جهان در حال گسترش و توسعه است و امکانات زیرساختی هر روز در حال به‌روز شدن هستند. یکی از ابزارهای ارتباطی زیرساختی که این روزها در تمامی شهرهای کشور در حال اجرا و پیاده‌سازی است، فیبر نوری است.

به گزارش خلخالیم، دیروز مصادف بود با روز جهانی فیبر نوری و بی مناسبت نیست که همزمان با انتشار آمار پیاده‌سازی فیبر نوری در سایر شهرهای استان، از مسئولین خلخال نیز بخواهیم که اجرای فیبر نوری در خلخال را به جد پیگیری نموده و همه سازمان‌ها و ارگان‌های متولی، در این زمینه با مخابرات همکاری نمایند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که اعتبارات مناسبی جهت پیاده‌سازی فیبر نوری به استان اردبیل اختصاص یافته است و در حال حاضر فیبر نوری در برخی شهرهای استان اردبیل اجرا شده است و در برخی دیگر از شهرها نیز در حال اجراست ولی با وجود اراده مخابرات استان جهت اجرای فیبر نوری در شهر خلخال، مسئولین خلخال همکاری مناسبی جهت اجرای آن ندارند و ظاهراً قصدی برای انجام آن ندارند.

همچنانکه جاده‌ها بعنوان بستر ارتباط فیزیکی و پست‌های فشار قوی برق بعنوان زیرساخت تأمین برق صنایع بزرگ و کارخانجات مادر لازم و ضروری هستند، فیبر نوری نیز بعنوان یکی از بسترها و زیرساخت‌های ارتباطات سریع، نیاز امروز و آینده اهالی شهر است و هر روز تأخیر در پیاده‌سازی آن، دمیدن روزافزون محرومیت بر پیکره زیرساختی شهر خلخال محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد تنها دلیل عدم همکاری برخی مسئولین شهرستان را می‌توان بی اطلاعی این عزیزان از اهمیت این بستر ارتباطی دانست و لازم است دوستان به این نکته توجه کنند که ارتقاء بسترهای ارتباطی، خود را در تمامی شعون زندگی مردم اعم از تلفن، مخابرات، اینترنت، زیرساخت‌های ارتباطی بانک‌ها و سایر صنایع نشان خواهد داشت و بر ارتقاء کیفیت زندگی مردم شهر تأثیرگذار خواهد بود.

فیبر نوری چیست، مزایا و ویژگی‌های آن کدام است؟

فیبر نوری ابزاری کارآمد برای تبادل سریع و با کیفیت اطلاعات است که در لحظه می‌تواند تصویر، صدا، فیلم و ... را در کم‌ترین زمان ممکن دریافت یا ارسال کند. تبادل داده‌ها در اینترنت فیبر نوری با استفاده از نور لیزری انجام می‌شود و داده‌ها در فیبرهایی از جنس شیشه یا پلاستیک به حرکت در می‌آیند.

اینترنت فیبرنوری با ویژگی‌های منحصر به فرد خود به تدریج جایگزین خطوط مسی در سراسر جهان شده است. نخست آن‌ که تبادل داده‌ها با استفاده از نور مانع از بروز هرگونه نویز الکترومغناطیسی و یا اختلالی در تبادل داده‌ها در این بستر می‌شود.

از سوی دیگر در استفاده از فناوری‌های قدیمی‌تر، مانند کابل مسی فاصله کاربر از مرکز مخابراتی یک عامل مهم در تجربه سرعت بوده است اما در فناوری فیبر نوری، فاصله از مرکز مخابراتی، تاثیری در تجربه سرعت کاربران ندارد. وابسته نبودن فیبر نوری به فاصله، باعث می‌شود که در فاصله‌های طولانی نیز سرعت خوبی را برای دانلود و آپلود اطلاعات ارایه دهد.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم فیبر نوری ظرفیت بالای آن در تبادل اطلاعات است چرا که پهنای باند فیبر نوری به منظور دریافت و ارسال اطلاعات بیشتر از کابل‌های مسی است.

ارزان‌تر بودن اینترنت فیبر نوری یکی دیگر از مزیت‌های این بستر است که در کنار سرعت و کیفیت بالا، برتری آن‌ را دو چندان کرده است؛ هزینه چند کیلومتر کابل‌ فیبر نوری بسیار کمتر از کابل‌های مسی است. از سویی کابل‌های فیبر نوری نسبت به کابل‌های مسی قوی‌تر، نازک‌تر و سبک‌تر هستند و  نیازمند مراقبت و تعویض‌های مستمر نیستند.

فیبر نوری را می‌توان در محیط‌‎های با ریسک بالا به کار برد. امروزه حدود ۹۹ درصد داده‌ها در جهان از راه فیبرهای نوری منتقل می‌شوند و کابل‌های استفاده شده برای انتقال داده‌ها در کشورها و بین قاره‌ها از طریق دریاها و اقیانوس‌ها به هم وصل می‌شوند./ منبع مطلب فیبر نوری: سایت دیجیاتو

لینک کوتاه: khalkhalim.com/a9843

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: