دیروز خبری در رسانه های شهر اردبیل منتشر شده مبنی کلنگ زنی پروژه انتقال آب از "سفید رود" به "دشت اردبیل"!

ابتدا لازم میدانیم نام صحیح رود خانه را به روابط عمومی آب منطقه‌ای استان یا احتمالا به برخی همکاران رسانه‌ای خود در مرکز استان متذکر شویم که نام این رودخانه «قزل اوزن» است و نه سفید رود! پس لازم است این عزیزان در مکاتبات و مصاحبات خود از نام صحیح این رودخانه استفاده نماید.

ولی مطلب مهم تر و مشکل اصلی این خبر، انتقال آب فرا حوضه‌ای از حوضه قزل اوزن به دشت اردبیل است که در سال‌های پیش بارها و بارها در مورد عواقب زیست محیطی، هیدرولوژیکی و محدودیت های حقوقی و قانونی طرح نوشته و بحث کرده‌ایم.

اینکه در متن خبر عنوان شده است 50 میلیون متر مکعب آب از قزل اوزن که از استان خارج می‌شود به خلخال و کوثر و دشت اردبیل انتقال می‌یابد، صرفا بازی با کلمات است. چرا که این مقدار از آب حقابه فقط شهرستان‌های خلخال و کوثر از رودخانه قزل اوزن است و دشت اردبیل در حوضه آبریز قزل اوزن قرار ندارد و در ثانی برای استفاده از این آب لزومی به احداث شبکه انتقال نیست، چون خلخال و کوثر در حوضه آبریز قزل اوزن قرار دارند و کافی است این میزان حقابه در هر جای مناطق، شهرها و روستاهای مختلف به سدهای معیشتی و آب شرب و سایر نیازهای آتی شهرستان‌های خلخال و کوثر از محل آبهای جاری تخصیص یابد. نکته خیلی مهم که بسیاری از همشهریان از آن غافل هستند، اینکه اگر این مقدار از سهم و حقابه خلخال و کوثر بخواهد برای انتقال آب به دشت اردبیل تخصیص یابد، هیچ حقابه‌ای جهت اجرای پروژه‌های توسعه آتی خلخال و کوثر باقی نخواهد ماند. بعنوان مثال اگر در آینده بخواهد کارخانه یا صنعتی در خلخال و کوثر احداث شود، سهم حقابه‌ای باقی نمی ماند که بخواهد به این کارخانه تخصیص یابد (دوستان دقت کنند سهم حقابه باقی نخواهند ماند،‌ یعنی آب از جلوی چشمان ما عبور خواهد کرد ولی حق استفاده از آن را نخواهیم داشت). لذا این طرح انتقال آب به دشت اردبیل از آنجاییکه به نیازهای توسعه آتی خلخال و کوثر توجه نکرده است کاملا غیرقانونی و به دور از انصاف است و لازم است قبل از هر چیزی نیازهای توسعه آتی شهرستان‌های خلخال و کوثر لحاظ شود. و لازم است ابتدا پیش شرط‌های انتقال بین حوضه‌ای در خصوص این انتقال نیز به دقت و به دور از هر گونه دخل و تصرف بررسی شود. مطالعه مطلب پیش شرط‌های انتقال

با وجود انتشار مطالب مختلف در طی سالیان متمادی و حتی اظهارات روسای جمهور ادوار مختلف مبنی بر غیراصولی و غیراقتصادی بودن طرح انتقال فراحوضه‌ای آب به دشت اردبیل، تاکید مجدد مرکز استان به اجرای این پروژه، نشان از این موضوع دارد که مرکز نشینان استان هنوز هم به جای برنامه ریزی و مدیریت منابع آبی دشت اردبیل، چشم به منابع آبی و حقابه شهرستان های خلخال و کوثر و بخش های تابعه دوخته‌اند و به هر قیمتی حاضرند این کار را بکنند، حتی به قیمت نابودی و تباهی آینده و توسعه شهرستان‌های خلخال و کوثر.

از نماینده شهرستان‌های خلخال و کوثر بعنوان نماینده اهالی شریف جنوب استان درخواست داریم بصورت کاملا جدی پیگیر این اقدام غیرقانونی و حق خوری آشکار باشند و نتیجه اقدامات خود را به اطلاع اهالی شریف خلخال و کوثر برسانند.

در طی سالیان گذشته مطالب بسیاری زیادی در خصوص حقابه قزل اوزن و موضوع انتقال آب به دشت اردبیل نوشته‌ایم تا حداقل بتوانیم همشهریان گرامی را از اتفاقاتی که در حال رخ دادن است مطلع کنیم. در زیر لینک برخی از این مطالب را درج کردیم . از عموم شهروندان گرامی دعوت می‌کنیم مطالب و لینک‌های زیر را به دقت مطالعه کنند و به جد مطالعه آنرا به تمامی شهروندان گرامی نیز پیشنهاد نمایند:

روی عنوان‌های زیر کلیک نموده و مطالعه نمایید:

پیش‌ شرط ها تأمین نشود، هیچ آبی نباید منتقل شود

باز هم داستان حقابه شهر اردبیل از قزل اوزن / تیرماه 89

حقابه قزل اوزن، بذل و بخشش کاندیداها و نمایندگان اردبیل از کیسه خلیفه / مهر 98

آب قزل اوزن متعلق به خلخال است / اردیبهشت 90

آب قزل اوزن فقط مختص توسعه خلخال و کوثر است / اردیبهشت 93

تفسیر اشتباه حقابه استان اردبیل از قزل اوزن ! / آذر 93

نماینده خلخال : حقابه قزل اوزن متعلق به خلخال و کوثر است / بهمن 93

خطیب جمعه خلخال: حقابه قزل اوزن متعلق به مردم خلخال است / مرداد 94

پروژه انتقال آب، حوضه آبریز خلخال را نابود می‌کند / شهریور 94

حقابه ای که حق محسوب نمی شود ! / مرداد 94

دولت باید حق برداشت آب قزل اوزن را به مردم خلخال بدهد / شهریور 95

مگر از روی جسد من رد بشوید تا آب قزل اوزن منتقل شود / مرداد 96

باز هم ادعای واهی انتقال آب قزل اوزن به دشت اردبیل! / دی 96

رویای انتقال آب قزل اوزن به سایر مناطق استان محقق نخواهد شد / دی 97

انتقال آب قزل اوزن اقتصاد جنوب استان اردبیل را فلج خواهد کرد / اردیبهشت 97

 

 

لینک کوتاه: khalkhalim.com/b4847

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: