که هیچ وقت گفته نشد این جاده به کلی به فراموشی سپرده شده است، جاده ارتباطی دیگر منطقه خورش‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎رستم، جاده 13 کیلومتر هشجین قزل‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎اوزن می‎‎‎‎‎‎‎‎‎باشد که گویا مثل نامش به نحس تبدیل شده و هیچ یکی از دولت‎‎‎‎‎‎‎ها توان اتمام این جاده را ندارد.

جاده پر خیر و برکت که بیش از 4، 5 نماینده را به مجلس فرستاده و چندین فرماندار و استاندار و  امام جمعه را به خود دیده و هر کدام از این عزیزان در محافل و مجالس رسمی و غیر رسمی  نام  این جاده  را  نقل و نبات سخنان خودشان قرار داده ولی همچنان این جاده گویا قرار نیست به این زودی به سرانجام برسد صدها کیلومتر پ جاده چهارباند و دو بانده بعد از شروع  این  13 کیلومتر در  استان  اردبیل  شروع و به بهره‎‎‎‎‎‎‎‎‎برداری رسیده است.

 ولی همچنان این جاده که بیش از 60 روستا از این مسیر به مرکز استان و کشور ارتباط  می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎دهد اعتبار کافی ندارد و در  سال گذشته 5 کیلومتر از این مسیر احداث و آسفالت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ریزی شد و دو  سه کیلومتر نیز آماده آسفالت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ریزی  شده بود که تعلل بیش از حد در آسفالت آن متاسفانه این دو سه کیلومتری آماده آسفالت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ریزی  نیز در حال از بین رفتن ‎‎‎‎‎‎‎‎می‎‎‎‎‎‎‎باشد. 

و فاز دوم این مسیر نیز به پیمانکار داده شده که حرکت لاک پشتی این شرکت (شاید به دلیل نبود اعتبار کافی) دورنمای امید بخشی از این پروژه متصور نمی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود و باعث ناراحتی و  نارضایتی شدید مردم و رانندگان عبوری این مسیر شده و با مراجعه مکرر به دفتر روزنامه خواستار انعکاس وضعیت این مسیر به مسئولین شده‎‎‎‎‎‎‎‎‎امد مردمی که در طول این فصول زیبا با  مراجعه به منطقه و استفاده از طبیعت بکر و زیبا و خدادادی این دیار خوش منظر گذر می‎‎‎‎‎‎‎‎کنند ولی با عبور سخت از این مسیر با اندوه و پیشیمانی همراه می‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود و با بازگشت به مقصد از عبور مجدد خود از این مسیر منصرف می‎‎‎‎‎‎‎‎‎شوند. 
 
لذا  مردم  منطقه خورش  رستم عاجزانه از مسئولین اجرایی استان و نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی می‎‎‎‎‎‎‎خواهند که نه به خاطر مردم به خاطر رضای خدا که فردای  قیامت هر یک از این عزیزان باید جوابگوی ثانیه به ثانیه مدت مسئولیت خودش در پیشگاه خداوند خواهند  شد برای همیشه قضیه این 13 کیلومتر را یکسره  کنند و با تخصیص اعتبار کافی در کمترین زمان ممکن این جاده حیاتی منطقه خورش  رستم را به  تمام برسانند.


سید فیروز یعقوبی هشجین فعال رسانه ای استان اردبیل

لینک کوتاه: khalkhalim.com/c4572

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: