"گل بود به سبزه نیز آراسته شد"؛ این ضرب المثل، با حال و هوای این روزهای پروژه‌های عمرانی خلخال تقریبا همخوانی دارد؛ آغاز فاز اجرایی پروژه‌های خلخال همه ساله بعد از عید با بهتر شدن وضعیت آب و هوایی با تاخیر شروع میشد، الان که در شرایط کرونایی به سر می بریم ،قطعا وضع بهتر نخواهد بود.

همانطور که همه شما عزیزان مستحضر هستید، فصل کاری در خلخال بسیار محدود است و از اوایل بهار شروع شده و اواخر مهرماه، شروع یخبندان، پایان فصل کاری خلخال را رقم می زند.

در فصل زمستان و در زمانی که بازار وعده و وعیدها داغ است، همیشه، آغاز فصل کاری جدید برای شروع پروژه های جدید و یا ادامه پروژه‌های قدیمی وعده داده می شود، ولی وقتی موعد کار و عمل فرا می رسد، برخی قوانین دست و پاگیر به همراه ابلاغ دیر هنگام بودجه‌های عمرانی و ... همه و همه دست به دست هم می دهد تا ما در خلخال نصف فصل کاری را از دست بدهیم . 

امسال شرایطی که کرونا تحمیل کرده، باعث شده این رویه حتی کندتر از سالهای پیش انجام شود و چه بسا در میان اخبار کرونا به فراموشی سپرده شود، لذا جهت یاد آوری مسئولین گرامی و پیگیری امور، تعدادی از اهالی و تحریریه خلخالیم پیگیر این پروژه ها هستند و حالا که دولت محترم با تعطیلی ادارات و بازار به کل مخالفت کردند، لذا از مسئولین گرامی نیز درخواست پیگیری جدی این پروژه ها را داریم تا در سریعترین زمان ممکن شاهد بهره برداری از آنها باشیم .

لیست برخی از پروژه‌های مهم خلخال :

1- پیست اسکی اندبیل:  سوم دی ماه سال 98 فرماندار خلخال از ورود تجهیزات تله سیژ پیست اسکی بیله‌دیر اندبیل خبر دادند و بطور ضمنی اشاره شد که در ایام دهه فجر این تجهیزات تحویل خلخال خواهد شد. قبول داریم که کولاک بهمن ماه و شرایط کرونایی میتوانست علت تاخیر باشد ولی لطفا موضوع را پیگیری فرمائید . 

خبر سوم دی ماه را اینجا دنبال کنید : تجهیزات تله‌سیژ بیله‌دیر رسید، کارخانه فروسیلیس در شرف عقد قرارداد

 

2- کارخانه فروسیلیس : کارخانه فروسیلیس به جرات میتوان گفت یکی از مهمترین صنایعی است که قرار است در خلخال احداث شود و در صورت تکمیل، وضعیت اشتغال خلخال را متحول خواهد کرد. همچنانکه با تلاشهای استاندار، فرماندار و نماینده تا امروز مسیر بسیار خوبی را طی کرده است ولی با کمی همت بیشتر و تحویل زمین به سرمایه گذار، خیالمان برای همیشه راحت خواهد شد:

اخبار فروسیلیس : تفاهم نامه طرح کارخانه فروسیلیسوم خلخال امضا شد

تکلیف معادن شناسایی شده طرح فروسیلیس خلخال مشخص شود

 

3- تونل الماس : تونل الماس یکی از پروژه های بسیار حیاتی خلخال است که سالها مورد درخواست اهالی بود ولی بنا به دلایل مختلف و از جمله ناهماهنگی خود اهالی متاسفانه اجرای آن به مشکل خورده بود. ولی سال گذشته با تلاشهای نماینده خلخال و کوثر و همچنین با توجه به شرایط بسیار نامناسب گردنه الماس در زمستانها که هزینه گزافی بابت نگهداری و برفروبی این مسیر تحمیل می کند، مطالعات این تونل مورد تصویب قرار گرفت و با دستور ویژه دکتر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، اعتبار ویژه ای برای احداث آن لحاظ شد، طوریکه بخاطر مشکلات عدیده ای که کولاک بهمن ماه ایجاد کرده بود، صحبت از آغاز عملیات اجرایی آن از اواخر اسفند ماه به میان آمد که متاسفانه با ظهور کرونا، تحت الشعاع قرار گرفت و هم اکنون به شدت نیازمند پیگیری از طرف مسئولین گرامی خلخال است.

اخبار مرتبط با تونل الماس :

نماینده : اخذ دستور تخصیص اعتبار تونل خلخال اسالم از دکتر نوبخت

فرماندار خلخال : پروژه احداث تونل گردنه الماس اسفند امسال (اسفند 98) آغاز می‌شود

امام جمعه خلخال : احداث تونل در جاده خلخال به اسالم قطعی شد

 

4- کمربندی جنوبی خلخال : این پروژه، یکی از پروژه های حیاتی و تاثیر گذار خلخال است که علاوه بر کمک به گسترش عرضی شهر خلخال، کوریدر ارتباطی شمالغرب کشور و ارتباط استان با جاده استراتژیک خلخال منجیل را کامل میکند. متاسفانه طی سالیان گذشته مورد غفلت مسئولین خلخال اعم از فرماندار و نماینده قرار گرفت. طی ماههای گذاشته با خلع ید پیمانکار و تحویل پروژه به پیمانکار جدید و توانا، امیدواریم شاهد به ثمر نشستن این پروژه در کوتاهترین زمان ممکن باشیم.

اخبار مرتبط با کمربندی جنوبی خلخال :

پیمانکار جدید کمربندی جنوبی خلخال مشخص شد

وجود کمربندی خلخال بعنوان پدافند غیرعامل کاملا ضروریست

 

5- جاده هشجین سرچم : که این جاده با وجود طول بسیار کوتاهی که دارد و چه بسا با یک عملیات راهسازی محدود، مشکل اصلی اهالی این منطقه قابل حل باشد ولی شاهد انواع بدقولی ها از طرف نمایندگان ادوار و استانداران و فرمانداران بابت تکمیل این مسیر بوده ایم.

 

6- پل اللر باغی : ساخت و ساز در دو طرف رودخانه هیروچایی در طول سالیان متمادی افزایش یافته است ولی امکانات شهری همچون پل ها به همین نسبت ساخته نشده اند. در حال حاضر یک شهروند ساکن سنگیلی یولی برای تردد به بیمارستان باید شهر را دور بزند در حالیکه سالهاست ما شاهد وعده وعیدهایی از طرف شهرداران و شوراهای های شهر برای تکمیل پل مهم اللر باغی هستیم و همچنان بلا تکلیف است. منتظر اقدام عملی در نهایی کردن این پل هستیم.

 

7- بازگشایی خیابان شهید رجائی : انتهای خیابان شهید رجایی در حالیکه طی سال گذشته شاهد وعده و وعیدهایی از طرف شورای شهر مبنی بر حل مشکل معارض بوده ایم ولی همچنان بلاتکلیف بوده و منتظر اقدام اساسی شهرداری و شورای شهر خلخال هستیم.

 

8- پردیس سینمایی خلخال : پردیس سینمایی خلخال یکی از امتیازات بسیار ارزشمندی است که نصیب خلخال شده است . تفاهم نامه این پروژه در زمان شهرداری خانم جوادی،‌ مابین شهرداری خلخال و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امضاء‌ شده است، طرح معماری پروژه نیز آماده است. این طرح با هدف احداث سینما در شهرستانهای با جمعیت بالا که فاقد سینما هستند، توسط سازمان سینمایی کشور در حال اجرا بوده و خلخال اولین شهرستان استان اردبیل است که در این طرح قرار گرفته است و از اعتبارات وزارت خانه بهره می گیرد و هر گونه تاخیر در اجرای این پروژه، میتواند فرصت سوزی تلقی شده و خلخال را از داشتن چنین امتیاز درخشانی محروم سازد .

صباح الدین برزگر، شهردار خلخال،  اخیرا و طی مصاحبه با خلخالیم، از آغاز اجرای این طرح بعد از عید نوروز و مساعد شدن آب و هوا خبر داده بودند . بسم الله الوعده وفا .

خبر مرتبط با پردیس سینمایی : پردیس سینمایی خلخال با آغاز فصل کاری اجرا می‌شود

 

9- تهیه تجهیزات پیشرفته برفروبی برای خلخال : در زمان کولاک برف و شرایط بحرانی بهمن ماه 98، کمبود تجهیزات و ماشین آلات برفروبی خلخال به شدت خودنمایی کرد، طوریکه برای فائق آمدن بر شرایط موجود، ماشین آلات زیادی از سطح استان به کمک برفروبی خلخال آمدند، در این بین و با انعکاس مشکلات منطقه وعده هایی از جنس تامین ماشین آلات برای شهرداری خلخال در اخبار منتشر شد . از شهردار محترم و اعضای محترم شورای شهر خلخال درخواست پیگیری جدی جهت تأمین این مایجتاج را داریم. چرا که چند ماه دیگر زمستان از راه خواهد رسید و باز هم وضعیت خیابان‌های خلخال و باز هم کمبود ماشین آلات و باز هم وعده های محقق نشده !

خبر مرتبط با وعده تجهیز خلخال به ماشین آلات زمستانی :

اعتبارات بحران برف خلخال به ۳۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت

 

10- تصفیه خانه آب شرب خلخال : کیفیت آب شرب خلخال سالهاست که بحث های زیادی را به دنبال داشته است. بحث سد خانقاه بفراجرد و به دنبال آن شبکه انتقال و احداث تصفیه خانه آب شرب خلخال به لحاظ بهداشتی و با هدف تأمین آب شرب خلخال در دراز مدت فوق العاده حائز اهمیت است که لازم است از طرف مسئولین محترم به شدت مورد توجه قرار گیرد.

اخبار مرتبط : تکمیل تصفیه‌خانه خلخال نیاز به توجه مسوولان دارد

 

11- شهرک گلخانه ای خلخال : شهرستان خلخال به لحاظ آب و هوا و شرایط جغرافیایی دوره کشت و کار کوتاهی دارد که البته این موضوع در نواحی مختلف منطقه متفاوت است. در مبحث گلخانه و تولید محصولات گلخانه ای طی سالهای اخیر اقدامات خوبی توسط سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی صورت گرفته است و نتیجه ای کاملا رضایتبخش حاصل شده است . لذا ایجاد شهرک گلخانه ای در خلخال در حالیکه زمین آن فراهم شده و اخیرا موضوع سهم آب این منطقه نیز حل شده است، نیازمند حمایت جدی از طرف مسئولین خلخال علی الخصوص مسئولین حوزه کشاورزی خلخال و استان است . شهرک گلخانه ای به لحاظ ایجاد فرصت شغلی هیچ دست کمی از یک کارخانه بزرگ ندارد و در کنار این شهرک یک سری شغلهای موازی و خدمات وابسته، به شدت امکان رشد و توسعه خواهند داشت و میتواند به همراه صنعتی همچون کارخانه فروسیلیس،‌ نقش به سزایی در بحث اشتغال شهرستان خلخال ایفا کند.

اخبار مرتبط :

آب مورد نیاز شهرک گلخانه ای شهرستان خلخال تخصیص یافت

شهرک‌های گلخانه‌ای در استان اردبیل گسترش می‌یابند

احداث شهرک گلخانه ای خلخال به جد پیگیری می‌شود

 

12- احداث محل جدید دفع زباله های خلخال : منطقه کنونی دفع زباله های خلخال با توجه به نزدیکی بسیار زیاد به مرکز شهر و بیمارستان اصلی شهر خلخال، به لحاظ بهداشتی و زیست محیطی مشکل ساز شده است. سایت جدید زباله خلخال در محل جدید با صرف هزینه، مطالعاتش انجام و تصویب شده است. شهرداران ادوار و از جمله شهردار کنونی وعده جابجایی سایت زباله به محل جدید را داده اند که لازم است با همکاری همه نهادهای خلخال و شورای تأمین شهرستان، تا هزینه های زیادی برای اهالی ایجاد نکرده است، در کوتاهترین زمان ممکن محقق شود . قطعا بحث راه اندازی کارخانه بازیافت و کارگاههای تفکیک زباله و ... در کنار راه اندازی سایت جدید میتواند بسیاری از مشکلات زیست محیطی سایت جدید را حل نماید.

اخبار مرتبط :

سایت زباله جدید خلخال چرا به سرانجام نمی رسد؟

وعده اخیر شهردار خلخال : سایت جدید دفن زباله‌های خلخال راه‌اندازی می‌شود

 

13- پروژه پل معلق خلخال: اخیرا قسمتی از وام این پروژه، به سرمایه گذار این پروژه پرداخت شد و قرار بود این پروژه طی امسال بصورت کاملا جدی وارد فاز اجرا شود.

 

طی روزها و ماههای آینده به صورت جدی تر و با جزئیات بیشتری و با تفکیک کامل،‌ به پیگیری این پروژه ها و سایر پروژه های حیاتی و نیمه کاره خلخال خواهیم پرداخت.

 

مسعود شیرعلی‌پور

khalkhalim.com/d85a8

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: